חדשות

לקראת חתימה: גובש הסכם לקציבת כהונתם של מנהלי מחלקות ובתי חולים

ההסכם אמור להיחתם בימים הקרובים, בכפוף לתוצאות דיונים עם ארגון רופאי המדינה, המתנגד למהלך; לפי ההסכם, תיקצב כהונת מנהלי מחלקות לשבע שנים, עם אפשרות הארכה בחמש שנים; תנאי השכר של המנהלים יישמרו עם מעברם לתפקיד אחר; החוק לא יחול רטרואקטיווית

ד"ר ליאוניד אידלמן (צילום: פלאש 90)
פרופ' ליאוניד אידלמן (צילום: פלאש 90)

ההסתדרות הרפואית, משרד הבריאות, נציבות שירות המדינה והממונה על השכר במשרד האוצר הגיעו להסכמות ואמורים לחתום בימים הקרובים על הסכם ראשון מסוגו, לקציבת כהונתם של מנהלי בתי החולים ומנהלי המחלקות.

לפי ההסכם שגובש, מנהלי מחלקות בבתי החולים הממשלתיים יכהנו 7 שנים עם אפשרות להארכה בעוד 5 שנים, ואילו מנהלי בתי חולים יכהנו 7 שנים עם אפשרות להארכה בעוד שש שנים. בשלב זה אין הסכמה בין האוצר להר"י לגבי הסמכות שתחליט על הארכת הכהונה. הצעה שנשקלת היא שהסמכות תהיה בידי ועדה מייעצת, שבה יהיו נציגים של שירות המדינה, משרד הבריאות וההסתדרות הרפואית. על פי ההסכם, זכויותיהם של מנהלי המחלקות ומנהלי בתי החולים יישמרו גם לאחר סיום התפקיד, עם המעבר לתפקידים אחרים במערכת הממשלתית.

ההוצאה השנתית של המדינה על שימור תנאי המנהלים המתחלפים תעמוד על כ-25 מיליון שקל בשנה

בדיון שנערך אתמול (יום א') בבית הדין האזורי לעבודה, על רקע התנגדותו של ארגון רופאי המדינה (אר"מ) להסכם ועתירה שהגיש בעניין, הסכימו נציגי אר"מ והר"י כי אין מניעה שההסכם ייחתם בימים הקרובים, בכפוף לכך שהצדדים שומרים על כל הטענות העובדתיות והמשפטיות, הזכויות והעתירות שהגישו לקבלת סעדים שהוצגו לבית הדין. עוד נקבע, כי ההסכם שייחתם לא ייכנס עדיין לתוקף ולא ייושם עד שבית הדין לא יכריע במחלוקת בין הר"י לבין אר"מ.

הר"י הגדירה את ההסכם הקיבוצי שאותו השיגה מול המדינה כ"הסכם היסטורי, המרחיב את אופק הקידום של הרופאים במערכת הבריאות הציבורית ומהווה בשורה לרופאים". מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, הגדיר את ההסכם לפי דיווח ב"דה-מרקר" כ"צעד מרכזי בחיזוק מערכת הבריאות הציבורית, שישבור את תקרת הזכוכית לאלפי רופאים מוכשרים שעתה לא יכולים להתקדם ולכן הם עוברים למערכת הפרטית".

עוד הוסיף בר סימן טוב, כי משך הקדנציות נבחן ביסודיות, והתקופה שנקבעה מבטאת את פרק הזמן שיאפשר למנהלים למצות את יכולותיהם הניהוליות, תוך תכנון והוצאה לפועל של תכניותיהם ולאפשר צמיחה של מנהלים חדשים, כל זאת תוך שמירה מלאה על זכויות המנהלים שיסיימו את תפקידם.

בית המשפטי קבע, כי ההסכם שייחתם לא ייכנס עדיין לתוקף ולא ייושם עד שהוא יכריע במחלוקת בין הר"י לבין אר"מ

לפי ההסכם העומד להיחתם, תיקָצב גם כהונתם של מנהלי מחלקות ומנהלי בתי החולים בבתי החולים העירוניים ("איכילוב" ו"בני ציון"). על פי הערכות, במיצוי מלא של התהליך, ההוצאה השנתית של המדינה על שימור תנאי המנהלים המתחלפים תעמוד על כ-25 מיליון שקל בשנה.

הגבלת הקדנציה תחול על מנהלי בתי חולים, מנהלי מחלקות ומכונים בבתי החולים הממשלתיים והעירוניים ועל בעלי תפקידי רופאים בכירים במשרד הבריאות (כמו ראש מינהל רפואה, משנה למנכ"ל וראש מינהל טכנולוגיות).

בתום כהונה מלאה בת שתי קדנציות של מנהל בית חולים, למשל, תתאפשר המשך העסקתו באותו מוסד, או במוסד אחר, אולם בתפקיד שונה. המנהל יוכל גם לפרוש, במסלול פרישה הכולל מענקים והטבות. מנהלי מחלקות ומכונים שיסיימו את מלוא כהונתם ישובצו בתפקיד מנהל יחידה אחרת, ותנאי שכרם יישמרו.

הכללים החדשים לא יחולו רטרואקטיבית על המנהלים המכהנים כיום, אלא רק על מנהלים חדשים במערכת. עם זאת, מנהלי בתי החולים המכהנים עתה שירצו בכך יוכלו לקבל את התנאים הקיימים בהסכם: לעזוב את תפקידם בתום תקופה המקבילה לשתי קדנציות ולקבל תפקיד בכיר אחר, או לפרוש בתנאים משודרגים.

