חדשות

הר"י: "לומדים את החלטת בג"ץ בנוגע להזנה בכפייה של עצירים ביטחוניים"

בג"צ דחה אתמול בהרכב של שלושה שופטים את עתירת הר"י לבטל את התיקון לחוק המאפשר למדינה הזנה בכפייה של עצירים שובתי-רעב; בג"צ: "הטיעונים שעליהם נשענת העתירה אינם מייצגים את המצב המשפטי הקיים בעולם או בישראל"

הפגנת תמיכה בעציר המינהלי שובת הרעב, מוחמד עלאן לפני כשנה וחצי, ליד שכם (צילום: פלאש 90)

בג"צ דחה אתמול (א') את העתירות נגד החוק המאפשר למדינה להזין בכפייה עצירים ביטחוניים השובתים רעב אם נשקפת סכנה לחייהם, וקבע כי החוק עומד במבחן החוקתיות. העתירות הוגשו בשנה שעברה על ידי הר"י וארגוני זכויות אדם.

השופטים קבעו, כי תיקון פקודת בתי הסוהר העוסק במניעת נזקים בריאותיים לאסיר שובת רעב הוא חוקתי, שכן "שובת רעב איננו חולה רגיל אלא אדם המכניס עצמו מרצון ומדעת לסיכון בריאותי כדי לבטא מחאה או להפעיל לחץ להשגת מטרה אישית או ציבורית".

יו"ר הר"י: "בית המשפט דחה אמנם את העתירות אולם תיקון החוק איננו מחייב אף רופא לבצע הזנה בכפייה, אלא רק מאפשר זאת"

כן קבע הרכב השופטים, שמנה את המשנה לנשיאה אליקים רובינשטיין, נעם סולברג ומני מזוז, כי לשביתת רעב של אסירים ולתוצאותיה השלכות החורגות מעניינו האישי של שובת הרעב. בפסק הדין גם כתב השופט רובינשטיין, כי על פי "חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו", המדינה מחויבת להגן על הזכות לחיים בצורה אקטיבית.

עוד כתב השופט רובינשטיין בפסק דינו, כי עמדת הר"י אינה מייצגת את המצב המשפטי בארץ. "איננו מבקשים חלילה להפחית מערכה וחשיבותה של העמדה המוסרית שההסתדרות הרפואית מבקשת להשמיע, אולם כעמדה זו והטיעונים שעליה היא נשענת אינם מייצגים את המצב המשפטי הקיים בעולם או בישראל, אלא עמדות אתיות מסוימות שאולי נבעו מפרקטיקות אכזריות של מדינות שאיננו נמנים עליהן, תודה לאל".

בתגובה לפסק הדין, המשתרע על 75 עמודים, מסר יו"ר ההסתדרות הרפואית, ד"ר ליאוניד אידלמן, לעיתון "הארץ", כי הר"י לומדת את פסק הדין והוסיף: "בית המשפט דחה אמנם את העתירות אולם תיקון החוק איננו מחייב אף רופא לבצע הזנה בכפייה, אלא רק מאפשר זאת".

"קשה לתאר", אמר עוד ד"ר אידלמן, "מצב שבו רופא יחליט שיש צורך בהליך הזה. מדובר בפעולה אלימה שעלולה לגרום נזק בריאותי רב. החוק מתיר הזנה בכפייה רק באישור בית משפט ובמקרים שבהם יידרש בית המשפט לסוגיה זאת אנחנו נתייצב שם ונביע את התנגדותנו".

ההסתדרות הרפואית העולמית ואמנות בינלאומיות רואות בהזנה בכפייה הליך שאיננו אתי ומחשיבות אותו לעינוי. בנייר עמדה שפירסמה בעבר המועצה הלאומית לביו-אתיקה רפואית נאמר, כי ההצעה ששופט יוכל להורות על הזנה בכפיה על פי שיקול כלשהו מלבד לשם שמירה על חייו שובת הרעב מנוגדת לעקרונות הביו-אתיקה ויש לדחותה על הסף.

בדיווח נמסר גם, כי ארגון רופאים לזכויות אדם, שהיה בין העותרים לבג"צ מתח בתגובתו ביקורת על פסק הדין ו"הביע תקווה שהקהילה הרפואית תמשיך לפעול על פי שבועת הרופא והאתיקה הרפואית". בשיאו של המשבר סביב חקיקת התיקון לחוק בשנה שעברה, קראה הר"י לרופאים חברי הארגון לא לבצע הזנה בכפייה בעצירים ביטחוניים.

נושאים קשורים:  חדשות,  הר"י,  עתירה,  בג"צ,  יו"ר הר"י,  הזנה בכפייה,  עצירים ביטחוניים
תגובות
אנונימי/ת
13.09.2016, 16:02

הר"י,
יודעים מה מקור האות י' בשמכם?
שימו לב, זה י' = ישראל. היו נציגי ישראל בבקשה.