דעות

על החשיבות הגוברת של תחום הקרדיו-אונקולוגיה ברפואה

זהו תחום הולך ומתפתח בעולם, המאפשר התייחסות משולבת של קרדיולוגים עם אונקולוגים והמטולוגים לחולי סרטן הסובלים, או עלולים לסבול, מבעיות לב ב"מסע" הארוך של הטיפול

כאשר היתה בת 25 אובחנה איילת (שם בדוי) כסובלת מסרטן שד. היא טופלה כמקובל בכימותרפיה, ונאלצה לעבור גם כריתת שד. איילת הייתה במעקב במשך כשנה, ואז הפסיקה אותו כיוון שחשה שהיא "יותר מדי במערכת הרפואית". כעבור 12 שנים החלה לחוש עייפות מתקדמת וקושי במאמצים שהלך והתגבר. היא עברה בדיקות שמצאו אצלה פגיעה בשריר הלב שהביאה להגדלתו של החדר השמאלי ולתפקוד לקוי שלו - ולאבחנה של אי ספיקת לב.

איילת אינה היחידה. מחלות לב וכלי דם הן תופעה מוכרת בקרב מי שסבלו מסרטן, והן גורם המוות השני אצלם אחרי סרטן חוזר.

על רקע זה נוצר תחום חדש ברפואה: קרדיו-אונקולוגיה. זהו תחום הולך ומתפתח בעולם, המאפשר התייחסות משולבת של קרדיולוגים עם אונקולוגים והמטולוגים לחולי סרטן הסובלים, או עלולים לסבול, מבעיות לב ב"מסע" הארוך של הטיפול.

אחד הגורמים לפגיעות לבביות בחולי סרטן הם טיפולי הכימותרפיה – שיטת הטיפול המקובלת במרבית חולי הסרטן

הקרדיולוגים, האונקולוגים וההמטולוגים נמצאים בקשר קרוב והדוק עם חולי הסרטן על מנת להיות ערוכים לאפשרויות של פגיעה לבבית ולהעניק להם טיפול מיידי על פי סוג המחלה, אופי הטיפול והרקע הספציפי של כל חולה וחולה. לצד ההיערכות המוקדמת, מקיימים רופאי הקרדיו-אונקולוגיה מעקב רפואי אחרי החולים ולעתים גם טיפול מניעתי, בטווח הקצר ובמידת הצורך גם לאורך זמן.

אחד הגורמים לפגיעות לבביות בחולי סרטן הם טיפולי הכימותרפיה – שיטת הטיפול המקובלת במרבית חולי הסרטן. יתרונה של הכימותרפיה הוא ביכולתה להרוס תאים ממאירים, אולם הטיפול יכול גם לגרום נזק או מוות לתאי שריר הלב, או במילים אחרות – גורם רעילות ללב. הנזק ללבו של חולה הסרטן עלול להיגרם באופן מיידי או לעתים אף לאחר מספר ימים, שבועות, חודשים ואפילו שנים.

בחולים ששרדו סרטן בילדות, השכיחות של מחלות לב גבוהה פי 7 בהשוואה לאחרים בגילם שלא עברו טיפול לסרטן, לרוב בעקבות תופעות לוואי של הטיפול.

בעבר, כשטיפול בהקרנות היה פחות מדויק, גם הקרנות לחזה גרמו להאצה של מחלות לב וכלי דם

הטיפול הכימותרפי אינו הסיבה היחידה לעלייה בתחלואה לבבית לאחר מחלת הסרטן. בעבר, כשטיפול בהקרנות היה פחות מדויק, גם הקרנות לחזה גרמו להאצה של מחלות לב וכלי דם. בנוסף, נשים העוברות טיפול לסרטן השד נוטות לעלות במשקל, מה שעלול לתרום לסוכרת, יתר לחץ דם ומחלות לב. סיבה נוספת היא שגורמי הסיכון למחלות לב פחות מטופלים בקרב מי ששרדו מחלת סרטן.

סיבה אחרונה ולא חביבה הם גורמי הסיכון המשותפים לסרטן ומחלות לב: עישון, השמנת יתר ואורח חיים יושבני (ישיבה ממושכת כחלק משגרת היום).

