חדשות

ארגון הבריאות העולמי והוועד האולימפי דחו דרישה להעביר המשחקים האולימפיים

כ-150 רופאים, חוקרים ומומחים דרשו במכתב פתוח שהתפרסם בסוף השבוע להעביר את המשחקים האולימפיים של קיץ 2016 מריו-דה-ז'ניירו, או לדחותם, בשל ההשלכות של ביקור מאות אלפי תיריים באחד ממוקדי התפרצות מגיפת ה"זיקה"

המשחקים האולימפיים בריו דה-ז'ניירו, ברזיל (צילום: אילוסטרציה)

ארגון הבריאות העולמי (WHO) הודיע בסוף השבוע כי הוא דוחה פנייה של 152 רופאים ידועי שם, מדענים בכירים מכמה מן המוסדות האקדמיים הנחשבים ביותר בעולם, כמו אוניברסיטת אוקספורד, הרווארד וייל, שקראו להעביר את המשחקים האולימפיים של קיץ 2016 מריו דה-ז'ניירו או לדחותם.

המומחים פירסמו מכתב פתוח בנושא, בו הם מביעים את חששם מהשלכות ביקור מאות אלפי בני אדם מרחבי העולם באחד ממוקדי התפרצות נגיף ה"זיקה". הם גם קראו לארגון הבריאות בצע בהקדם רביזיה בכל ההנחיות וההמלצות הרפואיות הנוגעות להתמודדות עם המחלה המתפשטת - ולהחמירן.

חוף קופהקבנה בריו דה ז'ניירו, ברזיל (צילום: אילוסטרציה)

חוף קופהקבנה בריו דה ז'ניירו, ברזיל (צילום: אילוסטרציה)

המומחים ציינו, כי גביע העולם בכדורגל נשים, למשל, הועתק ב-2003 מסין לארה"ב בגלל מגפת ה-SARS

גם הוועד האולימפי הבינלאומי מיהר להודיע כי אינו רואה סיבה להעתיק את המשחקים או לדחותם בגלל נגיף ה"זיקה". התפרצות הנגיף החלה לפני שנה בברזיל. כיום אותרו מקרי "זיקה ביותר מ-60 מדינות ברחבי העולם. חלק מהתינוקות שנדבקו בנגיף בעודם ברחם נולדים עם מיקרוצפליה ועיוותים אחרים בראש ובמוח – מצבים שעלולים לגרום לתסמינים נוירולוגיים קשים, נדירים, בכלל זה קטלניים. לאחרנה עלה חשש כי ראייתם של נדבקים בנגיף בגיל מבוגר עשויה להיפגע.

במכתב המומחים ל-WHO צוין, כי עד כה התוכנית הברזילאית לחיסול היתושים המאפשרים את ההדבקה בנגיף ("אדס מצרי") - נכשלה. לדבריה, קיים חשש שמערכת הבריאות במדינה, שהיא ממילא חלשה, לא תוכל להתמודד עם הבעיה בתקופת המשחקים, שייערכו מה-5 עד ה-21 באוגוסט.

"אין כל סיבה לסכן את בריאותם של כחצי מיליון תיירי ספורט שאמורים להגיע מעשרות מדינות לאולימפיאדה כדי לצפות בתחרויות, ועלולים להידבק בנגיף ולהעבירו למדינות-האם שלהם כשישובו לבתיהם" נכתב. "יש בכך פוטנציאל מוגבר להתפשטות הנגיף ולהעברתו לאזורים שבהם אינו מצוי – בו הם ייעשו אנדמיים".

במכתב פורטו מקרים בעבר שבהם אירועי ספורט גדולים נדחו, בוטלו או הועתקו למקום אחר בגלל מגפות. גביע העולם בכדורגל נשים, למשל, הועתק ב-2003 מסין לארה"ב בגלל מגפת ה-SARS. זאת, בנוסף לדחיות קודמות שנבעו ממלחמות העולם.

נושאים קשורים:  חדשות,  נגיף ה"זיקה",  ברזיל,  משחקים אולימפיים,  מכתב פתוח
תגובות