דום נשימה חסימתי בשינה

CPAP אינו מונע אירועי לב בקרב חולי דום נשימה חסימתי בשינה

טיפול עם CPAP, בנוסף לטיפול סטנדרטי, לא מנע אירועים קרדיווסקולריים בקרב מטופלים עם דום נשימה חסימתי בשינה בינוני עד חמור ותחלואה קרדיוסוקולרית

18.09.2016, 08:50
טיפול בדום נשימה חסימתי (צילום: אילוסטרציה)

דום נשימה חסימתי בשינה (OSA , Obstructive Sleep Apnea) קשור לסיכון מוגבר לאירועים קרדיווסקולריים. השאלה אם טיפול במערכת CPAPי (Continuous Positive Airway Pressure) מונע אירועים קרדיווסקולריים מאג'וריים נותר לא ידוע.

לאחר שבוע ניסיון בו המשתתפים השתמשו במכשיר דמוי CPAPי(sham CPAP), בוצעה חלוקה אקראית של 2,717 מטופלים בין הגילאים 45-74 עם דום נשימה חסימתי בשינה בינוני עד חמור ותחלואה כלילית או צרברווסקולרית לקבל טיפול ב-CPAP בנוסף לטיפול סטנדרטי או לטיפול סטנדרטי בלבד.

התוצא המורכב הראשוני שנמדד היה תמותה מתחלואה קרדיווסקולרית, אוטם לבבי, שבץ או אשפוז מתעוקה לבבית לא יציבה, כשל לבבי או TIAי (Transient Ischemic Attack). תוצאים משניים כללו תוצאים קרדיווסקולריים אחרים, איכות חיים הקשורה לבריאות, תסמיני נחירות, ישנוניות יום ומצב רוח.

מרבית המשתתפים היו גברים עם דום נשימה חסימתי בשינה ברמה בינונית עד חמורה וישנוניות מינימאלית. בקבוצת ה-CPAP, משך ההיצמדות לטיפול CPAP הממוצע היה 3.3 שעות בלילה, וה-Apnea-hypopnea index (מספר אירועי האפנאה או היפופנאה בשעה של הקלטה) ירד מ-29.0 אירועים בשעה ל-3.7 אירועים בשעה במהלך המעקב.

לאחר זמן מעקב ממוצע של 3.7 שנים, אירועי התוצא הראשוני אירעו ב-229 משתתפים בקבוצת ה-CPAPי(17.0%) וב-207 משתתפים בקבוצת הטיפול הסטנדרטי (15.4%) (Hazard ratio with CPAPי1.10 ; 95%CIי0.91-1.32; p=0.34).

לא נמצאה השפעה משמעותית על תוצא קרדיווסקולרי בודד או מורכב.

CPAP הפחית משמעותית נחירות וישנוניות במהלך היום ושיפר איכות חיים ומצב רוח.

מסקנת החוקרים היתה, כי טיפול עם CPAP, בנוסף לטיפול סטנדרטי, לא מנע אירועים קרדיווסקולריים בקרב מטופלים עם דום נשימה חסימתי בשינה בינוני עד חמור ותחלואה קרדיוסוקולרית.

מקור:
McEvoy, R.D., Antic, N.A., Heeley, E., Luo, Y., Ou, Q., Zhang, X., Mediano, O., Chen, R., Drager, L.F., Liu, Z. and Chen, G., 2016. CPAP for Prevention of Cardiovascular Events in Obstructive Sleep Apnea. New England Journal of Medicine.

נושאים קשורים:  דום נשימה חסימתי בשינה,  OSA,  CPAP,  תחלואה קרדיווסקולרית,  אוטם לבבי,  שבץ,  מחקרים
תגובות