חדשות

הוחלט: מנהל אגף נשים ב"הדסה" לא יוכל להוביל מחקרים רפואיים בשנתיים הקרובות

על הצעד החליט משרד הבריאות, לאחר שהתגלו פגמים בניסוי שנערך על נשים ב"הדסה", שנועד לבדוק מכשיר חדש המפריד בין פעימות הלב של האם והעובר

אישה בהריון (צילום: אילוסטרציה)

פרופ' שמחה יגל, מנהל אגף נשים ומיילדות במרכז הרפואי "הדסה" הר הצופים, לא יוכל להוביל כחוקר ראשי מחקרים קליניים בבני אדם במשך שנתיים, ויידרש לעבור מחדש קורס GCP (ניהול וביצוע מחקרים רפואיים); כך הוחלט במשרד הבריאות בתום שימוע שנערך לו. פרופסור יגל זומן לשימוע בעקבות ניסוי שבו נבדק מכשיר חדש בנשים הרות. בעוד ש"הדסה" טען כי לא היה צורך באישור משרד הבריאות לניסוי זה, המשרד קבע כי מדובר בעבירה על הנהלים.

היומון "כלכליסט", שדיווח הבוקר (יום ב') על ההחלטה, מסר כי היא התקבלה על ידי מנהלת המחלקה לניסויים קליניים במשרד הבריאות, ד"ר קתרין אלה. בנוסף להנחיות שניתנו לפרופסור יגל הוחלט גם כי המידע שנאסף במסגרת המחקר שבוצע בניגוד לנהלים - ייפסל.

"למרות חריגות מהנהלים אין חשש לפגיעה בבריאות המשתתפות במחקר... נראה שליקויים אלו אירעו בתום לב וללא כוונת זדון"

בדיווח נמסר עוד, כי ד"ר אלה הבהירה כי "בסיכום השימוע ולאחר השלמת המידע שהתבקש, השתכנענו כי למרות חריגות מהנהלים אין חשש לפגיעה בבריאות המשתתפות במחקר או בעוברן עקב ההשתתפות במחקר, ועל פניו נראה שליקויים אלו אירעו בתום לב וללא כוונת זדון".

לפי הדיווח, אי דיוקים מצד פרופסור יגל בהגשת הבקשה לעריכת הניסוי, פגמים שנמצאו בתהליך הגיוס ובביצוע המחקרי ואי־ דיוק במסירת המידע ל"ועדת הלסינקי" ב"הדסה" ולמשרד הבריאות בנוגע לזיקתו ליוזם המחקר, "מצדיקים ומחייבים נקיטת צעדים".

"כלכליסט" דיווח בעבר, כי הניסויים היו בשימוש במכשיר "סנסה" לניטור ולבקרת פעימות הלב של העובר ושל האם ההרה. הוא מיוצר בידי חברת "נובו גרופ" ובניסוי היו מעורב פאנל של יועצי החברה. בבדיקה שנערכת לאישה הרה מונחת חגורת בטן עם חיישני ניטור (אק"ג) ומיקרופונים זעירים והמטרה היא לבדוק אם קיימת הפרדה בין קולות הדופק של האם לאלו של העובר. בניסוי השתתפו כ־60 נשים שהיו בהריון מהשבוע 20.

העיתון מסר, כי מהודעה רשמית של משרד הבריאות עלה כי בעקבות הניסוי הוגשו תלונות למשרד, ו"לאחר שנערכה ביקורת על ידי צוות מטעמו, התגלה כי לא נמצא במסמכי הבקשה לניסוי תיעוד אמין ומדויק של המכשור הרפואי בו נעשה שימוש לאורך הניסוי". מכיוון שהמחקר פונה לאוכלוסייה בסיכון, אזי על פי נוהל ניסויים קליניים, היה צורך לפחות בהתייעצות מוקדמת עם משרד הבריאות "גם אם אין על פניו פעולה חודרנית או סיכון למטופלת". עוד נטען שהמטופלות שהשתתפו בניסוי קיבלו טופס הסכמה "מטעה ולא מדויק".

נושאים קשורים:  חדשות,  פרופ' שמחה יגל,  המרכז הרפואי "הדסה",  ניסוי,  משרד הבריאות,  ניסויים קליניים,  ועדת הלסיניקי
תגובות