סרטן ריאה

Cabozantinib לטיפול בסרטן ריאות מסוג RET-rearranged non-small-cell lung cancer

חוקרים מצאו, כי הפעילות של Cabozantinib בחולים עם סידור מחדש בגן RET הופכת את RET ליעד טיפולי אפשרי בחולי סרטן ריאה

05.01.2017, 10:35
תאי סרטן ריאה (צילום: אילוסטרציה)
תאי סרטן ריאה (צילום: אילוסטרציה)

ניתן למצוא סידור מחדש (rearrangement) בגן RET ב-1-2% מגידולי non-small-cell lungי. Cabozantinib הינו מעכב של מספר קינאזות עם פעילות נוגדת RET הגורמת לתגובה קלינית ב-10% מהחולים בכלל סרטני הריאה. מחקר חדש בחן את הפעילות של Cabozantinib בחולים עם גידולי ריאה בהם קיים סידור מחדש בגן RET.

במחקר בוצע בתבנית של מחקר פאזה 2, חד-מרכזי, דו-שלבי עם זרוע ניסויית אחת בלבד. במחקר הוכללו מטופלים בארה"ב שענו לקריטריונים הבאים: סרטן ריאה גרורתי או שאינו נתיח עם סידור מחדש בגן RET, מדד תפקוד על שם קרנופסקי גבוה מ-70 ומחלה מדידה.

משתתפי הניסוי קיבלו 60 מ"ג Cabozantinib פומי פעם ביום. התוצא המרכזי שנבדק הוא התגובה לטיפול בחולים בהם ניתן היה להעריך את המחלה: חולים שקיבלו מנה אחת לפחות של טיפול וביצעו בדיקת CT לפני תחילת הטיפול ולפחות פעם אחת במהלכו. בוצעה אנליזת בטיחות באוכלוסיית ה-Intention to treat של המחקר שקיבלה לפחות מנה אחת של Cabozantinib.

בין ה-13 ליולי 2012 ל-30 באפריל 2016 השתתפו במחקר 26 מטופלים עם אדנוקרצינומה ריאתית וסידור מחדש בגן RETי. 26 מהחולים קיבלו טיפול ב-Cabozantinib ו-25 עברו הערכה לתגובה לטיפול. KIF5B-RET היה סוג האיחוי שנצפה במרבית החולים (62%).

תוצאות המחקר אימתו את ההשערה המרכזית של החוקרים והראו כי בשבעה מתוך 25 החולים נצפתה תגובה חלקית לטיפול (שיעור תגובה- 28%, רווח בר-סמך 95%: 12-49).

מתוך 26 החולים שקיבלו טיפול, תופעות הלוואי הנפוצות ביותר מדרגה 3 היו עליית רמות ליפאז (15% מהחולים), עליית ALT, עליית AST, ירידה בספירת טסיות והיפופוספטמיה (8% מהחולים בכל אחת מתופעות לוואי אלו). לא נצפתה תמותה כתוצאה מהטיפול התרופתי אך 16 חולים (62%) מתו במהלך תקופת המעקב. 19 מהחולים (73%) נזקקו להפחתת מינון עקב תופעות לוואי הקשורות בטיפול התרופתי.

מסקנת החוקרים היא, כי הפעילות של Cabozantinib שדווחה במחקר זה בחולים עם סידור מחדש בגן RET הופכת את RET ליעד טיפולי אפשרי בחולי סרטן ריאה. נדרשת הבנה טובה יותר של ביולוגיית הגידול וגישות טיפוליות חדשניות על מנת לשפר תוצאים בטיפול המוכוון כנגד RET.

מקור:
Drilon, A. et al. (2016) The Lancet Oncology. 17(12), 1653.

נושאים קשורים:  סרטן ריאה,  RET,  non–small-cell lung cancer,  Cabozantinib,  מחקרים
תגובות