סוכרת סוג 2

מחקר ישראלי: סאקסגליפטין מגבירה את הסיכון להיפוגליקמיה בקרב חולי סוכרת סוג 2

במחקר ישראלי שהשווה בין סאקסגליפטין לאינבו נמצא, כי שימוש בסאקסגליפטין הגביר ב-15%-25% את הסיכון להיפוגליקמיה; מטופלים עם מחלה ממושכת ותפקוד כלייתי לקוי אשר נוטלים תרופות נוספות לטיפול בסוכרת היו בסיכון גבוה יותר מאחרים

05.07.2016, 08:46
בדיקת רמת סוכר (צילום: אילוסטרציה)

מחקר זה שנערך בישראל בחן את ההשפעה של הוספת סאקסגליפטין (Saxagliptine –י Kombiglyzeי, Onglyza) לעומת אינבו על הסיכון להיפוגליקמיה, ואיתר את גורמי הניבוי של היפוגליקמיה חמורה בקרב מטופלים עם סוכרת סוג 2 שהשתתפו במחקר SAVOR-TIMI 53י(Saxagliptine Assessment of Vascular Outcomes Recorded in Patients with Diabetes Mellitus–Thrombolysis in Myocardial Infarction 53). המחקר בדק תוצאים וסקולריים בקרב חולי סוכרת סוג 2 המטופלים עם סאקסגליפטין.

16,492 חולי סוכרת סוג 2 הוקצו אקראית לסאקסגליפטין או אינבו והיו תחת מעקב במהלך חציון של 2.1 שנים. החוקרים בחנו את הקשרים שבין היפוגליקמיה (תסמינית או ללא תסמינים אך עם ערכי סוכר הנמוכים מ-54 מ"ג/ד"ל) או היפוגליקמיה חמורה (המצריכה טיפול נרחב) למאפייני המטופלים ולהקצאת הטיפול.

16.6% מהמטופלים דיווחו על אירוע אחד לפחות של היפוגליקמיה ו-1.9% דיווחו על אירוע חמור אחד לפחות.

המטופלים שהוקצו לסאקסגליפטין, לעומת אלו שהוקצו לאינבו, חוו שיעורים גבוהים יותר של אירועי היפוגליקמיה באופן כללי (יחס סיכון [hazard ratioי - HRי] 1.16, 95% רווח בר סמך 1.08-1.25, P<0.001), כמו גם אירועים חמורים של היפוגליקמיה (HR 1.26י, 1.01-1.58, P = 0.038).

שיעורי היפוגליקמיה, כלליים או חמורים, היו גבוהים יותר בקרב מטופלים שהוקצו לסאקסגליפטין ונטלו גם סולפונילאוריאה (sulfonylureas), אך לא בקרב אלו שנטלו גם אינסולין. השיעורים עלו גם בקרב מטופלים שהוקצו לסאקסגליפטין והיו בקו הבסיס עם המוגלובין מסוכרר (HbA1c) של 7.0% ומטה, אך לא בקרב אלו שהיו בקו הבסיס עםHbA1c הגבוה מ-7.0%.

ניתוח רב-משתנים של האוכלוסייה הכללית חשף כי גורמי ניבוי בלתי-תלויים לאירועי היפוגליקמיה כללים היו הקצאה לסאקסגליפטין, מחלת סוכרת ממושכת, עלייה ב-HbA1c, מאקרואלבומינוריה, כשל כלייתי ברמה בינונית, שימוש בסולפונילאוריאה ושימוש באינסולין.

גורמי ניבוי לאירועי היפוגליקמיה חמורים היו הקצאה לסאסגליפטין, גיל מבוגר, מוצא אפרו-אמריקני, BMI נמוך, מחלת סוכרת ממושכת, ירידה בתפקוד הכלייתי, מיקרואלבומינוריה ושימוש באינסולין עם טווח פעולה קצר.

מבין הסולפונילאוריאות, גליבנקלאמיד (Glibenclamide -Gluben) נקשרה עם סיכון מוגבר להיפוגליקמיה חמורה, אך לא להיפוגליקמיה באופן כללי.

החוקרים מסכמים, כי איתור מטופלים בסיכון להיפוגליקמיה יכול לסייע לרופאים להתאים אישית טיפול נגד סוכרת סוג 2 בצורה הטובה ביותר.

מקור:
Avivit Cahn, Itamar Raz, Ofri Mosenzon, Gil Leibowitz, Ilan Yanuv, Aliza Rozenberg, Nayyar Iqbal, BoazHirshberg, Mikaela Sjostrand, Christina Stahre, KyungAh Im, Estella Kanevsky, Benjamin M. Scirica,Deepak L. Bhatt, Eugene Braunwald; Predisposing Factors for Any and Major Hypoglycemia With Saxagliptin Versus Placebo and Overall: Analysis From the SAVOR-TIMI 53 Trial; Diabetes Care 2016 May; dc152763. http://dx.doi.org/10.2337/dc15-2763

נושאים קשורים:  סוכרת סוג 2,  סאקסגליפטין,  Saxagliptine,  היפוגליקמיה,  מחקר SAVOR-TIMI 53,  סולפונילאוריאה,  HbA1c,  אלבומין בשתן,  Glibenclamide,  מחקרים
תגובות