דעות

השר ליצמן חייב לשקם את מערכת האשפוז בישראל ולהוסיף מיטות

60 מיליון שקלים לקידום רפורמת ה-MRI חשובים, אך סכום זה מתגמד מול הצורך האמיתי ב-2 מיליארדי השקלים לשנה הדרושים להרחבת מספר מיטות האשפוז בישראל

שר הבריאות, הרב יעקב ליצמן, עוסק באינטנסיביות בענייני משרדו ומקדם אותם. מיקוד תשומת הלב בשיפור השירות לאזרח על ידי פתיחת צווארי בקבוק כגון פריסת יותר מכשירי MRI ברחבי הארץ, התמקדות בשיפור התשתית והוספת כח-אדם בחדרי המיון, פעילותו למען הכנסת תרופות מצילות חיים לסל הביטוחים המשלימים והמחשבה על ביטוח סיעודי לכל, הפכו את השר ליצמן לשר הפופולרי ביותר בממשלה.

מתוך ההערכה ליכולות הביצוע שלו, צורמת השתיקה בנושא שיקום תשתית האשפוז במדינת ישראל.

המציאות העגומה והבלתי נתפסת היא שבשנה האחרונה נוספו, על פי דו"ח משרד הבריאות, רק 26 מיטות

מאז החל השר ליצמן בתפקידו, בקדנציה הראשונה שלו במשרד הבריאות בשנת 2009, ירד שיעור מיטות האשפוז במדינת ישראל ב-5%. שיעור הירידה ביחס המיטות לאוכלוסיה ב-10 השנים האחרונות עומד על 12%. כדי לשחזר את שיעור המיטות ב-2005 יש צורך בתוספת מיידית של 1,900 מיטות. כדי לגשר על הפער הקיים מול מדינות ה-OECD יש להוסיף עוד היום 3,000 מיטות אשפוז.

התאמת שיעור המיטות לקצב גידול האוכלוסייה דורשת תוספת שנתית קבועה של כ-400 מיטות. המציאות העגומה והבלתי נתפסת היא שבשנה האחרונה נוספו, על פי דו"ח משרד הבריאות, רק 26 מיטות.

לשיעור המיטות השפעה ישירה על הצפיפות בבתי החולים, על הפגיעה בכבוד האדם של המאושפזים וכמובן על שיעור הזיהומים במהלך האשפוז.
על פי דו"ח מבקר המדינה, מתים מדי שנה כ-4,000-6,000 חולים כתוצאה מזיהומים נרכשים בבתי החולים. בין הסיבות שמונה המבקר לתמותה נרשמת גם הצפיפות במחלקות האשפוז, הנובעת מהמחסור במיטות.

סדרי הגודל של המספרים היבשים אינם נתפסים, אך אם נבין, שמדי שנה מתים בישראל פי עשרה יותר חולים כתוצאה מזיהום מאשר מתאונות דרכים, או פי שניים יותר מכלל חללי מלחמת יום כיפור, אולי נפנים את גודל האסון, או יותר נכון את גודל המחדל המתמשך.

60 מיליון שקלים לקידום רפורמת ה-MRI חשובים, אך סכום זה מתגמד מול הצורך האמיתי ב-2 מיליארדי השקלים לשנה הדרושים להרחבת מספר מיטות האשפוז בישראל.

על השר ליצמן וצוות משרדו להעמיד את שיקום מערכת האשפוז בישראל בראש סדר העדיפות. אנחנו בטוחים שהוא רוצה, יודעים שהוא יכול ומאמינים שהוא חייב להשתדל. שהרי נאמר, "כל המציל נפש אחת..."

נושאים קשורים:  דעות,  מערכת האשפוז,  מצוקת מיטות,  שר הבריאות יעקב ליצמן,  OECD,  מצב מערכת הבריאות,  גירעון
תגובות
אנונימי/ת
09.05.2016, 23:57

אנונימי/ת

23:47

כללית אני מסכים לדבריך, אך תוספת מיטות אישפוז בלבד ,לא תביא לשיקומה של מערכת הבריאות הציבורית העומדת על "סף קריסה" (ראה דו'ח אחרון של מבקר המדינה בנושאי בריאות)!!!
המבקר דורש 2 מהלכים :
* "טיפול שורש" בתקציב אשר אינו ריאלי והולם!
* "תכנון ארוך טווח" (כפי שהר'י עוסקת בו לאחרונה 2016 - 2030).
על ועדת הכנסת "לביקורת המדינה" לאמץ דו'ח זה כרוחו וכלשונו במלואו, ולהביאו למליאת הכנסת לשם אישורו בבית המחוקקים כחוק בצורת "מדיניות בריאות ממלכתית" לטווח האמור!!!
מאחר והדו'ח הינו א-פוליטי במהותו יש לפעול לאישורו ע'י מרבית חברי הבית!
הדרך לייסום כוונה משקמת זו כבר מצוי בדו'ח "הגנוז" של "וועדת גרמן-דעת המיעוט" הנועזת בגישתה לביצוע "טיפול שורש", ההכרחי לטעמה לשקום המערכת (שהם פרופ. קובי גלזר, פרופ. לכלכלת בריאות ,אוניברסיטת ת'א, ופרופ יוג'ין קנדל, לשעבר יו'ר המועצה הלאומית לכלכלה, ויועצו לעניני כלכלה של ראש הממשלה).
המערכת זקוקה בדחיפות ל"טיפול שורש" משקם , ולטווח ארוך לשם החלמה מלאה!!
(שיטת טיפולי "טלאי על טלאי" אשר הוזכרו במאמרך, ואשר קיימת במערכת הבריאות הציבורית מזה עשרות בשנים, הוכיחה עצמה כבלתי יעילה ).
מי יתן, והשר ליצמן יאמץ את דעת המיעוט שבדו'ח "וועדת גרמן" ויוציאו מן "הגניזה".
בכבוד רב, פרופ. תיאו דב גולן.

