דמיאלינציה

מחקר חשף את המנגנון המוביל לדמיאלינציה בטרשת נפוצה והצליח למנוע התפתחותה

בניסוי שבוצע בחולדות, נמצא כי מחסור זמני בחמצן והיווצרות סופראוקסיד וחנקן חמצני קודמים להתפתחות דמיאלינציה; הגברת החמצן בנשימה מפחיתה את ההשפעות של התהליכים המקדימים ואף מונעת דמיאליניציה

09.03.2016, 10:59
טרשת נפוצה (צילום: אילוסטרציה)
טרשת נפוצה (צילום: אילוסטרציה)

דמיאלינציה (Demyelination) היא מאפיין עיקרי של טרשת נפוצה (multiple sclerosis), אך עדיין לא ידוע מדוע נוצרים נגעים חדשים ואם ניתן למנוע את התפתחותם. ראיות נוירו-פתולוגיות מציעות, כי דמיאלינציה עשויה להתרחש בעת מחסור בלימפוציטים ובנוכחות מאפיינים ייחודיים המעידים על מחסור מקומי באנרגיה.

מטרת המחקר הנוכחי היתה לבחון נגעי טרשת נפוצה במודל ניסיוני ולזהות מנגנונים פתוגניים ואפשרויות ריפוי.

חוקרים השרו היווצרות נגעי דמיאלינציה בעמודות האחוריות של חוט השדרה (spinal dorsal column) של חולדות, על ידי הזרקה מיקרוסקופית של ליפופוליסכרידים, ובחנו באימונוהיסטוכימיה את השלבים השונים של התפתחות הדמיאלינציה.

כמו כן, בוצעה הערכה של יעילות הטיפול בחמצן בשאיפה במשך יומיים לאחר מתן הזריקה.

החוקרים מצאו, כי נגעי הדמיאלינציה לא התרכזו במקום הזריקה, אלא נוצרו שבוע לאחר מכן בגבול שבין החומר הלבן לאפור, ולרוב כללו את הקו המפריד בין העמודות הקדמיות לאחוריות בחוט השדרה.

להיווצרות הנגעים קדמה תקופה קצרה של מחסור בחמצן (היפוקסיה) וייצור מוגבר של סופראוקסיד (superoxide) וחנקן חמצני (nitric oxide). מיד לאחר מכן, ירד מספר האוליגודנדרוציטים באזור, ממש לפני הדמיאלינציה.

הנגעים נוצרו באזורים רגישים למחסור בחמצן, כפי שהתגלה על ידי חשיפת חולדות לא נגועות לסביבה עם מחסור בחמצן. יש לציין כי הגברת ריכוז החמצן בסביבה (80%, נורמובארי) במהלך תקופת המחסור בחמצן, הביא לירידה מובהקת או למניעת תהליך הדמיאלינציה.

מאפייני הדמיאלינציה בחלק מהנגעים של טרשת נפוצה עשויים להתרחש כתוצאה מליקוי בזרימת דם, לאחר שפעול מנגנונים של מערכת החיסון המולדת אשר גורמים למחסור בחמצן, ויצירת סופראוקסיד וחנקן חמצני, אשר יכולים לפגוע באספקת האנרגיה לתאים.

לדברי החוקרים, ניתן להפחית ואף למנוע התפתחות דמיאלינציה על ידי הגברת ריכוז החמצן בנשימה, כדי להקל על מחסור זמני בחמצן.

מקור:
Roshni A. Desai, Andrew L. Davies, Mohamed Tachrount, Marianne Kasti, Frida Laulund, Xavier Golay and Kenneth J. Smith
Cause and prevention of demyelination in a model multiple sclerosis lesion; Annals of Neurology ,Article first published online: 22 FEB 2016;DOI: 10.1002/ana.24607

נושאים קשורים:  דמיאלינציה,  Demyelination,  טרשת נפוצה,  multiple sclerosis,  עמודות אחוריות של חוט השדרה,  ליפופוליסכרידים,  מחסור בחמצן,  היפוקסיה,  אוליגודנדרוציטים,  סופראוקסיד,  חנקן חמצני,  מחקרים