חדשות

הרופא שהוביל המאבק להכחדת מחלת האבעבועות השחורות הלך לעולמו בגיל 87

ד"ר דונלד איינסלי הנדרסון הוביל בשנות ה-60 את המאבק הגלובלי במחלה, שגבתה את חייהם של מיליונים בעיקר במדינות אפריקה ואסיה; בשנת 1980 הכריז ארגון הבריאות העולמי על הכחדת המחלה

חיסון (צילום: אילוסטרציה)

הרופא והאפידמיולוג האמריקני הנודע ד"ר דונלד איינסלי הנדרסון (Donald Ainslie Henderson), שהוביל קמפיין מוצלח וחובק עולם להכחדת מחלת האבעבועות השחורות, הלך לעולמו בגיל 87. ד"ר הנדרסון, שהוביל את המאבק נגד המחלה בשנות ה-60 וה-70, מת בבית חולים בבולטימור מסיבוכים בעקבות שבר בירך.

ד"ר דונלד איינסלי הנדרסון (מקור: ויקיפדיה)

ד"ר דונלד איינסלי הנדרסון (מקור: ויקיפדיה)

אבעבועות שחורות (smallpox) נחשבה שנים רבות לאחת המחלות הקטלניות בעולם, במיוחד במדינות "העולם השלישי" באפריקה ובאסיה. היא גבתה את חייהם של עשרות מיליוני בני אדם. בנוסף לכאב הרב שגרמה לחולים, שסבלו מנגעי עור בפנים ובאזורי גוף אחרים, שיעור המתים הגיע ל-1 מכל שלושה חולים.

באורח רשמי הכריז ארגון הבריאות העולמי על הכחדת האבעבועות השחורות ב-1980. זו היתה המחלה הזיהומית הראשונה שנגדה התנהלה "מלחמה" ברמה גלובלית. ב-1966 מינה ארגון הבריאות העולמי את ד"ר הנדרסון כדי להוביל את המאבק במחלה. באותה תקופה היא עדיין היתה אנדמית באפריקה ובאסיה.

כאשר החל בתפקידו העניקו מעטים לד"ר הנדרסון סיכוי אמתי להצליח במשימה שנטל על עצמו, אבל הוא מיקד את פעילותו בבידוד התפרצויות של המחלה ובחיסון סיסטמטי של בני אדם באזורים נגועים - במקום בחיסון המוני. כיום ידוע, כי מבצע הכחדת האבעבועות השחורות "עלה" כ-300 מיליון דולר. במבצע נטלו חלק 200 אלף אנשי רפואה ובריאות ביותר מ-70 מדינות בעולם. על פי נתוני ה-WHO חוסנו כ-2.4 מיליארד בני אדם.

כאשר סיים ד"ר הנדרסון את תפקידו מונה כיועץ מדעי לשלושה מנשיאי ארה"ב בנושאי טרור ביולוגי, כשהוא ממשיך בעבודתו האקדמית והרפואית.

מנהל המרכז הרפואי של אוניברסיטת פיטסבורג בארה"ב, פרופ’ תום אינגלסבי, אמר על ד"ר הנדרסון: "הוא באמת שינה את העולם לטובה. הוא זכה להוקרה ולכבוד ממדינות וממשלות רבות בעולם, ושינה את הדרך שבה בתי ספר לרפואה ובריאות הציבור מכשירים את הדור הבא של רופאים ומומחים בתחום".

נושאים קשורים:  חדשות,  אבעבועות שחורות,  ארגון הבריאות העולמי,  מאבק,  אפריקה,  ד"ר דונלד איינסלי הנדרסון
תגובות