"דה מרקר" דיווח, כי ההסכם החדש יחול כבר על המנהל החדש של "הלל יפה", ד"ר מיקי דודקביץ', ועל מי שיחליפו את ד"ר יצחק ברלוביץ, מנהל "וולפסון" הפורש לגמלאות באוקטובר ואת ד"ר בני דודזון, מנהל "אסף הרופא" שיפרוש גם הוא לגמלאות באותו מועד. כמו כן יחול ההסכם על מי שיזכה במכרז המתקיים עתה לתפקיד מנהל "שיבא".

את המשא ומתן מטעם המדינה הובילו הממונה על השכר באוצר, קובי אמסלם, מנכ"ל משרד הבריאות בר סימן טוב, נציב שירות המדינה, משה דיין והממונה על מערכת הבריאות בנציבות שירות המדינה, יוני דוקן.

החתימה על ההסכם התעכבה משום שארגון רופאי המדינה הגיש ביום חמישי בערב בקשה בהולה למתן צו מניעה נגד החתימה על ההסכם, ותבע דיון דחוף שהתקיים אתמול (א').  ארגון רופאי המדינה טען בבקשתו, כי הוא זה שאמור לייצג את הרופאים עובדי המדינה במשא ומתן, ולא ההסתדרות הרפואית. הוא גם טען כי לא היה שותף למו"מ ונציגיו לא ראו את טיוטת ההסכם. יו"ר ארגון רופאי המדינה, ד"ר נמרוד רחמימוב, אמר בין השאר כי נציבות שירות המדינה מנסה להחליש את מעמד הרופאים המנהלים במערכת הבריאות.

בדיון אתמול בבית הדין דיווחה עורכת הדין ארנה לין, נציגת הר"י, כי המחלוקות בין אר"מ להר"י ולמשרדי הבריאות, האוצר ונציבות שרות המדינה מתבררות עדיין בערכאות המשפטיות שונות. בית הדין לעבודה קבע עוד אתמול, כי הצדדים החלוקים ביניהם בנושאים השונים יגישו תשובות ותגובות לתביעות שכל אחד מהם הגיש כנגד הצד האחר עד ה-2 ביוני. דיון סופי נקבע ל-7 ביולי.

הר"י הגיבה להתנגדות אר"מ, ואמרה בהודעה כי "הר"י מנהלת משא ומתן בהמשך להחלטות הוועידה במשך שנים, לקדם רוטציה במערכת, תוך שמירה על תנאי הרופאים בסיום הקדנציה. לפני כשנה בדקה הר"י את עמדת הרופאים ויותר מ-70% היו בעד, מה שיאפשר לרופאים הצעירים להתקדם לתפקידי ניהול ולאלה שמסיימים תפקידים ניהוליים לשמור על תנאיהם".

נושאים קשורים:  חדשות,  מנהלי מחלקות,  מנהלי בתי חולים,  הסכם קיבוצי,  כהונה קצובה,  משרד הבריאות,  משרד האוצר,  ארגון רופאי המדינה
תגובות
אנונימי/ת
08.05.2016, 19:25

שינוי מבורך. יש מנהלי מחלקות זוועתיים שמקובעים עם דבק מגע למקומם 30 שנה

09.05.2016, 18:20

שהחיינו. היה פעם מנהל מחלקה קטסטרופלי - איך החליפו אותו? פתחו עוד מחלקה זהה.

אנונימי/ת
09.05.2016, 19:34

הסכם זהה לנוכחי כמעט ועבר בועדת העבודה והרווחה בכנסת לפני כשלוש עשרה שנה. זה התחיל בהצעת חוק של ח"כ אחמד טיבי, שעברה שינויים והתאמות מרובים. ביום ההצבעה הסופי, כאשר כל משתתפי הדיונים שנמשכו כשנתיים, כולל הרי, הכללית והאוצר, הסכימו לנוסח המוצע, נכנסו לאולם חברי כנסת מש"ס, שכלל לא הכירו את ההצעה, והצביעו כולם נגדה. נראה מה יקרה עכשיו

09.05.2016, 20:03

ברכותיי הסכם שהיה צריך להחתם מזמן.

אנונימי/ת
09.05.2016, 20:06

כל כך חבל שלא רטרואקטיבית, כל כך הרבה מסמרים בלי ראש...

אנונימי/ת
09.05.2016, 20:24

השאלה אם זה לא יגרום לכך שתהיה העדפה למנות למשרות כאלה אנשים בגיל 55 ומעלה.
שהרי לאחר סיום התקופה צריך לשמור להם על כל הזכויות

אנונימי/ת
09.05.2016, 22:40

מתי יחול החוק גם על נושאי משרות בכירות בקופות החולים??

אנונימי/ת
11.05.2016, 00:23

כדי לבנות אימפריות ולקדם באמת צריך הרבה יותר. הבעיה שבארץ רצים לטווחים קצרים וכך אכן התוצאות. הרי ידוע ומוכר לכל שמנהל חדש נדיר שימשיך מורשתו של קודמו, אחרת איך יזכרו את הוד רוממותו של המלך החדש? ולכן המחלקות והרפואה יפגעו. צריך תותחים ולטווח ארוך. דוגמא טובה היא אידלמן בעצמו.

טוב מאוד!

אנונימי/ת
30.04.2018, 19:51

ומה עם הכללית?

אנונימי/ת
30.04.2018, 22:08

מבורך, לפני מספר שנים ניהלתי מחלקה לתקופה קצובה ולזה הגעתי להסכם עם מנהל בית החולים. לאחר מכן עברתי לתפקיד ניהול אחר. בהצלחה לדרך החדשה.