חדשות

מחקר: שיעור מקרי המוות בישראל כחודש לאחר אירוע התקף לב ירד בשנים האחרונות

עם זאת, שיעור מקרי המוות כשנה אחרי האירוע לא השתנה; ממצאי המחקר הוצגו בכנס שבראשו עמד פרופ' יהונתן חסין. לדבריו: "הטיפולים והידע הביאו לירידה בתמותה מהתקפי לב בבתי החולים, אבל אצל אלו שמשתחררים לא הצלחנו להוריד את מספר מקרי התמותה"

מוניטור לב, בעיות קרדיווסולריות (צילום: אילוסטרציה)

שיעור הישראלים שנפטרו לאחר שחוו התקף לב ירד בשנה שעברה, לעומת המצב בעבר; כך מצא סקר, שבחן את שיעור התמותה כחודש לאחר התקף לב. עם זאת, שיעור תמותת חולי הלב בתוך שנה מיום שחרורם מבית החולים לא השתנה. הסקר התקיים ביוזמת האיגוד הקרדיולוגי ובשיתוף משרד הבריאות, ודיווח עליו התפרסם הבוקר (ב') ב"ישראל היום".

הסקר הקיף 25 יחידות לטיפול נמרץ לב ברחבי הארץ ונערך באפריל-מאי 2016. הנתונים הוצגו בכנס בינלאומי לרפואת לב דחופה שהתקיים בחודש שעבר בתל-אביב.

פרופ' חסין: "הטיפול הרפואי בחולי הלב בקהילה לוקה בחסר. הבעיה הבולטת ביותר היא מעט מדי מכוני שיקום לב"

במהלך תקופת הסקר טופלו 1,850 חולי לב - עלייה קלה לעומת מספר המטופלים בסקרים קודמים, שנערכו ב-2013 וב-2010. מהממצאים עלה ש-3% מהמטופלים ב-2016 נפטרו חודש לאחר התקף הלב - לעומת 3.8% ב-2013 ו-4% ב-2010.

פרופ' יהונתן חסין, שהיה יו"ר הכנס, אמר לעיתון: "הטיפולים והידע שלנו הביאו לירידה משמעותית בתמותה מהתקפי לב בבתי החולים, אבל אצל אלו שמשתחררים לא הצלחנו להוריד את מספר מקרי התמותה - וזה מאכזב".

פרופ' חסין הוסיף: "המסקנה היא שצריכים לשים עכשיו את הדגש על הגברת המודעות אצל המשתחררים מאשפוז. הם חושבים שהם כבר בריאים. קשה להם לקבל שהם חולים אבל הם חייבים להמשיך ולשמור על אורח חיים מתאים. בעיקר קשה לצעירים לקבל את הצורך בהקפדה יתרה. הגענו למקסימום ההישגים, שיפרנו את הטכניקה והטיפול בעת האשפוז. הגיע הזמן שרפואת המשפחה והקרדיולוגים בקהילה ירכזו מאמץ ויתמודדו עם העובדות המצערות הללו, ויתנו להן פתרונות".

פרופ' חסין ציין, כי יש "לקבוע גישת מעקב רפואי מובנית כדי למנוע את ההתקף הבא. לעומת איכות הטיפול הרפואי הניתן בבית החולים, שבישראל שהוא מהגבוהים בעולם המערבי, הטיפול הרפואי בחולי הלב בקהילה לוקה בחסר. הבעיה הבולטת ביותר היא מעט מדי מכוני שיקום לב. מצפון לחיפה ובאזור הדרום אין כלל מכונים כאלו".

נושאים קשורים:  חדשות,  אירוע לב,  התקף לב,  מחקר,  טיפול נמרץ,  פרופ' יהונתן חסין,  שיעורי תמותה
תגובות
27.02.2017, 23:15

כן ירבו כנסים, להפחתת תמותת חולי לב:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25531231

אנונימי/ת
28.02.2017, 00:10

ומותר לציין, שלסטטינים אין כל השפעה על התמותה.