חדשות

"מכבי" מבקשת מהמדינה לפטור אותה ממימון הטיפול במחלות נדירות

לפי הדיווח הבוקר (יום ג') ב"כלכליסט", "מכבי שירותי בריאות" פנתה למדינה בבקשה לצמצם את זכאות מבוטחיה בביטוחים המשלימים לתרופות למחלות נדירות; "מכבי" היא הקופה היחידה המציעה כיום כיסוי זה במסגרת הביטוחים המשלימים שלה

קופת חולים מכבי. צילום: שאטרסטוק

"מכבי שירותי בריאות" הגישה למשרד הבריאות בקשה לצמצום זכאות מבוטחיה לתרופות ולטיפולים עבור מחלות נדירות ("מחלות יתום"), בנימוק שלא תוכל עוד לעמוד בעלויות של מימון התרופות. כך מדווח היום (ג') היומון הכלכלי "כלכליסט".

בדיווח נמסר, כי כיום מכבי היא היחידה מבין ארבע קופות החולים בישראל שמציעה תרופות למחלות נדירות במסגרת הביטוחים המשלימים שהיא מפעילה. היא מבקשת מהמדינה להסדיר את הנושא ברמה הארצית, ולא  -החולים עלולים למצוא עצמם ללא כל טיפול מערכתי מסודר.

כ-80% מהמחלות הנדירות הן גנטיות, ולרוב מדובר במחלות כרוניות ומסכנות חיים. הטיפול בהן יקר במערכות הבריאות בעולם המערבי בין השאר משום שמחירי התרופות נמצאים בעלייה חדה בשנים האחרונות, מה שמהווה מעמסה כלכלית כבדה על החולים ועל הקופות.

לפי הדיווח, מדובר בסכומים שעלולים להגיע למאות אלפים ואף מיליוני שקלים בשנה לכל חולה, בהתאם לסוג המחלה והתרופה. מספר המחלות הנדירות מוערך ב-8,000-5,000. ה-WHO הכיר עד כה רק בכ-5,000. בארה"ב ההגדרה ל"מחלת יתום" היא מחלה שמספר החולים בה הוא פחות מ־200 אלף. באירופה ההגדרה היא פחות מ-5 חולים לכל 10,000 אזרחים.

במארס השנה הודיע משרד הבריאות כי יכלול מחלות נדירות בחוק המחלות הקשות ויפתח מרכזי טיפול חדשים. בדיווח נמסר, כי משרד הבריאות אישר שנתקבלה בקשה כזאת של מכבי והיא נבחנת "בדומה לכל בקשה לשינוי בביטוחים המשלימים של קופות החולים, בהתחשב בכלל השיקולים הרלבנטיים, הן של זכויות המבוטחים והן שיקולים תקציביים".

עוד נמסר, כי "מכבי" מנהלת בימים אלה מגעים עם משרדי הממשלה על הסדרת גובה הגירעון שלה במסגרת הסכם הייצוב.

נושאים קשורים:  חדשות,  מכבי שירותי בריאות,  מחלות נדירות,  מחלות יתום,  מחירי התרופות,  משרד הבריאות,  גירעון הקופות
תגובות