אי ספיקת לב

האם תאים קרדיופויטיים הם העתיד של טיפול באי ספיקת לב איסכמית?

מחקר ה-CHART-1 בחן את ההשפעה של טיפול באי ספיקת לב איסכמית עם תאים קרדיופויטיים; עד כה, לא נרשמה השפעה מיטיבה, אך לדברי החוקרים יש להמשיך ולבדוק בנוגע לתת-קבוצה של הנבדקים

תאי גזע מזנכימליים (צילום: אילוסטרציה)

תאים קרדיופויטיים המיוצרים דרך התנייה קרדיוגנית של תאי גזע מזנכימליים הראו יעילות ראשונית בטיפול באי ספיקת לב. מחקר ה-CHART-1 י(The Congestive Heart Failure Cardiopoietic Regenerative Therapy) נועד לתקף טיפול מבוסס קרדיופויזיס בקבוצה גדולה יותר של חולים עם אי ספיקת לב.

המחקר בוצע בתבנית רב-לאומית, אקראית, כפולת סמיות עם קבוצת ביקורת ב-39 בתי חולים. בוצעה סריקה של חולים עם אי ספיקת לב איסכמית הנמצאים תחת טיפול תרופתי כמקובל (484 חולים).

348 חולים עברו הוצאה של מוח עצם והרחבה של תאי גזע מזנכימליים. חולים שהגיעו למעל 24 מיליון תאים (315 חולים) חולקו בצורה אקראית לקבוצה שהייתה אמורה לקבל הזרקה אנדו-קרדיאלית של תאי גזע קרדיופויטיים באמצעות קטטר (157 חולים) וקבוצה שהייתה אמורה לעבור פרוצדורת דמה (158 חולים). בפועל, הפרוצדורה בוצעה ב-271 חולים (120 בקבוצת התאים הקרדיופויטיים ו-151 בקבוצת הדמה).

התוצא העיקרי שנמדד היה התוצא ההיררכי המשולב על שם פינקלשטיין ושונפלד (תמותה כוללת, החמרה באי ספיקת לב, ציון במדד מינסוטה לחיים עם אי ספיקת לב, מרחק הליכה בשש דקות, נפח סוף סיסטולי של חדר שמאל ו-Ejection Fraction) לאחר 39 שבועות.

תוצאות המחקר לגבי התוצא העיקרי היו נייטראליות (מעריך Mann-Whitneyי0.54, רווח בר-סמך 95% 0.47-0.62) [ערך גבוה מ-0.5 משמעותו עדיפות לטיפול בתאים], P=0.27).

אנליזה נוספת של התוצאות הראתה, כי יש השפעה חיובית לטיפול בתאים על התוצא העיקרי בחולים עם נפח סוף דיאסטולי בסיסי של חדר שמאל הנע בין 200-370 מ"ל (60% מהחולים) (מעריך Mann-Whitneyי0.61, רווח בר-סמך 95% 0.52-0.70, P=0.015). לא נמצאו הבדלים בין שתי הקבוצות בהיבט תופעות הלוואי. חולה אחד (0.9%) בקבוצת התאים ותשעה חולים בקבוצת הביקורת (5.4%) עברו מוות לבבי.

מסקנת החוקרים היתה, כי התוצא העיקרי שנבדק היה ניטראלי. בטיחות הטיפול הודגמה בכל קבוצת המחקר. יש צורך בהערכה נוספת של טיפול עם תאים קרדיופויטיים בחולים עם נפח סוף-דיאסטולי מוגבר.

מקור:
Bartunek, J. et al. (2017) European Heart Journal. 38(9), 648.

נושאים קשורים:  אי ספיקת לב,  IHD,  תאי גזע,  תאים קרדיופויטיים,  מחקרים
תגובות