חדשות

שירות חדש לאבחון ולטיפול במומי לב במבוגרים הושק במכון הלב ב"שיבא"

לתפקיד מנהל השירות החדש מונה ד"ר יונתן בובר; השירות מיועד לתת מענה רפואי הן לבעלי מומים שאובחנו בילדות והן לאלו שהמומים מאובחנים אצלם רק בגיל מבוגר

בדיקת אקו-לב (צילום: אילוסטרציה)

ד"ר יונתן בובר מונה לאחראי על שירות חדש לאבחון וטיפול במומי לב במבוגרים, שהושק במסגרת פעילות מכון הלב במרכז רפואי "שיבא" בתל השומר.

ד"ר בובר התמחה ברפואה פנימית ובקרדיולוגיה ב"שיבא", וסיים תתי התמחויות ייעודיות במומי לב מולדים במבוגרים ובהתערבויות פולשניות בחדרי הצנתורים במרכזים רפואיים בבוסטון ובקולומבוס, אוהיו, בארה"ב.

הפעלת שירות האבחון החדש, מסר בית החולים, נעשית במסגרת מגמה הקיימת במכוני הלב המובילים בעולם המערבי, שאליה הצטרף "שיבא". השירות מיועד לתת מענה רפואי הן לבעלי מומים שאובחנו בילדות והן לאלו שהמומים מאובחנים אצלם רק בגיל מבוגר.

הודות להתקדמות בתחומי האבחון המוקדם והטיפולים הפולשניים והבלתי פולשניים ביילודים עם מומי לב, מספר התינוקות ששורדים נמצא בעלייה מתמשכת

שילובן של מחלת הלב המולדת והטיפולים בה ביחד עם מחלות ומצבים אחרים המאפיינים את הגיל המבוגר - כגון הריון, יתר לחץ דם, סוכרת ועוד -מהווים אתגר רפואי יוצא דופן, הסביר ד"ר בובר. ייחוד הטיפול באוכלוסיית המבוגרים עם מומי הלב המולדים הוא בניהול המקביל, הן של מחלת הלב המולדת, והן של המצבים האחרים היכולים להשפיע על הלב בגיל המבוגר.

מומי לב הם המומים המולדים הנפוצים ביותר. ההערכה היא ששכיחותם בעולם היא כ-0.8-1 מתוך 1,000 לידות חי. הודות להתקדמות האדירה בתחומי האבחון המוקדם והטיפולים הפולשניים והבלתי פולשניים ביילודים עם מומי לב, מספר התינוקות שנולדו עם מום בליבם ושורדים עד גיל הבגרות נמצא בעלייה מתמשכת בישראל ובעולם כולו ועומד היום על כ-93%.

ד"ר יונתן בובר (צילום: "שיבא")

ד"ר יונתן בובר (צילום: "שיבא")

יילוד שחי עם מום לב מולד מגיע לגיל הבגרות ומקיים אורח חיים כמעט רגיל. ועדיין, המטופלים לא "מחלימים" מהמום, כיוון שזהו מצב מולד. לכן חשוב להמשיך באופן קבוע במעקב ובליווי רפואי לאורך כל החיים, על מנת לשמר ולעיתים אף לשפר את תוצאות הטיפול הראשונים.

"במקרים לא מעטים מומי הלב המולדים מתגלים בגיל מבוגר יותר וגם במקרים אלו, קשת הטיפולים רחבה, כשהמטרה היא לטפל במום תוך שימור אורח חיים רגיל, ככל שניתן. במרפאה שבה ניתן השירות, נבדקים מטופלים עם כל סוגי מומי הלב - החל בפשוטים וכלה במורכבים ביותר. מהלך המעקב במרפאה כולל היכרות מעמיקה עם המטופלים, לימוד של סוג המום והטיפולים שניתנו בעבר, הכרת היכולות לבצע פעילות יומיומית ומאמצים גופניים והתאמת הטיפול על-פי כל הממצאים", הוסיף ד"ר בובר.

לדבריו, "ניתן דגש רב על הסבר מפורט לכל מטופל בדבר סוג המום המולד ותיקוני העבר. הגישה שהונהגה בשירות היא הפעלת עבודת צוות, שבה המטופל, המשפחה והרופא לוקחים חלק פעיל בטיפול ובתחזוקת הלב ומגיעים להחלטות על בסיס דיונים משותפים.

"ככלל, כל מטופלת ומטופל עם מום לבבי מולד, מתבקשים לבצע בדיקת אקו לב במטרה להדגים את מבנה ותפקוד הלב. בדיקות נוספות אותן יכולים המטופלים להתבקש לבצע הן בדיקת מאמץ לב-ריאה או בדיקות הדמיה מתקדמות יותר כמו MRI או CT של הלב. לעיתים, על מנת להבין טוב יותר את מבנה הלב ומעבר הדם בתוכו וממנו, יש צורך בביצוע צנתור לב ובמקרים שבהם יש גם אפשרות לטפל במום בצנתור ולחסוך את הצורך בניתוח - ננקטת גישה זו".

"אוכלוסיית נבדקות ייחודית נוספת", ציין עוד ד"ר בובר, "הן נשים שנולדו עם מום בליבן ומעוניינות להרות או נמצאות במהלכו של הריון. בעוד שבעבר נאמר לרוב הנשים שנולדו עם מום לב, כי אסור להן להיכנס להריון, היום ידוע כי ברוב המקרים ההיריון איננו מזיק. אך עדיין, כל אשה עם מום לב מולד צריכה להיות במעקב מסודר במהלך ההיריון וזה כולל פגישה עם הרופאים בכל טרימסטר וכן אקו לב לפחות פעם אחת במהלך ההיריון, ופגישה נוספת עם הצוות מספר שבועות לאחר הלידה. ביקורים של המטופלות נערכים בשיתוף ובנוכחות מומחה בטיפול בנשים בהריון בסיכון".

נושאים קשורים:  חדשות,  המרכז הרפואי "שיבא",  ד"ר יונתן בובר,  מומי לב,  אבחון,  הריון
תגובות