חדשות

תקדים: רופא משפחה שהעליב מטופל הורשע בלשון הרע וחויב בפיצויים

שופטת קבעה כי המטופלים התפרצו לחדרו והתנהגו שלא כיאות, אך על הרופא היה "לשלוט ברוחו", ולא לומר להם בפני מטופלים אחרים "אני לא מטפל במקרה פסיכיאטרי"

תורים בקופות החולים. כותבי הדו"ח מעריכים כי הפערים בבריאות ימשיכו להעמיק בעקבות המלחמה (צילום: "פלאש 90")

רופא משפחה במרפאת דימונה של "שירותי בריאות כללית" הורשע בהוצאת לשון הרע כלפי מטופל במרפאת הקופה, וחויב לשלם פיצוי בסך 18 אלף שקל; כך דיווח בסוף השבוע "ישראל היום". בדיווח נמסר, כי מדובר בפסק דין תקדימי.

לפי הידיעה, ד"ר אמנון ביטון אמר למטופל ולאביו, ליד מטופלים אחרים שנכחו במרפאה, ולאחר שהתפתח ביניהם עימות בינואר 2013, "אני לא מקבל אתכם. אני לא רוצה לטפל בכם. אני לא מטפל במקרה פסיכיאטרי". פסק הדין ניתן על ידי שופטת בית משפט השלום בתל אביב, רונית פינצ'וק־אל.

ביהמ"ש: "נורמת ההתנהגות המצופה מרופא שוללת את האפשרות שהוא יחלוק את דעותיו ורשמיו ביחס למטופליו בפני ציבור מטופליו האחרים"

את התביעה הגישו אבישי טויל, בן 23, ואביו פרדי טויל, מדימונה. השופטת קבעה, לפי הדיווח, כי "נורמת ההתנהגות המצופה מרופא שוללת את האפשרות שהוא יחלוק את דעותיו ורשמיו ביחס למטופליו בפני ציבור מטופליו האחרים. נורמה זו נגזרת מהוראות חוק זכויות החולה וחוק הגנת הפרטיות".

עוד קבעה השופטת, כי האמירות של הרופא למטופל הן בגדר הוצאת לשון הרע, מאחר ש"הן עלולות להשפיל ולבזות אדם בעיני הבריות על פי אמות המידה של האדם הסביר". כמו כן הדגישה, כי מי שאמר את הדברים בפני המטופלים במרפאה הוא "רופא, מנהל המרפאה, שעיסוקו קשור לתוכן הדברים שאמר - אף על פי שאיננו מומחה לפסיכיאטריה". הפיצוי שנפסק כולל את שכר טרחת עורכי הדין. בדיווח נמסר כי הפיצויים כבר שולמו למשפחה.

על-פי תיאור המקרה, כפי שדיווח העיתון, המטופל הצעיר סבל מחולשה, כאבי ראש וחום. הוא טופל באנטיביוטיקה על ידי ד"ר ביטון. לאחר יומיים, כשמצבו החמיר, נבדק בחדר המיון ב"סורוקה" ונאמר לו לחזור למרפאת הקופה. הוא הגיע למרפאה בדימונה עם אביו מבלי שקבעו תור לד"ר ביטון.

בדיווח נמסר כי להגנתו טען ד"ר ביטון בבית המשפט כי התובעים התפרצו לחדרו ודרשו בצעקות שיקבל את הצעיר החולה מיד. הוא בתגובה דרש מהם לצאת מהחדר ולהמתין ככל המטופלים. הוא הוסיף כי הבהיר להם שהתפרצות אלימה לחדר הרופא איננה הדרך ההולמת לקדם תור על פני מטופלים אחרים. עוד אמר הרופא, כי האמירות שלו נעשו בתום לב בעת עבודתו ובהתאם לסיטואציה האלימה והבריונית שיצרו התובעים וביחס להתנהגות הפומבית שלהם במרפאה.

השופטת ציינה, כי היה ברור שהדברים נאמרו באווירה מתוחה ולאו דווקא כאבחנה רפואית. היא הכירה בכך שהתובעים התנהגו בדרך לא ראויה, אבל לדבריה: "אין בכך כדי להכשיר את דבריו של ד"ר ביטון. כמי שטיפל בתובעים שנים רבות, היה עליו לשלוט ברוחו".

