חדשות

תנגודת לאינסולין קשורה להופעת ירידה קוגנטיבית עשורים לאחר אבחונה

כך מצא מחקר שהוביל צוות חוקרים מאוניברסיטת תל-אביב, ושפורסם אתמול בכתב העת Journal of Alzheimer’s Disease; רק טיפול תרופתי מונע והקפדה על אורח חיים בריא עשויים לדחות את התופעה, מסרו החוקרים

מנגנון פעולת אינסולין (צילום: אילוסטרציה)

תנגודת לאינסולין תורמת לירידה מואצת בתפקודים הקוגניטיביים כעבור 20 שנה. רק טיפול תרופתי מונע והקפדה על אורח חיים בריא עשויים לדחות את הירידה הקוגניטיבית בעת זקנה; כך עולה ממחקר חדש שנעשה בידי צוות מבית הספר לרפואה באוניברסיטת תל-אביב ושפורסם אתמול (ג') בכתב העת
Journal of Alzheimer’s Disease.

תנגודת לאינסולין נובעת מנטייה גנטית וגם כתוצאה מהשמנת יתר, תזונה לא נכונה והיעדר פעילות גופנית. ההורמון אינסולין מיוצר בגוף על ידי הלבלב ותפקידו לווסת את רמות הסוכר בדם. במצב של עמידות לאינסולין, תאי הגוף מפתחים עמידות להורמון ונדרשת כמות הולכת וגדלה שלו כדי לשמור על תפקוד תקין. התופעה עלולה להוביל להתפתחות של טרום-סוכרת ובהמשך לסוכרת גלויה ולסיכון מוגבר למחלות לב ושבץ מוחי. כיום ידוע, שפעילות גופנית וירידה במשקל עשויים לשפר את התגובתיות לאינסולין.

את המחקר החדש ביצעה מירי לוצקי, כחלק מעבודת הדוקטורט שלה בהנחיית פרופ' אורי גולדבורט ופרופ' דוד טנה.

"כדי למנוע עמידות לאינסולין ולהגן על המוח לעת זקנה, צריך להתעמל, לשמור על דיאטה מאוזנת ובריאה ולהקפיד על משקל גוף תקין"

"מצאנו במחקר", מסר פרופ' טנה, "שאנשים עם עמידות לאינסולין - עם או בלי סוכרת - נמצאים בסיכון מוגבר לדעיכה קוגניטיבית מואצת כעבור שני עשורים. הפגיעה הקוגניטיבית היא בעיקר בתחום הזיכרון ובתפקודים הניהוליים. מדובר לכן בממצאים חשובים מאוד. הם פותחים אפשרויות לטיפול התנהגותי ותרופתי מונע, כדי לשמר את התפקוד הקוגניטיבי ולמנוע התפתחות של דמנציה".

החוקרים עקבו אחר קבוצה של כ-500 חולים במחלות לב והעריכו את עמידותם לאינסולין בעזרת מדד בשם Homeostasis Model Assessment, (יHOMA), המודד את רמות האינסולין והגלוקוז בדם בצום. על-פי מבחנים ממוחשבים העריכו החוקרים את רמת התפקודים הקוגניטיביים של החולים, ומצאו שהנבדקים ברבעון העליון במדד HOMA נמצאו בסיכון מוגבר לירידה קוגניטיבית מואצת – 20 שנה אחר כך.

"התוצאות מחזקות את ההבנה שקיים צורך להעמיק ולחקור את ההשפעה של פעילות גופנית, דיאטה ותרופות המפחיתות את ההתנגדות לאינסולין על דמנציה", הסביר עוד פרופ' טנה. "במקביל לכך, אנחנו ממשיכים לחקור את המנגנונים הביולוגיים השונים, הווסקולריים והלא-וסקולריים, שדרכם העמידות לאינסולין פוגעת בקוגניציה".

לדבריו, "כדי למנוע עמידות לאינסולין ולהגן על המוח לעת זקנה, צריך להתעמל, לשמור על דיאטה מאוזנת ובריאה ולהקפיד על משקל גוף תקין. מי שלוקה בטרום-סוכרת – ורמות הגלוקוז בדם גבוהות מהרגיל, מבלי שייחשב עדיין לסוכרתי – עצות אלו חשובות לו במיוחד".

להורדת המחקר

נושאים קשורים:  חדשות,  מחקר,  אינסולין,  תנגודת לאינסולין,  טרום סוכרת,  דמנציה,  ירידה קוגניטיבית,  אוניברסיטת תל אביב
תגובות