23:47

כללית אני מסכים לדבריך, אך תוספת מיטות אישפוז בלבד ,לא תביא לשיקומה של מערכת הבריאות הציבורית העומדת על "סף קריסה" (ראה דו'ח אחרון של מבקר המדינה בנושאי בריאות)!!!
המבקר דורש 2 מהלכים :
* "טיפול שורש" בתקציב אשר אינו ריאלי והולם!
* "תכנון ארוך טווח" (כפי שהר'י עוסקת בו לאחרונה 2016 - 2030).
על ועדת הכנסת "לביקורת המדינה" לאמץ דו'ח זה כרוחו וכלשונו במלואו, ולהביאו למליאת הכנסת לשם אישורו בבית המחוקקים כחוק בצורת "מדיניות בריאות ממלכתית" לטווח האמור!!!
מאחר והדו'ח הינו א-פוליטי במהותו יש לפעול לאישורו ע'י מרבית חברי הבית!
הדרך לייסום כוונה משקמת זו כבר מצוי בדו'ח "הגנוז" של "וועדת גרמן-דעת המיעוט" הנועזת בגישתה לביצוע "טיפול שורש", ההכרחי לטעמה לשקום המערכת (שהם פרופ. קובי גלזר, פרופ. לכלכלת בריאות ,אוניברסיטת ת'א, ופרופ יוג'ין קנדל, לשעבר יו'ר המועצה הלאומית לכלכלה, ויועצו לעניני כלכלה של ראש הממשלה).
המערכת זקוקה בדחיפות ל"טיפול שורש" משקם , ולטווח ארוך לשם החלמה מלאה!!

10.05.2016, 07:29

מסכים שדרוש טיפול שורש. האוצר גזל ממערכת הבריאות 19 מיליארד שקלים מאז 1995, וחייבים להחזירם.
השינוי נדרש בכל החזיתות- שיטת התקצוב, דיקום תשתיות מערכת האשפוז, תכנון ופיתוח המשאב האנושי והמחקר.

כללית אני מסכים לדבריך, אך תוספת מיטות אישפוז בלבד ,לא תביא לשיקומה של מערכת הבריאות הציבורית העומדת על "סף קריסה" (ראה דו'ח אחרון של מבקר המדינה בנושאי בריאות)!!!
המבקר דורש 2 מהלכים :
* "טיפול שורש" בתקציב אשר אינו ריאלי והולם!
* "תכנון ארוך טווח" (כפי שהר'י עוסקת בו לאחרונה 2016 - 2030).
על ועדת הכנסת "לביקורת המדינה" לאמץ דו'ח זה כרוחו וכלשונו במלואו, ולהביאו למליאת הכנסת לשם אישורו בבית המחוקקים כחוק בצורת "מדיניות בריאות ממלכתית" לטווח האמור!!!
מאחר והדו'ח הינו א-פוליטי במהותו יש לפעול לאישורו ע'י מרבית חברי הבית!
הדרך לייסום כוונה משקמת זו כבר מצוי בדו'ח "הגנוז" של "וועדת גרמן-דעת המיעוט" הנועזת בגישתה לביצוע "טיפול שורש", ההכרחי לטעמה לשקום המערכת (שהם פרופ. קובי גלזר, פרופ. לכלכלת בריאות ,אוניברסיטת ת'א, ופרופ יוג'ין קנדל, לשעבר יו'ר המועצה הלאומית לכלכלה, ויועצו לעניני כלכלה של ראש הממשלה).
המערכת זקוקה בדחיפות ל"טיפול שורש" משקם , ולטווח ארוך לשם החלמה מלאה!!
(שיטת טיפולי "טלאי על טלאי" אשר הוזכרו במאמרך, ואשר קיימת במערכת הבריאות הציבורית מזה עשרות בשנים, הוכיחה עצמה כבלתי יעילה ).
מי יתן, והשר ליצמן יאמץ את דעת המיעוט שבדו'ח "וועדת גרמן" ויוציאו מן "הגניזה".
בכבוד רב, פרופ. תיאו דב גולן.