עו"ד אילן אמודאי, שייצג את ד"ר ביטון, מסר בתגובה: "בית המשפט הבהיר כי התובעים התנהלו בדרך שאנינה ראויה, ולמרות זאת קבע שהיה על ד"ר ביטון לשלוט ברוחו. למרות קביעות בית המשפט כי התובעים חטאו בהתנהגות בלתי ראויה, בחר בית המשפט לפסוק להם פיצוי כספי. אנו חולקים על המסקנה הסופית של בית המשפט - אך מכבדים אותה".

תגובת "כללית", כפי שנמסרה לעיתון: "עובדינו מונחים להקפיד ולפעול על פי הדין. אנו מסתייגים ומצרים על המקרה כמתואר. מדובר באירוע יוצא דופן של רופא מסור הזוכה להערכה רבה ממטופליו".

נושאים קשורים:  חדשות,  לשון הרע,  יחסי רופא חולה,  שירותי בריאות כללית,  משפט,  אתיקה
תגובות

אני המום מפסק הדין הזה. ניתן כבר להעליב ולהשפיל אותנו חופשי ואף לקבל על זה כסף! זילות וזלזול בנו! ואנו עדיין צריכים להגיב באיפוק ולשמור על קור רוח כאילו אנו לא בני אדם. ביזיון

אנונימי/ת
13.02.2017, 19:31

ממשיכים לעשות צחוק מהרופאים ולדרוך עלייהם!
בשביל מה אנחנו משלמים ביטוח וגם לה"רי כ"כ הרבה ואין
אפילו הגנה מינימלית ! בושה וחרפה !

אנונימי/ת
13.02.2017, 21:03

קודם כל- מי אמר בכלל שהוא חבר בהר"י?
לאיזו הגנה אתה בדיוק מצפה? אתה לא יכול למנוע ממטופל (למעשה מאף אחד) להגיש תביעה. יש כאן פסיקה של שופט. אתה רוצה אולי שהר"י תגיד לשופטים מה לפסוק?

אנונימי/ת
13.02.2017, 20:34

חובה על הר"י לערער על פסק הדין לערכאה גבוהה יותר
ובמקביל לתבוע את המטופל ואביו על תקיפה והעלבת עובד ציבור

אנונימי/ת
13.02.2017, 21:05

אם היית קורא את הכתבה המקורית, היית רואה שהסכום כבר שולם, כך שלא ניתן לערער. חוץ מזה, התביעה היא נגד רופא, לא נגד הר"י כך שמי שיכול לערער (או לתבוע) זה רק הרופא עצמו.

13.02.2017, 21:17

פסיקה אומללה של השופטת!
פסיקה שרק תעודד בריונות של מטופלים כלפי הרופאים וכלפי שאר המטופלים במרפאה.
הנה הם קיבלו תמריץ להתפרע, לקלל ולגדף, לאיים ולנסות ולגרום גם לרופא השלו לאבד את קור רוחו.
מציע שהר״י תארגן שהתשלום יחולק בינינו הרופאים, ולא ייפול רק על דר ביטון...ולדאוג לפרסם שהרופאים עומדים מאחורי דר ביטון.
מוכן להשתתף בתשלום הפיצוי.

אנונימי/ת
13.02.2017, 21:23

פסק דין הזוי

אנונימי/ת
13.02.2017, 21:38

באמת מקומם ומתסכל!!! אמנון, שאותו הכרתי כסטודנט בב''ש לפני שנים רבות, זכור לי כרופא מוכשר ומסור ביותר. התנהגותם הבוטה של האב ובנו זוכה לליגיטימציה מצד החוק. מוכן להשתתף במימון ( רטרואקטיבי ?) של הפיצוי,

14.02.2017, 08:31

יש ביד רשימה של מטופלים שהעליבו אותי בפני כל הממתינים
אפשר להתעשר בקלות
אולי מן הראוי לאסוף רשימות שמיות מסוג זה ולשלוח לשופטת

אנונימי/ת
14.02.2017, 21:27

פסיקה זו אינה שונה מפסיקות בהם רופאים הואשמו ברשלנות למרות שמטופליהם לא צייתו להמלצותיהם. נטיית השופטים היא להחמיר עם הרופאים, כי יש להם ביטוח, ולא להטיל כל חובת ציות על המטופל או חובת התנהגות נאותה.

