חדשות

"עובדים על תיקון המאפשר להגביל גם את שיווק הסיגריות האלקטרוניות בישראל"

כך אמר אתמול (ב') המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' איתמר גרוטו, בדיון שעסק בסיגריה האלקטרונית החדשה IQOS המשווקת בישראל; ביקורת חריפה על כך שמשרד הבריאות מאפשר שיווקה בזמן ההמתנה להכרעת ה-FDA בעניין

פרופ' איתמר גרוטו (צילום: משרד הבריאות)

ועדת המאבק בסמים ובאלכוהול תובעת ממשרד הבריאות להטיל מיד הגבלות על שיווק הסיגריה האלקטרונית החדשה של חברת "פיליפ מוריס" (אייקוס, IQOS). "ברירת המחדל צריכה להיות שמדובר במוצר טבק", אמרה יו"ר הוועדה, ח"כ תמר זנדברג (מרצ), בדיון מיוחד שכונס אתמול (ב') לנושא זה.

לדבריה, "בשום מקום בעולם חוץ מישראל לא מאפשרים לשווק את המוצר הזה ללא הגבלות. ישראל הייתה מהמובילות במדיניות מניעת עישון וכיום היא בתרדמת בכל הנוגע להגבלות על סיגריות". לדיון נאסרה כניסת לוביסטים של חברות הטבק.

יו"ר הוועדה תמר זנדברג: "בשום מקום בעולם חוץ מישראל לא מאפשרים לשווק את המוצר הזה ללא הגבלות"

הוועדה דרשה מהמשנה למנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' איתמר גרוטו, שהוזמן לדיון, להגביל את שיווק "אייקוס" ולמנוע את מסע הפרסום וההחדרה שלה, במיוחד זה הממוקד בציבור הלא מעשנים והנוער.

פרופ' גרוטו הבהיר: "אנחנו עובדים על תיקון החוק המאפשר להגביל גם את שיווק הסיגריות האלקטרוניות ולהכיר בהן כמוצר טבק. אבל בשלב זה לא מוטלות הגבלות על שיווק המוצר כי שר הבריאות ממתין להחלטת ה-FDA כדי לקבוע את עמדת המשרד". ארגון רופאי בריאות הציבור ביקר בחריפות את החלטה זו במכתב ששיגר לוועדה אתמול.

עוד אמר פרופ' גרוטו, כי "הסיגריות האלקטרוניות נמצאות במחלוקת עולמית. האייקוס הוא מוצר המכיל טבק. לא חברה אחת מייצרת אותו אבל המובילה היא פיליפ מוריס. החזון שלה הוא להעביר את כל המעשנים לאייקוס". פרופ' גרוטו מסר כי החברה הכינה "תיק בקשה" ל-FDA, כמו זה שמוכן לאישור תרופה. לדבריו, החלטת ה-FDA אמורה לקבוע את כללי המשחק ושר הבריאות ממתין לה.

ח"כ זנדברג העירה: "אנחנו מחכים אבל בינתיים רואים את מסע ההחדרה הזה לבני נוער ברשתות החברתיות, כדי שיהיו מעשנים חדשים. הצעתי לאמץ את השיטה שבה קודם כל אסור אלא אם מוחלט שמותר. למה אצלנו מותר הוא ברירת מחדל"?

ח"כ מיקי רוזנטל (המחנה הציוני) הוסיף: "תעשו ניסויים במדינות אחרות, לא על חשבון הישראלים. אנחנו לא מונעים פרסום ושיווק ובכך עושים פשע נוראי".

על כך השיב פרופ' גרוטו: "החקיקה הישראלית לא מאפשרת לנו כרגע לאסור בכלל. לגבי מגבלות פרסום אנחנו רוצים מאוד לקדם את איסור הפרסום הגורף ואת האזהרות הגרפיות על הקופסאות. השר כבר אישר את הרחבת המקומות הציבוריים האסורים בעישון ואת ביטול חדרי העישון".

ח"כ יעל גרמן (יש עתיד), שרת הבריאות לשעבר, העירה: "אין ספק שהגרף שירד יתחיל לעלות. האחריות תרבוץ על משרד הבריאות".

בדיון הציג ד"ר חגי לוין מאיגוד רופאי בריאות הציבור את עמדת ההסתדרות הרפואית. "פיליפ מוריס, אמר ד"ר לוין, מייצרת מוצר שהורג אנשים - ואנחנו משרתים אותה. אין מדינה בעולם המאשרת שיווק של אייקוס בלי מגבלה. לפי העמדה המשפטית ברור שזה מוצר טבק. היעדר הוכחה אין זה אומר שמדובר במוצר מופחת סיכון. המוצר הזה הוא סם ממכר ומסוכן לבריאות".

שבי גטניו, מנכ"ל העמותה לדמוקרטיה מתקדמת, שהגישה עתירה לבג"צ נגד שר הבריאות בנושא זה, עידכן כי שופט בית המשפט העליון מני מזוז הוציא צו ביניים בעניין וכי משרד הבריאות נדרש להשיב עליו תוך ששה ימים. "אנחנו מאוד מקווים שמישהו יוריד את השר מהעניין והעתירה תהיה מיותרת".

נושאים קשורים:  חדשות,  הוועדה למאבק בנגע הסמים והאלכוהול,  "אייקוס",  IQOS,  סיגריות,  עישון,  FDA,  משרד הבריאות,  פרופ' איתמר גרוטו
תגובות