ליקסומיה

תוספת ליקסומיה (Lixisenatide) לטיפול בלנטוס (Insulin Glargine) בחולי סוכרת סוג 2

מחקר העלה, כי טיפול באינסולין בזאלי בשילוב עם ליקסומיה יכול להביא לאיזון רמות הסוכר המלווה בפרופיל בטיחות משופר

סוכרת, בדיקת רמת סוכר (צילום: אילוסטרציה)

במאמר שפורסם בכתב העת Expert Opinion on Pharmacotherapy כותבים מומחים, כי תוספת ליקסומיה (Lixisenatide) לטיפול באינסולין בזאלי (לנטוס, Insulin Glargine) בחולים עם סוכרת מסוג 2 הובילה לאיזון גליקמי טוב, לצד מספר יתרונות נוספים, דוגמת הפחתת משקל הגוף וסיכון מופחת לאירועי היפוגליקמיה.

בשלבים המוקדמים של מחלת הסוכרת מסוג 2 ניתן לטפל במחלה באמצעות שינוי באורח החיים בשילוב עם תרופות פומיות. כאשר אמצעים אלה אינם מספיקים כדי להביא לאיזון רמות הסוכר בדם קיימת אופציה טיפולית של הוספת תרופה פומית נוספת - תרופות הניתנות בהזרקה כמו תכשיר ממשפחת אגוניסטים ל-GLP-1י(Glucagon Like Peptide 1), אינסולין בזאלי, או שילוב של אינסולין בזאלי יחד עם אגוניסט ל-GLP-1.

לשילוב של אינסולין בזאלי יחד עם ליקסומיה, תכשיר ממשפחת אגוניסטים לקולטן ל-GLP-1י(Glucagon Like Peptide 1), יש יתרונות מכיוון ששתי התרופות פועלות במנגנון פעולה משלים. האינסולין הבזאלי מאזן את רמות הסוכר בצום באמצעות דיכוי ייצור הסוכר בכבד ואילו ליקסומיה מאזנת את רמות הסוכר לאחר הארוחות באמצעות האטה של ריקון הקיבה והורדת רמת הגלוקגון.

במחקרים שבדקו את היעילות והבטיחות של ליקסומיה בתוספת לאינסולין בזאלי נמצא, שרמת ההמוגלובין המסוכרר נמוכה יותר בטיפול עם ליקסומיה בהשוואה לפלסבו, או שנמצאה רמת איזון דומה בהשוואה לאינסולין מהיר פעולה שניתן פעם אחת (basal-plus) או שלוש פעמים ביום (basal-bolus).

בנוסף, שילוב ליקסומיה עם אינסולין בזאלי הביא לירידה במשקל החולים בהשוואה לאינסולין מהיר פעולה, ולירידה באחוז החולים שסבלו מהיפוגליקמיה.

לסיכום, טיפול באינסולין בזאלי בשילוב עם ליקסומיה יכול להביא לאיזון רמות הסוכר המלווה בפרופיל בטיחות משופר. המומחים סבורים כי בחולים עם סוכרת מסוג 2 שאינם מאוזנים היטב תחת טיפול באינסולין בזאלי, יש לשקול תוספת טיפול בליקסומיה במטרה להשיג את יעדי האיזון עם סיכון נמוך לאירועי היפוגליקמיה.

מקור:

Forst T1. Lixisenatide as add-on to insulin glargine for the treatment of type 2 diabetes mellitus. Expert Opin Pharmacother. 2016 Aug;17(12):1703-8.

נושאים קשורים:  ליקסומיה,  lixisenatide,  לנטוס,  insulin glargine,  אינסולין בזאלי,  סוכרת סוג 2,  תופעות לוואי,  פרופיל בטיחות,  היפוגליקמיה,  מחקרים