דעות

פקידי האוצר נלחמים לשנות את פני מערכת הבריאות

רק רופאים ואנשי מקצועות הבריאות צריכים להוביל את מערכת הבריאות ולהגדיר את צרכיה, והפקידים צריכים להיות אלה שעוזרים להם בכך

לקראת הדיונים על תקציב המדינה בחוק ההסדרים התבשרנו על שורת הישגים למערכת הבריאות במסגרת החוק. גזירות חמורות שאיימו לנחות על מערכת הבריאות ושהוסרו, לפי שעה לפחות. ראשי מערכת הבריאות והאוצר התעשתו ברגע האחרון בלחץ הציבור, ההסתדרות הרפואית והתקשורת, ומנעו פגיעה נוספת בציבור החולים, במערכת הבריאות הציבורית ובציבור הרופאים, שהפך זה לא מכבר לשק החבטות של משרדי האוצר והבריאות.

אך אל לנו להשלות את עצמנו. זוהי רק אתנחתא במלחמת הפקידים לשינוי פני מערכת הבריאות. נזק רב נגרם כבר עתה למערכת הבריאות, לחולים ולרופאים, על ידי תקנות חוק ההסדרים שעברו אשתקד.

"תחת המונח החדש - "משילות" - ניתנה לבוגרי כלכלה חסרי כל נסיון או הבנה בבריאות הרשות להתעמר ולהשמיץ רופאים בכירים עתירי נסיון והישגים"

השאיפה של פקידי האוצר ונציגיהם במשרד הבריאות לפגוע במעמד הרופאים  - וככל שהם בכירים יותר השמחה גדולה יותר - ולהפוך אותם לפקידים כנועים ונטולי השפעה, היא אחד המניעים החזקים המביאים לזריעת אנדרלמוסיה במערכת הבריאות.

תחת המונח החדש - "משילות" - ניתנה לבוגרי כלכלה חסרי כל נסיון או הבנה בבריאות הרשות להתעמר ולהשמיץ רופאים בכירים עתירי נסיון והישגים שהשקיעו אין ספור ימים ולילות, הרבה כישרון ויכולת בטיפול בחולים, בהצלת חיים, בהוראה, במחקר ובבניית מערכת הבריאות הציבורית. אלה הרופאים שבזכותם מערכת הבריאות הציבורית עדיין שורדת למרות כל חולאיה.

השירות הניתן לאזרחים נפגע קשות מתקנות חוק ההסדרים שנכנסו כבר לתוקף ואשר חלק מהם כוון ישירות כנגד הרופאים, ממניעים של צרות עין וגריפת כותרות. חולים אשר שילמו משך שנים דמי שב"ן במיטב כספם יכולים עכשיו להגיע רק לרופאים פחות בכירים אשר חתמו הסכמים עם השב"נים ומוכנים לעבוד במחירים נמוכים. הרופאים הבכירים ביותר אינם זמינים יותר לציבור אלא רק למחזיקי ביטוחים פרטיים יקרים.

יתר על כן, ההשתתפות העצמית של המבוטח בפעולות ניתוחיות / צנתוריות ובביקורי ייעוץ גדלה משמעותית. כקרדיולוג אני רואה את חדרי הצנתורים בבתי החולים הפרטיים עומדים ריקים, בעוד שאף פעולה אחת לא נוספה עדיין למערכת הציבורית שממילא איננה מסוגלת להכיל עוד פעולות.

ה"משילות" החליפה את הנגישות של הקהל לרפואה טובה ואיכותית שהיתה זמינה בשב"נים ושאותה המערכת הציבורית אינה יכולה לתת. משילות מעל הכל היא שם המשחק החדש.

