חדשות

מחקר מכון "כללית": אין תועלת מהורדת LDL באמצעות סטטינים מתחת ל-70

המחקר המקיף, שבחן נתונים של יותר מ-30 אלף נבדקים, מצא כי טיפול בסטטינים שהוביל להורדת רמת כולסטרול LDL מתחת ל-100mg/dl במטופלים בסיכון הביא להגנה מאירועי לב נוספים, אך הורדת הרמת מתחת ל-70 לא הניבה תועלת נוספת

סטטינים (צילום: אילוסטרציה)

מחקר חדש שבוצע במכון "כללית" למחקר ושהתפרסם שלשום (ב') בכתב העת JAMA Internal Medicine, בנוגע לשימוש בתרופות סטטינים להורדת רמות כולסטרול רע (LDL), העלה כי רמות איזון הנעות בערכים שבין 100-70 מספיקות כאמצעי להגנה מפני אירועי לב חוזרים.

תוצאות המחקר סותרות את ההמלצות של חלק מהקווים המנחים שנכנסו לתוקף בשנים האחרונות - לפיהן יש לאזן חולים בסיכון גבוה לרמות LDL נמוכות מ-70.

מחקרי עבר הדגימו, כי סטטינים יעילים בהורדת רמות ה-LDL-C ובמניעה של אירועים נוספים של תחלואת לב וכלי דם (מחלת לב כלילית), למי שכבר סובל מתחלואה כזו. ניתוח משולב של המחקרים שפורסם לפני 5 שנים העלה, כי מומלץ ליטול טיפול בסטיטנים לשם מניעה של אירועים חוזרים של החמרת מחלת הלב.

לדברי החוקרים, נראה כי רמות היעד לטיפול ארוך-טווח בסטטינים המועדפות הן בין 70 ל-100, לשם השגת מניעה מיטבית של אירועים חוזרים בקבוצת החולים בסיכון

לאור תוצאות מחקרים קליניים שנערכו לגבי סטטינים בשילוב עם תרופות משלימות למניעה של אירועים חוזרים של תחלואה לבבית, הסברה היתה כי ערכים נמוכים ככל האפשר של LDL מובילים לתוצאות טובות יותר במטופלים בסיכון גבוה. להחלטה כזאת משמעות גדולה בבחירת הטיפול ועוצמתו בחולים אלו.

יחד עם זאת, עד כה לא היו ראיות חותכות לכאן או לכאן לגבי הורדת הכולסטרול לרמות נמוכות מאוד של LDL בניהול ארוך-טווח של חולים במחלת לב כלילית במצב יציב, לשם מניעת אירועים נוספים.

לדברי החוקרים במחקר הנוכחי, מחקר נתונים היסטוריים מסוג Real-world data, מהווה הזדמנות לענות על שאלה קלינית חשובה זו, בתנאי שמסד הנתונים הוא אכן רחב דיו. מסד נתונים כזה זמין באופן ייחודי בשירותי בריאות כללית, והוכן למטרה זאת על ידי מכון המחקר של הקופה.

המחקר החדש בחן נתונים של יותר מ-30,000 נבדקים עם מחלת לב איסכמית עם היענות טובה לנטילת התרופות (סטטינים). הנתונים מלמדים על הצלחה בהורדת רמות הכולסטרול LDL מתחת ל-100mg/dl, שהביאה להגנה משמעותית מאירועי לב נוספים. אולם הורדת רמות הכולסטרול מתחת ל-70mg/dl לא הניבה כל תועלת נוספת.

הממצאים במחקר נשארו עקביים גם לאחר ניתוח תוצאות בתתי-קבוצות וניתוחי רגישות שונים

הממצאים במחקר נשארו עקביים גם לאחר ניתוח תוצאות בתתי-קבוצות וניתוחי רגישות שונים, לרבות בדיקה ספציפית בקרב מטופלים שנטילת הסטטינים היתה אצלם לא סדירה, עם היענות נמוכה.

משמעות המחקר, הדגיש פרופ’ רן בליצר, מנהל מכון הכללית למחקר, היא שבנטילת סטטינים על-ידי חולים במחלת לב כלילית המצויים בסיכון גבוה לאירועים לבביים נוספים יש אפקט מגן משמעותי. לדבריו, תודות לתרופות אלה הושגה ירידה ברמות הכולסטרול הרע מתחת לערכים של 100mg/dl, אלא שנראה כי רמות היעד לטיפול ארוך-טווח בסטטינים המועדפות הן בין 70 ל-100, לשם השגת מניעה מיטבית של אירועים חוזרים בקבוצת חולים זו.

פרופ’ בליצר מסר, כי זה המחקר הגדול מסוגו שפורסם עד כה בספרות המקצועית. הוא מצביע על כך שחשוב לטפל בחולים עם מחלת לב כלילית בסטטינים כדי להביא את רמת ה-LDL לערכים נמוכים מ-100 – וכך ניתן למנוע החמרה של מחלת הלב ואירועים נוספים.

