חדשות

"ביליניסון": השתלת ריאות מוצלחת ראשונה מסוגה במטופלת שהונשמה במשך שנה

בית החולים מסר, כי זהו ככל הנראה המקרה הראשון בישראל ואחד הבודדים שנרשמו ברחבי העולם; הרופאים: "השתלת הריאות היתה מהקשות והארוכות שידענו, אנו שמחים שהיא עברה אותה בשלום ושהיא מתאוששת במהירות"

"גם לפי ההנחות הגרועות ביותר, ללא סגר, יהיה צורך בלא יותר מ-600 מיטות בטיפול נמרץ עבור חולי הקורונה" (צילום: אילוסטרציה)

בית החולים "בילינסון" הודיע הבוקר (ב') כי בוצעה בו בהצלחה השתלת ריאות לאשה שהיתה מונשמת במשך שנה ואף נאלצה לעבור כמה החייאות. האשה עברה את ההשתלה בהצלחה ונושמת באופן עצמאי. בית החולים מסר, כי זהו ככל הנראה המקרה הראשון בישראל ואחד הבודדים שנרשמו ברחבי העולם.

ההשתלה בוצעה באשה בת 39, אם לשתי בנות, שחלתה לפני כארבע שנים. האשה החלה להשתעל ללא הפסקה ולאחר פרק זמן גם התקשתה לנשום באופן סדיר, לדבר, ונחלשה מאוד, עד שלא הצליחה לעלות אפילו מדרגות ספורות. בשל קשיי הנשימה שלה נאלצה האשה לעזוב את עבודתה, ובשנה האחרונה אושפזה והונשמה. היא עברה שתי החייאות במהלך האשפוז.

מימין: פרופ' דן ערבות, מנהל מערך ניתוחי לב וחזה בבילינסון, ד"ר מילטון סאוטה, מנהל מחלקת ניתוחי ריאות במערך ניתוחי לב וחזה, מושתלת הריאות ליז מורד ופרופ' מרדכי קרמר, מנהל מערך הריאות בבילינסון (צילום: "בילינסון")

מימין: פרופ' דן ערבות, מנהל מערך ניתוחי לב וחזה בבילינסון, ד"ר מילטון סאוטה, מנהל מחלקת ניתוחי ריאות במערך ניתוחי לב וחזה, מושתלת הריאות ליז מורד ופרופ' מרדכי קרמר, מנהל מערך הריאות בבילינסון (צילום: "בילינסון")

פרופ' מרדכי קרמר: "המיוחד במקרה הזה הוא ההנשמה הממושכת. לעתים קשה להאמין כי ניתן לאחר מכן לשוב לחיים נורמליים"

"לרופאים היה ברור כי הפתרון היחיד למצבה הוא השתלת ריאות", מסר בית החולים, "מצבה הרפואי הידרדר במהירות רבה. יומיים לפני חג החנוכה נמצא תורם מתאים. הניתוח היה מסובך ומורכב".

לדברי בית החולים, "רק השבוע עזבה את היחידה לטיפול נמרץ לב-חזה ב"בילינסון", נגמלה מההנשמה והחלה נושמת בכוחות עצמה". בית החולים ציין כי היא החלה לדבר וללכת.

ד"ר מילטון סאוטה, מנהל מחלקת ניתוחי ריאות במערך ניתוחי לב וחזה ב"בילינסון" מסר: "ניתוח ההשתלה ארך שעות ארוכות והיה מורכב מאוד. מכיוון שהחולה הייתה מונשמת כשנה, שרירי הנשימה שלה היו חלשים. כיוון שלא נשמה בכוחות עצמה תקופה כה ארוכה נאלצנו להתמודד בניתוח עם מורכבות גדולה יותר לעומת ניתוח השתלת ריאות 'רגיל'".

לדבריו, "התוצאה מבחינתנו כרופאים היא סיפוק אדיר, לראות את ההתקדמות הרפואית המדהימה שעברה החולה מרגע ההשתלה. שלוש פעמים היא ניצלה ממוות - כשעברה שתי החייאות וכשעברה את ההשתלה. אני שמח שכעת היא נושמת בכוחות עצמה ומסוגלת לדבר".

פרופ' דן ערבות, מנהל מערך ניתוחי לב וחזה ב"בילינסון" הוסיף: "זה מקרה נדיר ביותר. בעולם נעשו מספר השתלות ריאות בודדות בחולים שהונשמו לתקופה ארוכה. בישראל לא בוצעה השתלת ריאות באדם שהונשם לחודשים כה ארוכים. בגלל מורכבות המצב הרפואי של החולה התמודד הצוות הרפואי עם סוגיות רפואיות מסובכות והשתלת הריאות היתה מהקשות והארוכות שידענו. אנו שמחים שהיא עברה אותה בשלום ושהיא מתאוששת במהירות".

פרופ' מרדכי קרמר, מנהל מכון הריאות ב"בילינסון" אמר: "אין רגע מרגש יותר משיחת הטלפון למשפחה שבה בישרתי להם שיש ריאות מתאימות להשתלה. המקרה הזה הוא עוד הוכחה שהשתלות איברים מצילות חיים. זה מקרה רפואי שיכול לקרות לכל אחד ואחת. חייה של האשה ניצלו בזכות התרומה. המיוחד במקרה הזה הוא ההנשמה הממושכת. לעתים קשה להאמין כי ניתן לאחר מכן לשוב לחיים נורמליים".

פרופ' קרמר קרא לציבור "לא להיות אדיש לתרומת איברים ולחתום על כרטיס אדי שיכול להעניק חיים למאות החולים הממתינים".

נושאים קשורים:  חדשות,  השתלה,  השתלת ריאות,  הנשמה,  המרכז הרפואי "רבין"
תגובות