את הבעיות הניצבות בפני הצוות הקרדיו-אונקולוגי והמחייבות התייחסות ניתן לחלק לשלוש קבוצות העיקריות מבחינת אופיין ובעיקר מבחינת הזמן ביחס לטיפול:

- חולים עם מחלת לב ידועה עוד לפני שהתגלתה מחלת הסרטן.
- חולים ללא מחלת לב ידועה העוברים טיפול למחלת הסרטן (כימותרפיה וכו') ומפתחים בעיות לב במהלך הטיפול.
- חולים לאחר טיפול במחלת הסרטן שעברו טיפול כימותרפי וגם פגיעה לבבית, או שמפתחים פגיעה לבבית כלשהי בשלב מאוחר יותר.

כל אחת מתת-הקבוצות הללו יכולה לכלול פגיעה לבבית מאחד או יותר מהסוגים הבאים: פגיעה בשריר הלב עם או בלי אוטם שריר הלב, הפרעות קצב, פגיעה במעטפת הלב (פריקרד) או הפרעות מסתמיות. בחלק מהמקרים, הנזק הנגרם לשריר הלב ולתיפקודו מביא את האונקולוג וההמטולוג להחליט על הפחתת מינון התרופה שמקבל החולה בהחלפתה בתרופה אחרת.

זוכרים את איילת? הנה החדשות הטובות: היא החלה לקבל טיפול תרופתי אינטנסיבי בהכוונת קרדיולוג. הטיפול בה כלל גם מעקב קרוב ואף השתלת קוצב מיוחד. עם הזמן חל שיפור אטי והדרגתי במצבה. כיום, לאחר כ-20 שנה היא אמנם ממשיכה במעקב הקרדיולוג ורופא המשפחה, אבל חזרה לתפקוד משופר.

נושאים קשורים:  דעות,  כימותרפיה,  תופעות לוואי,  מעקב,  בעיות לב,  אבחון
תגובות
11.02.2017, 08:20

ברכות דני

פרופ' גילון שלום רב.
להלן תהיות אישיות שלי ואין חלילה לערער על דברי ערך לעיל.
האם יצירת התמחויות חדשות לא אמור לפגוע בדרך זו או אחרת במומחים אחרים?
לדוגמא: אנשים מחפשים פסיכו- גריאטר כאשר הפסיכיאטריים הוותיקים והאיכותיים נאלצים לספוג הערות על זה שהם לא מומחים בגריאטריה.
המצאות של שילוב התמחויות עניינו ליצור בלבול בקרב אוכלוסיות חולות.
יש מעקב אונקולוגי ויש מעקב קרדיאלי ויש מעקב המטולוגי.. מנהל הטיפול באדם האונקולוגי הוא זה שצריך לחבר את הקצוות ולהגיע למסקנות רפואיות בתיאום מלא עם דציפלינות אחרות.
פסיכיאטר בכיר ומעורך, טען בפניי.. פסיכו- גריאטר זו המצאה חסרת כול בסיס ואין לה צידוק מלבד גביית כספים לשווא מאוכלוסיות חלשות.
הביטוח הלאומי מוסד שאוהב המצאות מסוג זה בכדי לעשוק ולהתיש את התובע. חווות דעת שונות ומשונות! מכול מיני זיווגי התמחויות!
בן כה היום קיימות התמחויות
אורו אונקולוגיה
גיניקו אונקולוגיה אוליי בעתיד נשמע על אורתו אונקולוגיה,
הימטו- אונקולוגיה קיימת כבר.
האם לא צריך להעצים את התמחויות מבלי צורך ליצור תת התמחויות. בתי חולים סובלים ממחסור בפנימאים ובמרדמים ורופאי ילדים.. הכי בסיסי וחיוני.

אנונימי/ת
11.02.2017, 16:50

את מבלבלת בין התמחויות להשתלמות עמיתים. למשל פסיכוגריארטיה, אורוגניקולוגיה, וגניקואונקולוגיה אינן התמחויות מוכרות בישראל. ומה לעשות שככל שהידע מתקדם ומתפתח , כך נוצרות יותר ויותר נישות.
פעם כל המדעים היו מאוגדים תחת הפילוסופיה.