איטמות אף

תיקון אנדוסקופי דרך האף של איטמות אף מולדת ללא תומכן מביא לתוצאות טובות בטווח הארוך

מחקר לגבי 25 יילודים עם איטמות אף דו-צדדית מולדת שעברו ניתוח אנדוסקופי דרך האף ללא שימוש בתומכן העלה כי התהליך הביא לשיעורי הצלחה גבוהים; 95% מהמטופלים נשמו באופן מספק דרך האף בשנים שלאחר הניתוח

ניתוח, ילדים (צילום: אילוסטרציה)

איטמות אף (Choanal atresia) הינה האנומליה האפית השכיחה ביותר בקרב יילודים. הפתרון לבעיה זו הוא ניתוח, אשר מאפשר פתיחה תקינה דו-צדדית של מעברי האוויר באף.

קיימות ארבע גישות עיקריות לביצוע הניתוח:
(1) דרך חלל הסינוסים (transantral)
(2) דרך החיך (transpalatal)
(3) דרך מחיצת האף (transseptal)
(4) דרך האף (transnasal)

השיטה המקובלת כיום היא גישה אנדוסקופית דרך האף.

מחקר זה העריך את התוצאות בטווח הארוך בקרב סדרה גדולה של מטופלים שעברו תיקון איטמות אף מולדת באנדסקופיה דרך האף, שהחל בכריתת החלק האחורי של עצם המחרשה (vomer) והושלם ללא שימוש בתומכנים (סטנטים).

25 מטופלים עם איטמות אף דו-צדדית מולדת שגילם 3-15 ימים עברו ניתוח לתיקון אנדוסקופי דרך האף ללא שימוש בתומכן, אשר החל בכריתת עצם המחרשה. ביקורת לאחר הניתוח בוצעה במסגרת מרפאה על ידי אנדוסקופיה של האף עם סיב אופטי.

תקופת המעקב נמשכה 15-66 חודשים (ממוצע: 35.76 ± 16.8). במהלכה, 18 מטופלים (72%) היו עם פתחים אחוריים (choana) רחבים ונשמו דרך האף באופן מספק. שישה מטופלים (24%) היו עם היצרות בפתחי האף האחוריים (פחות מ-50%) אך עם נשימה מספקת דרך האף וללא קשיי אכילה, ומטופל אחד (4%) פיתח היצרות חוזרת של פתחי האף האחוריים (מעל 50%) לאחר שבעה חודשים, והיה זקוק לניתוח חוזר. מטופל אחד (המקרה הרביעי) פיתח מום בחיך אשר החלים עם טיפול שמרני. לא אותרו סיבוכים אחרים.

תיקון אנדוסקופי דרך האף של איטמות מולדת ללא שימוש בתומכן, עם כריתת חלק מעצם המחרשה, מהווה גישה יעילה וקלה אשר מביאה לתוצאות טובות בטווח הארוך. טכניקה זו מאפשרת שימוש מוקדם בשני מעברי האוויר באף להחדרת אנדוסקופ וכלי ניתוח בכדי לחתוך את לוחיות העצם האטומות ללא שימוש בתומכנים או שתלים.

מקור:
El-Anwar, Mohammad Waheed; Nofal, Ahmad Abdel Fattah; El-Ahl, Magdy Abdalla Sayed. Endoscopic repair of bilateral choanal atresia, starting with vomer resection: Evaluation study
American Journal of Rhinology & Allergy, Volume 30, Number 3, May/June 2016, pp. e95-e99(5). 

נושאים קשורים:  איטמות אף,  Choanal atresia,  מום מולד,  פתיחת מעברי האוויר באף,  אנדוסקופיה דרך האף,  כריתת עצם המחרשה,  נשימה דרך האף,  היצרות בפתחי האף האחוריים,  קשיים באכילה,  מחקרים
תגובות