"כקרדיולוג אני רואה את חדרי הצנתורים בבתי החולים הפרטיים עומדים ריקים, בעוד שאף פעולה אחת לא נוספה עדיין למערכת הציבורית"

גם אם נשמח בהישגי התקציב האחרון עלינו לזכור את האיומים הקיימים על מערכת הבריאות ואשר ירימו ראש קרוב לוודאי שוב ושוב מדי שנה במועד ההצבעה על התקציב, כל עוד שהאנומליה המכונה "חוק ההסדרים" נמשכת.

האיום הגדול הוא על קרנות המחקרים המהוות את צינור החמצן של בתי החולים. בזכות קרנות אלה מועסקים חלק ניכר מעובדי בתי החולים שלא נמצא להם מקום בתקני המדינה, בזכותן ניתן לתת שירותים רפואיים גם בשעות אחה"צ ולרכוש ציוד חיוני שהמדינה אינה מממנת. קרנות המחקרים הן הגורם העיקרי לשיגשוג וההצלחה של בתי החולים ואלמלא הן היה הציבור נאלץ להסתפק בבתי חולים עם יכולות מצומצמות בהרבה.

לא נשכח גם את מצוקת המתמחים שלא נפתרה עדיין, האיום על עצמאותם של מנהלי בתי החולים שנותר בעינו, ועדיין יש חוסר משווע בכח אדם סיעודי ועוד. כל אלה לא ייפתרו על ידי התעמרות ברופאים וניטרולם מעמדות השפעה. מי שהופך את הרופאים לאויבי המערכת זורה חול בעיני הציבור ומרוויח כותרות.

הניחו אם כן לרופאים – הם הנכס האמיתי והעיקרי ולא האויב של מערכת הבריאות. רק רופאים ואנשי מקצועות הבריאות צריכים להוביל את מערכת הבריאות ולהגדיר את צרכיה, והפקידים צריכים להיות אלה שעוזרים להם בכך. האם מישהו מעלה על הדעת שאת הצבא ינהלו פקידים ולא מפקדים עתירי נסיון קרבי?

כך נוהגת מערכת מקצועית. כל שיטה אחרת מובילה לתוהו ובוהו.

* המאמר פורסם לראשונה בעיתון "ישראל היום"

נושאים קשורים:  דעות,  חוק ההסדרים,  הר"י,  שביתה,  רפואה פרטית,  משרד האוצר,  משרד הבריאות,  קרנות המחקר
תגובות

פרופ' מיכאל גליקסון,
יישר כוח! מי יתן וכמוך, מנהיגי רפואה רבים נוספים יעזו לתקוף! !
העזת וללא פיק ברכיים לקרוא לילד האקדמי בשמו ובכוונותיו!
כשועל קרבות מן הימים ההם אני משוכנע גם כיום , שאין דרך אחרת להר'י מאשר לצאת ממגננה - ולתקוף ולתקוף ולתקוף!...
יש להוקיע בצורה הברורה ביותר, שאין להם , ל"נערי האוצר" ונציגם במשרד הבריאות (וכמובן גם לשולחיהם ) כל ידע והבנה ברפואה ובניהול המערכת!
עובדת כשלונם נאמרה פומבית ובאופן הברור ביותר ע'י מבקר המדינה ונגידת בנק ישראל!
איני רוצה לחזור שוב על מכלול דברי הכתובים, אלא אוסיף : "נערי האוצר" חדלו להעלל ולהתעמר בחולים ובמשפחותיהם!
החזירו את ה"גזילה" המתמשכת של עשרות אלפי מייטות , משרות רופאים, אחיות ...
הכו על חטא , הודו בכשלונכם והעסיקו עצמכם בתחום שאינו בריאות העם !!
! בכל הכבוד הראוי, פרופ' תאו דב גולן.

אנונימי/ת
25.08.2016, 04:27

מי שטרם הבין הם האויב של כולנו.
אני לא מנהיג רפואה, צעיר מדי אבל יודע
לזהות את השמש, הירח ואויביי המרים ביותר. מי יתן וימחה זכרם מן העולם הזה