בחזית הרפואה

השומן הטוב

כיצד ניתן לקבל תוצאות טובות יותר, תחושה טבעית ושיפור במראה הקוסמטי לאחר ניתוח לשחזור שד? על היתרונות של הזרקת שומן עצמי לשד

ד"ר יואב ברנע
מנהל היחידה לשחזור שד, המחלקה לכירורגיה פלסטית, בית החולים איכילוב, המרכז הרפואי תל אביב

ניתוח שחזור שד מתבצע לאחר כריתה בעקבות סרטן השד. שיטת שחזור השד הנפוצה ביותר כיום נעשית באמצעות שתל סיליקון. לעתים, התוצאה המתקבלת בשיטה זו היא מראה לא טבעי של השד ונוקשות באזור השחזור, בעיקר בנשים עם עור דק המכסה על השתל או אצל נשים שעברו טיפול קרינתי באזור השחזור. אולם, כיום קיימת אפשרות חדשה ופשוטה יחסית לתוצאות טובות יותר בביצוע שחזור שד, העושה שימוש בהזרקת שומן עצמי לשד.

הזרקת שומן עצמי הוא תהליך שבו שואבים שומן מאזורים עם עודפי שומן בגוף, כגון בטן תחתונה, ירכיים או מותניים, ולאחר ניקוי וזיקוק, מזריקים אותו לאזור השד. הזרקת השומן לשד עוטפת את השתל, מעבה את העור ומעניקה תחושת טבעיות ושיפור במראה הקוסמטי. מדובר בפעולה פשוטה לביצוע, ללא תוספת צלקות, ההחלמה מהירה וקלה, שיעור הסיבוכים נמוך, ובנוסף, המטופלת מרוויחה שאיבת שומן מאזורי עודף בגוף.

יתרונות הזרקת שומן וכיצד זה עובד
השומן המוזרק הוא חומר עצמי וטבעי, המכיל תאי שומן הדורשים קליטה בסביבה עם אספקת דם טובה. התאים שנקלטים חיים תקופה ארוכה ומגיבים לשינויים הורמונליים, כמו רקמת שומן במקום אחר בגוף. מחקרים רבים שבוצעו לבדיקת בטיחות הזרקת שומן לשד הראו שמדובר בפעולה בטוחה, שאינה גורמת לסרטן שד ואינה פוגעת במעקב אחרי נשים שחלו בסרטן שד.

כדי להזריק שומן עצמי לאזור השד, יש לנקות אותו מנוזלים, משאריות רקמה ומשמן שנוצר מתאי שומן מתים. בעבר, זיקוק השומן העצמי בוצע באמצעות צנטריפוגה או באופן ידני עם גזות מיוחדות שגרמו לזיקוק בלתי אחיד ולתוצאות בלתי צפויות של אחוז קליטת השומן באזור המטופל. כיום, נעשה שימוש במכשירים ייעודיים לביצוע הזרקת שומן וכן במסננים ייעודיים להפרדת השומן, שמבצעים את הפעולה במערכת סגורה מקצירת השומן עד הזרקתו לשד. ככל שקצירת השומן עדינה יותר, סינון השומן איכותי יותר וטכניקת ההזרקה מדויקת יותר, כך מתקבל אחוז קליטת שומן גבוה יותר עם פחות סיבוכים כגון נמק שומני, ציסטות שומן והסתיידויות. לעתים יש צורך לבצע מספר הזרקות שומן חוזרות לאותו אזור, לעיבוי בטכניקת "שכבה על שכבה", כדי לקבל את ההשפעה הרצויה של הזרקת השומן.

עוד טיפולים בהזרקת שומן ומה צופן העתיד
לאור הצלחת שיטת הזרקת שומן בשחזורי שד, נוספו התוויות אחרות להזרקת שומן עצמי, לדוגמה בניתוחי הגדלת שדיים, בתיקון אסימטריה מולדת של השדיים ובכריתת שד חלקית. בנוסף, קיימים מרכזים רפואיים המבצעים הגדלת שדיים ושחזורי שד עם שומן בלבד, ללא שימוש בשתלים. אמנם הטכניקה עדיין בחיתוליה, אך זו בהחלט מגמה חשובה לעתיד.

מחקרים רבים עוסקים כיום בתחום הזרקת השומן והשפעתו על הגוף. מספר מחקרים בודקים את יכולת ההתרבות של תאי השומן וגידולם בתנאי מעבדה. כך ניתן יהיה אולי לבצע בעתיד הזרקת שומן גם בנשים רזות, ללא עודפי שומן בגוף. במקביל, נחקר נושא תאי גזע - תאי שומן ראשוניים המופקים מהשומן הנקצר, עם יכולת התמיינות לכמה סוגי רקמות. תאי הגזע יכולים להתמיין ולהשלים חסרים בגוף מסוגים שונים, כמו שומן, עצם, עצב, סחוס ועוד. בנוסף, תאי גזע יכולים לסייע לתאי השומן להיקלט באזור המוזרק. טיפול בתאי גזע הראה תוצאות מבטיחות בטיפול בכיבים ובפצעים כרוניים.
כמה מהמחקרים בנושא תאי גזע בודקים את בטיחות הזרקת תאים ראשוניים בעלי יכולת התמיינות לאזורים שונים בגוף, כולל לרקמת השד, במטרה לבדוק האם תאי גזע עלולים לגרום להתחלקות בלתי מבוקרת של תאים או לחלופין ליצור אווירה סביבתית שעלולה להגביר את הסיכון להתפתחות סרטן.

לסיכום, הזרקת שומן עצמי בניתוחי שחזור שד הוא תחום התופס תאוצה רבה ומביא עימו מגוון אפשרויות טיפול עתידיות בתחומים הקשורים לניתוחי שד כמו גם לאזורי גוף אחרים.

נושאים קשורים:  בחזית הרפואה
תגובות