חדשות

מלגה למחקר ולסדנה על תקשורת בין רופאים למטופלים ב"בני ציון"

ד"ר אלעד שיף, מנהל מחלקת פנימית ב' ושירות הרפואה המשלימה בבית החולים, קיבל מלגה של 29 אלף יורו מ"קרן העתיד גרמניה-ישראל" לצורך סדנה ומחקר בהשתתפות רופאים ישראלים וגרמנים

ד"ר אלעד שיף (צילום: פרטי)

ד"ר אלעד שיף, מנהל מחלקה פנימית ב' ושירות הרפואה המשלימה במרכז הרפואי "בני ציון" בחיפה, זכה במלגת מחקר בסך 29 אלף יורו מקרן "פורום העתיד גרמניה-ישראל", כדי לקדם פרויקט של "העצמת התקשורת בין רופא למטופל באמצעות כלים מתחום הרפואה המשלימה/האינטגרטיבית".

הקרן תומכת בצעירים מישראל וגרמניה העובדים יחד בפרויקטים משותפים שונים שיש בהם כדי לקדם את יחסי ישראל-גרמניה ויצירת יחסים מקצועיים בעתיד.

השנה בחרה הקרן בחרה למנף פרויקט העצמת תקשורת רופא-מטפל על ידי רפואה משלימה/אינטגרטיבית. במסגרת הפרויקט ישתתפו 16 סטודנטים לרפואה - 8 מישראל ו-8 מגרמניה. הם יפעלו במסגרת סדנה ויהיו להם 4 מנטורים (חונכים) מתחום הרפואה האינטגרטיבית וגם נציגי ציבור משתי המדינות.

התהליך עצמו יכלול מפגשים של שני הצוותים בשתי המדינות ותוצריו יוצגו בכנסים בינלאומיים ובמאמר שיסכם את המחקר הנלווה, שיפורסם באחד מכתבי העת המקצועיים.

ד"ר שיף הסביר: "ליחסי רופא-מטופל השלכה משמעותית על בריאות המטופל. תקשורת חיובית ואמפתיה מגבירים את מעורבות המטופל בקידום בריאותו ומשפרת את תוצאי הטיפול בו בממדים שונים. אמנם עקרונות התקשורת רופא-מטופל נלמדים בבתי הספר לרפואה, אולם מתברר שאינם מקיפים את מכלול היבטי התקשורת, בעיקר אלו הדורשים היענות מצד הרופא לצרכים האינדיבידואליים של המטופלים".

לדברי ד"ר שיף, "תחומים מסוימים ברפואה המשלימה/אינטגרטיבית, יכולים להעשיר את התקשורת בין רופא למטופל. מתברר שביכולתן של גישות מרפואת הגוף, הנפש והמגע, להעצים תקשורת מילולית ולא-מילולית". הוא ציין, כי בין שיטות הרפואה המשלימה/אינטגרטיבית שניתן להשתמש בהן נמצאות: אינטראקציה קשובה ובלתי שיפוטית (מיינדפולנס); הגברת אפקט פלסבו ומזעור אפקט נוסבו (היפנוזה), נוכחות פיזית בטוחה בבדיקה גופנית (שיאצו) ואחרות.

הוא מסר, כי מאחר ששיטות התקשורת על בסיס רפואה אינטגרטיבית אינן נלמדות ברוב בתי הספר לרפואה, "ברצוננו ליצור סדנה שבה יעמוד הנושא במרכז ההכשרה והמחקר כדי לסייע לסטודנטים לרפואה בתחילת דרכם כרופאים וגם לאחר מכן".

נושאים קשורים:  חדשות,  המרכז הרפואי "בני ציון",  תקשורת רופא-מטופל,  רפואה משלימה,  רפואה אינטגרטיבית
תגובות