חדשות

טכנולוגיה חדשה למניעת צלקות לאחר ניתוח פותחה באוני' תל-אביב וב"הרווארד"

ד"ר אלכס גולברג, החוקר הראשי, הסביר כי השיטה מתבססת על חשיפת העור הפגוע לשדות חשמליים בעלי פולסים קצרים מאוד במתח גבוה; "הפולסים פוגעים באופן בלתי הפיך בחלק מהתאים המייצרים קולגן, וכך מפחיחתים את ייצור הקולגן שיוצר את הצלקת"

צלקת לאחר ניתוח (צילום: אילוסטרציה)

חוקרים מאוניברסיטאות תל אביב והרווארד, ביחד עם רופאים מבית החולים "שריינרס" בבוסטון המתמחה בטיפול בכוויות, פיתחו טכנולוגיה חדשה שעשויה להפחית משמעותיות את היקפי ההצטלקות במהלך החלמה מכוויות, וכך למנוע סבל רב מנפגעי כוויות רבים בעולם.

הטכנולוגיה שולטת בהתרבות המהירה של תאים המייצרים קולגן - הרקמה שיוצרת את ההצטלקות בעקבות כוויות קשות. דיווח על הפיתוח והמחקר המתלווה פורסם באחרונה בכתב העת Journal of Investigative Dermatology.

ד"ר אלכס גולברג, חוקר בתחום הביו-הנדסה מבית הספר ללימודי סביבה באוניברסיטת תל-אביב, שהוא המחבר הראשי של דו"ח המחקר, מסר: "נפגעי כוויות עמוקות ונרחבות ששרדו את הטראומה הראשונית צפויים להתמודד כל חייהם עם צלקות קשות, שגורמות לקשיים גופניים, נפשיים ואסתטיים. חוקרים בכל העולם פיתחו כבר גישות רבות לטיפול בצלקות המייסרות: הסרתן בניתוח, טיפולי לייזר, בקרן אלקטרונים, שימוש בחבישות לחץ, ביריעות סיליקון ועוד, אלא שההצלחה מועטה ביותר.

בניסוי שנעשה במודל חולדות, הביא הטיפול להפחתה של קרוב ל-60% בהיקף הצלקות

"ידוע שהגוף מגיב לטראומת הכוויה באמצעות התרבות מהירה מאוד של תאים פיברובלסטיים מייצרי קולגן, במטרה לכסות את האזור הפגוע. אך תהליך ההחלמה הטבעי מביא למצב של 'ריפוי-יתר' – יצירת רקמות גדולות ועבות מדי, שהן למעשה הצלקת. אנחנו פיתחנו שיטה חדשה שאיננה פולשנית, שתאפשר שליטה בתהליך ההצטלקות, ועשויה להפחית במידה ניכרת את היווצרות הצלקות".

השיטה החדשה, בשם pIRE (אלקטרופורציה בלתי הפיכה חלקית), מתבססת על חשיפת העור הפגוע לשדות חשמליים בעלי פולסים קצרים מאוד במתח גבוה.

"ההצטלקות בעקבות כוויה היא תהליך מורכב ביותר, הכרוך בתהליכים דלקתיים ובהיבטים של חילוף חומרים. השיטה שלנו מתערבת בתהליך הזה", הדגיש ד"ר גולברג.

"אנחנו סבורים שהפולסים החשמליים המשוגרים לעור המצטלק פוגעים באופן בלתי הפיך בחלק מהתאים המייצרים קולגן, ובכך מפחיתים את ייצור הקולגן שיוצר את הצלקת. עם זאת, חשוב מאוד למצוא את המינון הנכון והמדויק, שמביא לתוצאה אופטימלית. חשיפת יתר עלולה ליצור בעור פצע חדש שאיננו מחלים; חשיפה נמוכה מדי מאפשרת את המשך התהליך הטבעי של ריפוי-יתר".

השיטה החדישה נוסתה במודל לכוויות של חולדות מעבדה. כוויותיהן של החולדות טופלו חמש פעמים במהלך חצי שנה. התוצאות שהושגו בטיפול הזה הושוו לאלה של קבוצת הבקרה – כוויות דומות שלא טופלו כלל ושהצטלקו באופן טבעי. הערכת התוצאות בוצעה באמצעות שיטת דימות חדשנית, שפותחה בבית החולים "מסצ'וסטס ג'נרל". התוצאה היתה מעודדת ביותר: הטיפול הביא להפחתה של קרוב ל-60% בהיקף הצלקות.

בעקבות הצלחת המחקר במעבדה, מתכננים עתה החוקרים את השלב הבא: בניית מכשיר מתאים וביצוע ניסוי קליני בבני אדם המחלימים מכוויות.

עוד אמר ד"ר גולברג: "לשיטת החשיפה לשדות חשמליים יש פוטנציאל גדול במניעת צלקות וגם בטיפולים בבעיות אחרות בעור. זו בהחלט גישה חדשנית, יעילה ולא פולשנית. היא פותחה במקורה לשם טיפול במגוון מחלות עור ניווניות. במחקרים קודמים הראנו שהיא אפקטיבית גם לחיטוי פצעים מזוהמים לאחר כוויות, וכן בהליכים בעלי אופי קוסמטי, כמו טיפול בפגמים שונים, חידוש והצערת העור".

דו"ח המחקר המלא

נושאים קשורים:  חדשות,  כוויות,  הצטלקות,  אוניברסיטת הרווארד,  בית החולים הכללי של מסצ'וסטס,  קולגן,  טכנולוגיה,  מחקר,  אוניברסיטת תל אביב
תגובות