חדשות

ארה"ב: מקרה ראשון של חיידק העמיד לכל סוגי האנטיביוטיקה הקיימים

חיידק הנושא את הגן MCR-1, המקנה לו עמידות בפני כל סוגי האנטיביוטיקות הקיימות, בודד לראשונה בארה"ב באשה שסבלה מדלקת בדרכי השתן; החיידק התגלה בעבר בסין

תרבית חיידקים (צילום: אילוסטרציה)

המרכז האמריקני לבקרת ולמניעת מחלות (CDC) הודיע בסוף השבוע לתקשורת בארה"ב על מקרה ראשון במדינה של חולה שלקתה בזיהום העמיד לכל סוגי האנטיביוטיקה. הוא הביע דאגה עמוקה כי חיידק-העל שאותר יהפוך לסכנה גדולה לבריאות הציבור - אם יתפשט.

מנהל המרכז, ד"ר תומאס פרידן, אמר במסיבת עיתונאים: "הסכנה היא שנגיע לשלב שבו העולם יהיה פוסט-אנטיביוטי ולא יושפע יותר מתכשירי אנטיביוטיקה". הוא מסר, כי אשה בת 49 מפנסילבניה לקתה בזיהום בדרכי השתן. הוא הבהיר כי לא יצאה מתחומי המדינה בחמשת החודשים האחרונים.

"זה מסוכן ואנחנו מעריכים שזה יכול להתפשט במהירות, במיוחד בבתי חולים, אם לא נפעל היטב"

"הרופאים", אמר, "לא הצליחו להשתלט על הזיהום, אפילו לא על ידי שימוש בתרופה קוליסטין - אנטיביוטיקה המנוצלת לשימוש נגד חיידקים אלימים במיוחד". על המקרה גם דווח ביום חמישי שעבר בכתב העת של המועצה האמריקנית למיקרוביולוגיה - Antimicrobial Agents and Chemotherapy.

על-פי הדיווח, החיידק אלים הודבק בעצמו בפלסמידים, מקטעי DNA קטנים הנושאים גנים שונים, בהם כאלו המקנים עמידות לחומרים אנטיביוטיים.
הפלסמיד plasmid-borne colistin resistance geneי, mcr-1, שהשתלב בדנ"א החיידקי, העביר לחיידק את הגן mcr-1, המקנה עמידות לקוליסטין.

המחקר בעניינה של האשה בוצע על ידי חוקרים מהמרכז הרפואי הלאומי-צבאי וולטר ריד. מחברי דו"ח המחקר אמרו כי מדובר ב"מצב חירום המבשר על קיומו של חיידק שעמיד לכל סוגי האנטיביוטיקה. למיטב ידיעתנו, זאת הפעם הראשונה שאנחנו נתקלים בגן mcr-1 בארה"ב".

בדיווח נמסר עוד, כי החולה אושפזה ב-26 באפריל עם סימפטומים של דלקת בדרכי השתן. לא צוין מה מצבה הרפואי כיום. היא נשארה למעקב רפואי כדי להבין מהי מידת הסכנה מפני הופעת הגן העמיד בארה"ב. "זה מסוכן ואנחנו מעריכים שזה יכול להתפשט במהירות, במיוחד בבתי חולים, אם לא נפעל היטב", אמרה לתקשורת ד"ר גייל קסל, מיקרוביולוגית ומרצה בבית הספר לרפואה ב"הרווארד". לדבריה, "מידת הסכנה מפני התפשטות החיידק תתגלה רק כשיתברר כיצד נדבקה החולה בחיידק".

בארה"ב בלבד, לפי הערכות, אחראית בעיית העמידות של חיידקים לאנטיביוטיקה לכ-2 מיליון חולים ולכ-23 אלף מקרי מוות בשנה. הגן mcr-1 התגלה בשנה שעברה במטופלים וגם בחזירים בסין.

ד"ר קסל הדגישה, כי הפוטנציאל של חיידק-העל הזה הנושא את הגן הזה לעבור מבעלי חיים לבני אדם מדאיג מאוד. המלצת הרופאים היא להישמר מפני חיידקים בעלי עמידות לאנטיביוטיקה באמצעות שמירה על היגיינה, שטיפת ידיים לעתים קרובות, שטיפת ירקות ופירות (גם בסבון) ובישול מלא של פריטי מזון.

דיווח ה"ניו יורק טיימס" בנושא

נושאים קשורים:  חדשות,  עמידות לאנטיביוטיקה,  חיידק,  MCR-1,  CDC,  המרכז לבקרת ולמניעת מחלות בארה"ב
תגובות