אנונימי/ת
17.02.2017, 20:26

מאוד! אבל מאוד ! מעניין מה היה קורה אם זוג קופי האדם המתוארים, היו אומרים משהו מגעיל על השופטת ירום הודה...אה! בעצם את זה אנחנו כבר יודעים לא???! מיד מואשמים בבזיון. אבל אנשים שעם כל הכבוד לכל השופטים ההשכלה שלהם פי כמה וכמה יותר גבוהה, איכותם כבני אדם לאין שיעור יותר גבוהה , חשופים לכל גסות רוח התנהגות ירודה עד בהמית או קופית וללא כל הגנה.
קשה במיוחד הדבר כשמדובר על אנשים שעובדים כרופאי משפחה באזור הפריפריה - גם עובדים בקופות חולים ולא מקבלים פיצוי כספי מספיק על העבודה הבלתי נסבלת שלהם וגם עובדים עם אוכלוסיה - באמת - שלא נדע מצרות. נותנים להם את כל הנשמה ובסוף מגיע איזה זוג כזה ועוד מקבל עידוד ! הרי ברור שמדובר כן במקרה פסיכיאטרי - הפרעת אישיות או בעיה בשליטה על כעסים לכל הפחות. פשוט גועל נפש.

אנונימי/ת
17.02.2017, 22:24

לא ברור לי מה יש לך נגד משפחת קופי האדם (פרימטים) - כולנו משתייכים אליה, ולא רק הזוג המוזכר בכתבה.
ברור לגמרי שהתנהגותם הייתה מתחת לכל ביקורת, וייתכן מאוד שגם השופטת לו הייתה במקום הרופא הייתה מאבדת את קור רוחה.
אבל זה לא חריג שאנשים בדרגות/תפקידים מסוימים , נדרשים לנורמות התנהגות אחרות ממרבית האוכלוסיה. להגיד שאמירותיו של הרופא הן בגדר לשון הרע זוהי הגזמה, אבל אני מניח שאי אפשר היה לצאת כאן פטור בלא כלום.
השופטת הייתה צריכה להסתפק בפיצוי הרבה הרבה יותר צנוע. הסכום שנפסק מופרז.

אנונימי/ת
02.04.2017, 07:39

לכותבת הפחדנית בעצמה (המכנה אחרים "פחדן"). אם לא קראת את הכתבה - מדובר באנשים שלא קבעו תור והתפרצו למרפאה בכוח (כאשר הוא הגיע באופן מסודר יומיים קודם, הוא התקבל וקיבל טיפול). זה לא שהם לא התקבלו עקב מצב הרוח של הרופא.
בטרם תחווי דעה על מידת האינטליגנציה של כותב זה או אחר, כדאי שתנסי להבין לפחות, על מה את מגיבה (במידה ואת מסוגלת).

אנונימי/ת
22.02.2017, 23:39

אחד מפסקי הדין האומללים. חשוב לכבד את המטופל, מובן מאליו, אבל גם לכבד את הרופאים וכל נותני השירות באשר הם.
החלטת השופטת עלולה לעודד התנהגות אלימה , מצד מטופלים וכאוס בחדרי ההמתנה...בסופו של דבר, זה יפגע במטופלים.
אין לי ספק שאם מישהו היה מתפרץ לחדרה או מתפרץ אפילו באמצע דיון היתה מתקבלת תגובה "הולמת' מצד השופטת. גם אם עדיף היה להתבטא במילים אחרות מ'מקרים פסיכיאטריים' עדיין לא מצדיק פיצוי

אנונימי/ת
24.02.2017, 23:00

אולי משהו יודע משהו על ד"ר ביטון? כמה חולים רשומים אצלו במרפאה? האם יתכן שמכיוון שיש לו אלפי חולים [ ולכן הוא בראש רשימת המשתכרים בכללית], אין לו זמן למטופלים?