חדשות

ביקור עבודה לחברי תכנית "ענבר" לעתודה ניהולית למערכת הבריאות בבוסטון

12 רופאים חברי המחזור הראשון של התכנית, שנועדה להכשיר את העתודה הניהולית של מערכת הבריאות הישראלית ביקרו בבתי חולים בבוסטון ובאוניברסיטת הרווארד, במהלך ביקור שהתמקד בנושא "המטופל במרכז"

עומדים מימין לשמאל: ד"ר אודי קלינר, ד"ר ענב נוף שדה, ד"ר איריס קלירס, ד"ר רונן רוזנבלום, ד"ר רויטל לוי חברוני, ד"ר הגר מזרחי, ד"ר ליאור לבנשטיין, ד"ר שגית ארבל אלון, ד"ר אלון נבט, ד"ר גיל לביא, ד"ר אורלי פרנקל, ד"ר ענאן עבאסי וד"ר גיל פייר (משנה למנכ"ל איכילוב, יועץ לתכנית). במרכז: ד"ר גילי גבעתי.

12 רופאים מהמחזור הראשון של תכנית "ענבר - עתודה ניהולית ברפואה", המיועדת לטפח את דור העתיד של שכבת המנהלים ומנהיגות מובילה במערכת הבריאות הציבורית בישראל – השתתפו לפני כשבועיים בנסיעה לימודית מיוחדת לבוסטון.

הרופאים ביקרו בין היתר ב-Brigham and Women’s Hospital וכן ב-Beth Israel Deaconess Medical Center ונפגשו עם אנשי ממשל, צוותי ביטוח רפואי, רופאים, מנהלים בכירים, אחיות, עובדים סוציאליים ורוקחים. הסוגיה המרכזית שנחקרה בביקורים אלו היתה "המטופל במרכז" (Patient Centered Care), כחלק מתהליך כולל שמוביל משרד הבריאות לקידום הנושא. לאחר מכן השתתפו הרופאים מישראל בתכנית ייחודית בת שבוע נוסף בבית הספר למנהל עסקים של אוניברסיטת הרווארד. תכנית לימודית זאת נבנתה במיוחד עבורם ועסקה במנהיגות ובהובלת שינוי.

בנסיעה לבוסטון השתתפו: ד"ר גילי גבעתי מהמרכז הרפואי "שיבא" בתל-השומר; ד"ר גיל לביא מ"כרמל" בחיפה; ד"ר רויטל לוי חברוני מהמרכז הרפואי "סורוקה" בבאר-שבע; ד"ר אלון נבט מהמרכז הרפואי "הלל יפה" בחדרה; ד"ר עינב נוף-שדה, רופאת משפחה ב"מכבי שירותי בריאות"; ד"ר איריס קלירס מ"שיבא"; ד"ר אורלי פרנקל, רופאת משפחה ב"שירותי בריאות כללית"; ד"ר הגר מזרחי מהמרכז הרפואי "פורייה"; ד"ר אודי קלינר וד"ר שגית ארבל אלון ממשרד הבריאות; ד"ר ליאור לוינשטיין מהמרכז הרפואי "רמב"ם" בחיפה וד"ר ענאן עבאסי מהמרכז הרפואי "זיו" בצפת.

תכנית "ענבר" היא מיזם משותף של משרד הבריאות וארגון "מעוז". הנסיעה לארה"ב התקיימה במסגרת שנת הלימודים השנייה של מחזור א' בתכנית.
לדברי המארגנים, יעד הנסיעה - בוסטון - נבחר מכמה סיבות: הריכוז של כמה מן המרכזים הרפואיים המובילים בעולם בעיר הזאת והפרויקטים הייחודיים בתחום ה-Patient centered care המתנהלים בהם תוך ליווי אקדמי-מחקרי הדוק שמתבצע על ידי האוניברסיטאות Harvard ו-MIT.

כמו כן התאפשר לבחון בעיר באופן מקצועי את היתרונות והחסרונות של אותם פרויקטים המבוצעים בבוסטון ובסביבותיה, בכלל זה כמה פרויקטים מקומיים הנחשבים כפורצי דרך בתחום הרצף הטיפולי.