מאידך, המחקר הראה שאין מקום לאמץ קווים מנחים שממליצים באופן גורף לכל החולים עם מחלת לב כלילית (ולכן הם בסיכון גבוה לאירועים לבביים), להתאמץ ולהוריד את רמות הכולסטרול שלהם מתחת ל-70. לדבריו, מדיניות שירותי בריאות כללית, היתה ונשארה, לכוון חולים אלה ליעד של כולסטרול LDL שבין ערכים של 70 ל-100. היא תואמת את ההמלצות העדכניות ביותר של The American College of Cardiology Expert Consensus Panel ממארס 2016.

פרופ’ מורטון ליבוביץ', החוקר הראשי ממכון 'כללית' למחקר וחבר הקולג' האמריקני לקרדיולוגיה, הוסיף: "הרופאים המטפלים כיום בחולים יציבים עם מחלת לב איסכמית ויתר כולסטרול בדם המטופלים בסטטינים, צריכים להמשיך ולוודא כי החולים משיגים את יעדי הטיפול. כלומר, רמות LDL נמוכות מ-100 מ"ג/ד"ל. המחקר שלנו הראה שהדבר מונע אירועים לבביים נוספים בהמשך. עם זאת, אין בשלב הזה עדות לצורך לאמץ קווים מנחים מחמירים יותר, הדורשים רמות נמוכות מאוד של LDL. התוצאות של המחקר רלוונטיות הן לרופאי המשפחה והן לקרדיולוגים ולרופאים הפנימאים השוקלים עד כמה להגביר את עצמת הטיפול בחולים הללו, ומכאן חשיבותו הרבה".

"כאשר שוקלים אופציות טיפול שונות", הוסיף פרופ’ ליבוביץ', "ניתן להנחות את הרופאים והמטופלים בכל הקשור לעצמת הטיפול התרופתי והתזונתי הנרשם להם. אין להוציא מכלל אפשרות כי בעתיד יזוהו תתי-אוכלוסיות מסוימות שעשויות להפיק תועלת קלינית מטיפול אינטנסיבי יותר, כלומר זה שישיג רמות LDL-C נמוכות עוד יותר מ-70. זה פתח למחקר עתידי נוסף שבא מלבחון את קיומן של תתי-קבוצות ממוקדות מסוג זה".

נושאים קשורים:  חדשות,  סטטינים,  פרופ' רן בליצר,  פרופ' מורטון ליבוביץ',  אירועי לב,  מניעה,  קווים מנחים,  מכון המחקר של ה"כללית"
תגובות
22.06.2016, 21:40

מחקר זה הוא תצפיתי ולא רנדומלי ולכן לא יכל להוכיח קשר סיבתי או העדר קשר סיבתי בין ערך `LDL לתחלואה. מחקרים רנדומליים כמו TNT PROVE IT IMPROVE IT הוכיחו ש LDL 70 קשור סיבתית בפחות תחלואה מ LDL 90 וש „LDL 50 קשור סיבתית בפחות תחלואה מ LDL 70

אנונימי/ת
24.06.2016, 00:32

כל כך חבל שמכון הכללית אינו מאפשר לרופאים נוספים מתחומים אחרים גמו רפואת ילדים לערוך מחקרים חשובים בעלי תועלת קלינית רבה.

אנונימי/ת
26.06.2016, 21:32

הקביעה הנ"ל פשוט אינה נכונה . LDL 50-60 עדיף על 70+ . דבר נוסף חשוב לא פחות , הוא הורדת הכולסטרול המחומצן למינימום אפשרי באמצעות תזונה ותוספי מזון שונים. כל זה בהקשר לחולים בדרגת סיכון גבוהה או בינונית + לנזקים ומחלות
רלוונטיות להיפרכולסטרולמיה בדרגותיה השונות.
חד - וחלק . " היפותזת הכולסטרול " תקפה ונכונה מאוד - ולא יעזור לכל המערערים השטחיים בנושא זה - רודפי כותרות ופרסומים בלתי מבוססים.
בישראל , אנגליה , ובכל מקום אחר.

14.07.2016, 13:54

לא צריך לשכוח שכולסטרול הו סך הכל חומר חיוני בגוף וחשוב לבניה רקמות(תאים,מוח וכו') ולא צריכים להתיחס אליו כאויב אלא לשמור בערכים סבירים.אגב כמעט לא נתקלי עם רמת LDL אצל אנשים צעירים ובריאים מתחת ל70 ובטח לא 50. אז מה כולם כולים פוטנציאליים?? רמת כולסטרול הרצוי עם שנים יורדת.בדומה לסוכר רק שבסוכרת מתחילים להיות יותר גמישים. אולי הגיע זמן להיחס בגמישות גם לכולסטרול??