חדשות

סקר: הציבור הרחב אינו מודע ברובו למחלת ריאות חסימתית כרונית (COPD)

סקר שנערך לרגל "יום ללא עישון" המתקיים היום מצא, כי למרות שהמחלה מהווה את סיבת המוות הראשונה כתוצאה מעישון, הציבור אינו מכיר את המחלה ואת תסמיניה

צילום רנטגן של הריאות, מחלת COPD (צילום: אילוסטרציה)

סקר שנערך לקראת "'יום ללא עישון" החל היום (יום ג') העלה כי על אף שמחלת ה-COPD (מחלת ריאות חסימתית כרונית) מהווה את גורם התמותה הרביעי בעולם, וסיבת המוות מספר 1 כתוצאה מעישון, היא עדיין איננה מוכרת לציבור הרחב, שלא מקשר את תסמיניה עם גורמי הסיכון.

גורמי הרפואה מצביעים על כך שהמודעות למחלה נמוכה מאוד, למרות שמחקרים מראים כי 90% מהמעשנים ייפגעו ממנה, ואחד מתוך 5 באוכלוסייה הכללית עלול לחלות בה. COPD מכונה גם "מחלת המעשנים" ונחשבת היום לגורם התמותה מספר 4 בעולם. בעוד ארבע שנים בלבד, קובעות הערכות, היא כבר תהפוך לגורם המוות מספר 3 בעולם.

את הסקר יזמה חברת התרופות "אסטרהזניקה", והוא נועד לבחינת רמת המודעות למחלה בקרב הציבור וההיכרות שלו עם תסמיניה וכן כדי לברר אם הציבור קושר בין מחלה קטלנית זאת לבין גורם הסיכון המרכזי להתפרצותה -העישון.

את הסקר ביצע "מכון שילוב", באמצעות האינטרנט, בקרב 500 גברים ונשים יהודים דוברי עברית, במדגם ארצי אקראי ומייצג של אוכלוסייה זו. ממצאי הסקר עדכניים למאי 2016. הממצאים העלו, כי על אף שהציבור הרחב כבר מודע לסכנות הבריאותיות שבעישון אין לו מודעות ל-COPD.

המודעות למחלות הריאות השונות כגורם מוות באופן כללי, או כאלו הנגרמות מעישון, נמצאות בתודעה של 19% ממשתתפי הסקר. לגבי סיגריות ועישון כגורם מוות נמצא, שעניין זה מצוי בתודעת 11% מהנשאלים. איש מהנשאלים לא הכיר בכך שמחלת ה-COPD היא גורם תמותה מרכזי כאשר מדובר מעשנים

COPD נגרמת בעיקר מעישון, ורק אחוזים בודדים מהחולים לוקים בה בשל חשיפה מוגברת לזיהומים סביבתיים או תעסוקתיים

כשהתבקשו הנשאלים לציין שמות של מחלות הנגרמות כתוצאה מעישון התברר שרק 23% ציינו מחלות ריאות שונות הקשורות לעישון, רובם ציינו באופן כללי "מחלת ריאות" אך ללא אזכור מפורש של מחלה כלשהי. רק 2% הזכירו COPD. לשם השוואה, 83% מהנשאלים ציינו מחלות סרטן שונות הנגרמות מעישון כשהבולטת שבהן - סרטן הריאה.

סקר נוסף שנערך כדי למנוע הטיית תשובות בסקר המקורי. בסקר נשאלו המשתתפים ממה נגרמת מחלת ה-COPD. פחות ממחצית השיבו כי הם מכירים את המחלה ורק 14% ידעו כי היא נגרמת מעישון.

כשנשאלו המשתתפים בסקר באופן מפורש אם הם מכירים את COPD (ובשמה בעברית מחלת ריאות חסימתית כרונית) 30% השיב כי הם מכירים את המחלה, אך רק 7% הצליחו לספק מידע כלשהו אודותיה. 23% מהם לא ידעו לציין כל מידע הנוגע למחלה.

COPD נגרמת בעיקר מעישון, ורק אחוזים בודדים מהחולים לוקים בה בשל חשיפה מוגברת לזיהומים סביבתיים או תעסוקתיים. פרופ’ גבריאל איזיביצקי, מנהל מכון הריאות בית החולים "שערי צדק", הגיב על הממצאים: "כתוצאה מעישון, המחלה חוסמת ומצרה את דרכי הנשימה בריאות. החולים מתארים זאת לנשימה דרך קש. המחלה איננה הפיכה, היא מגבילה את התפקוד היום-יומי של החולים בה והיא פעילה 24 שעות ביממה, לא רק במאמץ פיזי או בשעות היום הפעילות".

לדבריו, "טיפולים חדשניים עשויים לשפר את תסמיניה ולעכב את ההידרדרות במחלה. הפסקת עישון מקטינה משמעותית את הסיכון לחלות במחלה בעתיד".

האוכלוסייה שבסיכון היא מעשנים בהווה או בעבר, בני 40 ומעלה. תסמיני המחלה הבולטים: קוצר נשימה בפעילויות פשוטות ובעת מנוחה, שיעול תכוף שלעיתים מלווה בליחה וצפצופים נשימתיים.

פרופ’ איזיביצקי: "אבחון המחלה פשוט ונעשה באמצעות בדיקת ספירומטריה, בדיקת תפקודי ריאה. כפי שניתן לראות מממצאי הסקר, אין מודעות מספקת למחלה בקרב הציבור ועוד יותר לחשיבות הבדיקה הפשוטה. לכן אני קורא לכל מעשן מעל גיל 35 לפנות לרופא המשפחה שלו, לקבל הפניה לבדיקת תפקודי ריאות, וליעוץ ראשוני של רופא ריאות. בדיקת תפקודי הריאה היא בדיקה פשוטה. הנבדק נושף למעין צינור לשם הערכת תפקודי הריאות. עורך הבדיקה הוא רופא מומחה למחלות ריאה".

נושאים קשורים:  חדשות,  "יום ללא עישון",  COPD,  מחלת ריאות חסימתית כרונית,  עישון
תגובות