שיקול חשוב נוסף בבחירת בוסטון כיעד לנסיעה הלימודית, נמסר, היה הצורך ללמוד פרקטיקות שיכולות להתקיים במציאות כלכלית מורכבת. למרות השוני העצום בין שתי מערכות הבריאות, הסבירו מנהלי התכנית, דווקא במערכת בריאות שבה שיקולי הרווח וההפסד הם קריטיים כמו בארה"ב ניתן ללמוד כי במקרים רבים, ארגון המערכת סביב צרכי המטופל תוך קיום פרקטיקות של שיתוף, ניהול מקרה באופן מיטיבי וסנכרון, עשויות להביא לחסכון כלכלי משמעותי.

ד"ר עבאסי, לשעבר מנהל מחלקת העיניים בבית החולים הצרפתי בנצרת וכיום חבר בהנהלת המרכז הרפואי "זיו" בצפת, אמר: "המפגש שלנו עם מערכת הבריאות האמריקנית על רבדיה השונים איפשר לשים דגש מרכזי על סוגיית קידום תהליכי Patient centered care והאופן שבו יש לייעל את תהליכי העבודה בקהילה, בבתי החולים וביניהם - את הרצף הטיפולי".

"התרשמתי עמוקות", הוסיף, "מהיעילות במוסדות הרפואיים שבהם ביקרנו ומעבודת הצוות המשלבת רופאים, אחיות, עוזרי רופא ורוקחים קליניים". הוא ציין, בין השאר, את קיומו של מנגנון בשם Patient Adviser בבתי החולים. תפקיד זה מאויש על-ידי מי שהיו בעבר חולים, ולאחר תהליך מיון והכשרה מוקפד הפכו ליועצים המשמשים כחלק מהצוות המטפל ומייעצים לו – ולמטופלים. כך, הם מסייעים ביצירת הקשר בין המטופל לצוות המטפל ומוודאים את שיתופם בתהליך קבלת ההחלטות הרפואיות והטיפוליות. "ראינו כיצד מקרי מבחן של שימוש בפרקטיקה הנדונה והטמעתה, לא זו בלבד שיש לה השפעה מובהקת על שביעות הרצון של המטופלים ומידת מעורבותם בטיפול, אלא שהיא גם משפרת באופן משמעותי את התוצאות הקליניות", אמר.

בתכנית "ענבר" משתתפים רופאות ורופאים מצטיינים בתפקידיהם השונים, שאותרו כמוכשרים וערכיים באופן בולט – עברו סדרת מיונים מוקדמים ונמצא שהם עשויים להנהיג ולהוביל בשנים הבאות את מערכת הבריאות.

ההכשרה בתכנית הרב תחומית מקנה למשתתפים תואר MBA עם התמחות במנהל מערכות בריאות. היא כוללת מסלול התפתחות אישי וקבוצתי, רכישת מיומנויות ניהול בדגש להכוונת המשתתפים לראות בעבודתם שליחות ציבורית.

תכנית המסע לארה"ב נבנתה בידי הנהלת משרד הבריאות בשיתוף ארגון מעוז. את הצוות ליווה לביקור בארה"ב ד"ר גיל פייר, המשנה הרפואי למנהל המרכז הרפואי תל-אביב איכילוב שהוא גם חבר בוועדת התוכן של התכנית וסייע בתהליכי עיבוד וניתוח התכנים.

נושאים קשורים:  חדשות,  משרד הבריאות,  תכנית "ענבר",  עתודה ניהולית ברפואה,  מנהל עסקים,  אוניברסיטת הרווארד,  בית החולים לנשים בריגהאם,  המרכז הרפואי בית ישראל,  המטופל במרכז,  רצף טיפולי,  ד"ר ענאן עבאסי
תגובות
אנונימי/ת
19.12.2016, 17:16

הקהילה מהווה מחצית ממערכת הבריאות בישראל, אבל רק 1/6 מהמשתתפים בתוכנית ענבר. האם משרד הבריאות איננו מודע לכך שצריך ניהול גם בקהילה?

24.04.2017, 20:40

מבקשת להזכיר את ד"ר חגי קדם ז"ל שלחם באומץ ובכל כוחותיו להטמיע את תפיסת המטופל במרכז. הוא תבע התייחסות מכבדת גם במימד האנושי וגם בהקצאת טיפולים תרופתיים שיש הגיון רפואי לתיתם.