יחסי רופא מטופל

חמש השיטות היעילות ביותר לעודד מטופלים לשנות את אורח החיים

פגישות מעקב תכופות, עידוד, הדרכה והעצמה הם חלק מהאסטרטגיות היעילות ביותר בהן נוקטים רופאים שמשיגים שינוי בהתנהגות המטופלים שלהם

טיפול רפואי, יחסי רופא-חולה (צילום: אילוסטרציה)

מחקר זה נערך במטרה לזהות את האסטרטגיות המשמשות לתמיכה בשינוי התנהגות המטופלים על ידי רופאים שמטופליהם הראו עלייה בפעילות ושינוי אורחות חיים.

המחקר בוצע בשיטות משולבות, בשיתוף עם שירותי הבריאות של פיירוויו - Pioneer Accountable Care Organization. החוקרים אספו נתונים לגבי שינויים בציוני מדדי הפעלת המטופלים ( patient activation measure – PAM) של 7,144 מטופלים, במסגרת שירותי רפואה ראשוניים (primary care).

נערכו ראיונות מעמיקים עם 10 רופאים שציוני המטופלים שלהם הראו את העליות הגבוהות ביותר ו-10 רופאים שציוני המטופלים שלהם הראו את הירידות הנמוכות ביותר.

תמלילי הראיונות נותחו במטרה לאתר אסטרטגיות עיקריות שמבדילות את הרופאים שהמטופלים שלהם השיגו את ציוני PAM הגבוהים ביותר.

רופאים שהמטופלים שלהם הראו עליות גבוהות ב-PAM דיווחו על שימוש בחמש אסטרטגיות עיקריות לתמיכה בשינוי התנהגות המטופל (3.9 אסטרטגיות בממוצע): הדגשת אחריות המטופל על חייו, שיתוף פעולה עם המטופל, נקיטת צעדים קטנים, קביעת פגישות מעקב בתדירות גבוהה כדי לשבח הצלחות, לפתור בעיות, או שילוב של השניים, והבעת אכפתיות ודאגה לשלום המטופל.

רופאים שהמטופלים שלהם הראו ירידות נמוכות ב-PAM דיווחו פחות על שימוש בגישות הללו (ממוצע: 1.3 אסטרטגיות).

רוב הרופאים, ללא קשר לקבוצה, דיווחו כי הם פיתחו גישה עצמאית לתמיכה בשינוי התנהגות המטופלים. רופאים שהמטופלים שלהם הראו את השינויים הגדולים ביותר דיווחו כי הם השקיעו זמן רב יותר בייעוץ ובלימוד המטופלים, בהשוואה לרופאים אשר המטופלים שלהם הראו שיעורים נמוכים יותר של שינוי התנהגותי.

ישנן מספר אסטרטגיות שונות בהן רופאים משתמשים כדי לקדם שינוי התנהגותי, ומשך הזמן אותו הם משקיעים באסטרטגיות אלו עם המטופלים שלהם משתנה מרופא לרופא. חמש האסטרטגיות המשמשות לשינוי בהפעלת המטופלים הן כלי מפתח מבטיחים לתמיכה בשינוי התנהגות המטופלים, ויש לבחון את האסטרטגיות הללו בקרב מדגם גדול יותר של רופאים, על מנת לאשש את יעילותן.

מקור:
Jessica Greene, Judith H. Hibbard, Carmen Alvarez, and Valerie Overton; Supporting Patient Behavior Change: Approaches Used by Primary Care Clinicians Whose Patients Have an Increase in Activation Levels; Ann Fam Med March/April 2016 14:148-154; doi:10.1370/afm.1904

נושאים קשורים:  יחסי רופא מטופל,  מטופלים פעילים,  הפעלת מטופלים,  רפואה ראשונית,  שינוי התנהגותי,  שבחים,  יעוץ והדרכה למטופלים,  צעדים קטנים,  פגישות מעקב תכופות,  אמפתיה,  אחריות המטופל,  מחקרים
תגובות