23:47

אנונימי/ת
12.05.2016, 10:33

בוקר טוב דר פלדמן ופרופ דב גולן.

תוהה! אמת אני מדברת! על כך שאכן יהיו תוספת מיטות אשפוז והדבר יחולל מידית שיקום מערכת הבריאות בארץ? דרך אגב.. אישית, לא רואה בה כמי שזקוקה לשיקם! אוליי כן שיפור!

אני מזמינה אותכם לבקר ביחידות הקשר ובקרות האשפוז בכול בתי החולים בארץ השייכות לארבע קופות החולים, כדי לחוות את אמת האמתית בנוגע לאיכות האשפוזים. מבטיחה לכם! שהגישה שלכם תשתנה ותתחילו להבין שיש הכול אך צריך למקסם את הנמצא! צריך להחדיר מוטיבציה בעובדים, צריך לערוך ביקורי שטח יותר ולהיחשף לאדם החולה ולהבין למה הוא תופס מיטת אשפוז?
לא כול מתאשפז הוא חולה!!! ולא כול חולה נמצא באשפוז!!

בהחלט! תוספת מיטות לא תזיק אך אל תבנו על זה שהיא תפתור הכול.

על הממצאים ועל המציאות הלא פשוטה מזמינה אותכם לבקר ולחוות מקרוב ובזמן אמת את העשייה של איש הקשר ובקרת האשפוז בבית החולים. על ההתמודדות מול האדם המאושפז, על האשפוזים החוזרים והמתישים, על "החולה הדחוי", על המערכים היפים שקופות החולים יצרו בקהילה ועל התנגדות בית החולים להעצים אותם במטרה לשמר את "המיטה התפוסה= כסף" על בתי האבות שמספקות דיירים לאחר נפילה/חום גבוה/ הניתן בקלות להעצים אותם ולמנף עשיית בתי האבות ללא צורך בשליחת הדייר למיון. על האשפוזים הסוציאליים! על סחבת ימי אשפוז, על השיקום במסגרת מוסדית למרות יכולתו של המנותח להשתקם בבית, היכולת להנשים בבית, לקבל אנטיביויטקה בבית, לקבל טיפול פליאטיבי בבית.

שינוי תפיסה תביא לשינוי במערכת הבריאות. אל תצפו לפתרונות קסם ואל תעמיסו על משרד הבריאות כי ככה אתם גודעים את הענף עליו אתם יושבים!!

אפשר להסתדר עם מה שקיים! ואז לשפר, ואז אתגר את משרד הבריאות ואז ירצה להוסיף.. להעניק ולתת. דוגמאות יפות בשיבא, איכילוב, וולפסון... לא לדבר על בתי חולים של כללית.

כול אחד מאיתנו חייב למקסם את חלקת אלוקים הקטנה שלו ואז השינוי יבוא מעצמו.

שלכם בברכה
סאאידה סדיק
קשר ובקרת אשפוז מטעם אחת הקופות.
0508922306

ברשותכם , אוסיף גם את חשיבות שמירת רצף הטיפול בין בית החולים לקהילה אשר עניינו להטיב עם האדם הזקוק לטיפול ריפואי, העצמת הקהילה דהיינו לתת כלים לטפל באדם המשוחרר מאשפוז, לאדם שמגיע לרופא האישי בקהילה, להרחיב פעילות קופות החולים ממקומות שסוגרים את שעריהן בשעה 12 ליותר מזה תוך חיזוק המערך הפנימי שלהן, זמינות רופאים באיכות טובה לפני ההחלטה לנתב לאשפוז חריף או ללא צורך בגלגול הבעיה לבית החולים. הרבה פעמים נתקלת במאושפזים ולא מעט שהגיעו כדי "לעבור את כול ההדמיות תחת קורת גג אחת ובמהירות" או אוליי "תיגש לבית החולים בכדי שיטפלו מהר באנימיה שלך", או אוליי תצליח לעבור אנדוסקופיה כזו או אחרת במהירות, או אוליי "מבוטח שביקש מהרופא שלו הפנייה למיון כי כואב לו הראש והגרון מזה יומיים" הרבה דוגמאות מהכאב ועד לניתוחים שאין צורך לבצען!!!

נקודה נוספת בעלת חשיבות רבה- נושא החינוך לבריאות, אין ספק שהחברה עברה שינוי מהותי בחשיבה ובתפסית בריאות וחולי, לעניות דעתי זה אמור לחזק את מערכת הבריאות ולא להחלישה! אבל למה עדיין הדרישה לתוספת מיטות אשפוז ותוספת תקציבים זה לא עולה בקנה מידה עם השינוי בתפיסות, לא עולה בקנה מידה אחד עם השיפור בהתנהגויות הבריאות וההנגשה התרבותית שהחלה לפני 3 שנים!

אין ספור של דעות ורעינות.. בדק בית דבר חיוני כמוהו כמו בדיקת של משק בית פרטי, השינוי מתחולל תמיד מהפרטי לציבורי!

סאאידה סדיק