חדשות

המלצות חדשות בארה"ב: בדיקות כולסטרול חובה החל מגיל 40 ונטילת סטטינים

ה-USPSTF האמריקאי פירסם המלצות חד-משמעיות בכתב העת JAMA, לפיהן מגיל 40 יש לערוך בדיקות כולסטרול וטריגלצרידים, ולקחת סטטינים במידה והערכים גבוהים מהמקובל

בדיקת דם, רמת טריגליצרידים בכבד (צילום: אילוסטרציה)

מבוגרים בגילאי 40 עד 75 צריכים לגשת לבדיקות דם תקופתיות למדידת כולסטרול וטריגליצרידים, ומי שסובלים מרמות גבוהות צריכים להתחיל מידית בטיפול בסטטינים להפחתת הכולסטרול;  כך נקבע בסדרת הנחיות חדשות שפורסמו בארה"ב בשבוע שעבר מטעם USPSTF ("כוח המשימה של שירותי מניעת מחלות, ,The US Preventive Services Task Force). מסמך ההנחיות פורסם בכתב העת JAMA.

לפי ההודעה, טיפול מוקדם באמצעות סטטינים מפחית את תחלואת הלב. ד"ר דאג אוונס מאוניברסיטת סטנפורד בקליפורניה, שהיה בצוות שהכין את ההנחיות, צוטט בתקשורת האמריקאית: "מחלות לב הן גורם התמותה השני בעולם המערבי אחרי סרטן. הן מובילות להתקפי לב ושבץ מוחי. בארה"ב אחד מכל שלושה מקרי מוות של מבוגרים הוא עקב מחלת לב. גם אנשים ללא סימפטומים מוקדמים וללא היסטוריה משפחתית של מחלות לב וכלי דם עשויים להימצא בסיכון.

"סטטינים עשויים להאריך חייהם ולמנוע התקף לב ושבץ מוחי למשך 10 השנים אחרי התחלת הטיפול, והם בעלי יתרונות גם עבור מי שבסיכון נמוך. מדובר בטיפול יומי בסטטינים במידה שהכולסטרול גבוה ומצריך טיפול".

הוא הבהיר, כי "אנחנו לא קוראים לכל אחד לקחת תרופות סטטינים להורדת רמת הכולסטרול. אבל אנשים שהגיעו לגיל 40 צריכים לגשת לרופא המשפחה, לבקש הפניה לבדיקת דם הכוללת כולסטרול וטריגליצרידים, ולהיוועץ ברופא באשר לדרך הטיפול הטובה ביותר שתביא להורדת הרמות של רכיבים אלו לערכים תקינים".

רמות גבוהות מדי של כולסטרול בדם הוגדרו כאחד מגורמי התמותה העיקריים בעולם המערבי. שקיעת הכולסטרול העודף בדפנות כלי הדם גורמת לתהליך דלקתי ולחסימת כלי הדם, מה שמוביל להתקף לב, לשבץ מוחי, להיווצרות כבד שומני ולמחלות נוספות.

נושאים קשורים:  חדשות,  בדיקת דם,  סטטינים,  כולסטרול,  טריגליצרידים
תגובות
21.11.2016, 21:54

נא לציין שהמלצות אלו רשומות בפירסום זה כדרגה B עד C, כלומר רמות התועלת ו/או ההוכחה המדעית אינן גבוהות. ולפי אתר THENNT: על כל 100 מטופלים במשך 5 שנים - אחד חסך אוטם שריר לב, פחות מ-1 חסך שבץ מוחי, אחד "זכה" בסוכרת ו-10 "זכו" בפגיעה בשריר-שלד. http://www.thennt.com/nnt/statins-for-heart-disease-prevention-without-prior-heart-disease/

אנונימי/ת
22.11.2016, 09:49

לא הכרתי את האתר. מעניין. מי מחזיק ואחראי על התוכן של nnt?

24.11.2016, 18:30

האחראים לאתר TheNNT הם חבורה קטנה ונלהבת של אנשי רפואת-חרום מניו-יורק וקליפורניה:
http://www.thennt.com/about-thennt-team/

אנונימי/ת
24.11.2016, 20:36

השאלה עד כמה אפשר לקבל את המידע ששם כמדויק/ אמין.
דווקא על חיסונים שרציתי למצוא שם מידע , לא מצאתי

05.12.2016, 07:17

מאמר מלפני חודשים ספורים מה nejm הראה שטיפול בסטטינים למניעה ראשונית לחולים בסיכון intermediate מנע אירוע קרדיווסקולרי ב אחד מתוך 70 מטופלים.
ועוד הראו את זה כהצלחה...
אין ספק שיש overtreatment.

05.12.2016, 19:50

כאשר אתה מטפל ב 700 חולים, מנעת 10 אירועים
וכאשר ההמלצות בארה"ב מדברות על 700,000 חולים, אתה מונע 10,000 אירועים
האם זה "טיפול יתר"?