חדשות

שיעור הגילוי המוקדם של סרטן המעי הגס עלה מ-20% ל-33% בשני העשורים האחרונים

כך מעלה דו"ח של משרד הבריאות, על רקע ציון חודש המודעות לסרטן המעי הגס והחלחולת; ההישרדות היחסית מהמחלה לחמש שנים נמצאת במגמת עלייה בגברים ובנשים, באוכלוסייה היהודית והערבית

בדיקת קולונוסקופיה לגילוי מוקדם של סרטן המעי הגס. לא מאריכה חיים (צילום: אילוסטרציה)

ישראל ממוקמת במקום ה-14 בין 20 המדינות עם השיעורים הגבוהים ביותר בעולם בשיעורי אבחון והיארעות סרטן המעי הגס והחלחולת, אך רק במקום ה-19 בשיעורי התמותה מהמחלה; כך עולה מנתוני הסוכנות הבינלאומית לחקר הסרטן (IARC). נשים בישראל ממוקמות במקום ה-8 בהיארעות סרטן זה ובמקום ה-10 בנוגע לתמותה.

הפרטים נכללים בדו"ח חדש של הרישום הלאומי לסרטן והמרכז לבקרת מחלות במשרד הבריאות שפורסם בשבוע שעבר, עם תחילת חודש המודעות בארץ לסרטן המעי הגס, שהוא המחלה הממאירה השנייה בשכיחותה בישראל.

בדו"ח גם צוינו נתוני ה-OECD, לפיהם ישראל ניצבת במקום השני בשיעורי ההישרדות לחמש שנים של גברים אחרי גילוי המחלה. במקום הראשון בקרב גברים ניצבת קוריאה. ישראל ניצבת במקום הרביעי בשיעורי ההישרדות לחמש שנים בקרב נשים, אחרי אוסטרליה, איסלנד ובלגיה.

השיעור הגבוה ביותר של סרטן המעי הגס מאותר בקרב בני 75 ומעלה ויחסית לעולם הוא גבוה, ציינו מחברי הדו"ח. הגיל החציוני בקרב יהודים הוא 69 (גברים) ו-71 (נשים). בקרב האוכלוסיה הערבית:  63 (גברים) ו-64 (נשים).

ישראל ממוקמת במקום ה-14 בין 20 המדינות עם השיעורים הגבוהים ביותר בעולם בשיעורי היארעות סרטן המעי הגס והחלחולת

עוד נמסר, כי בשני העשורים האחרונים יש ירידה בשיעורי ההיארעות של המחלה בקרב יהודים, והיא בולטת במיוחד בשנים האחרונות, בעוד שבקרב הערבים היתה ברוב התקופה הזאת עלייה. רק בשנים האחרונות הסתמנה ירידה בקרב מגזר זה, שלא נמשכת לפי שעה.

שיעור המאובחנים בשלב המוקדם של המחלה עלה בשני העשורים האחרונים מ-%20 ל-33% ונראה כי הוא פועל יוצא מהפעלת התכנית הלאומית לגילוי מוקדם של המחלה ושימוש גדל והולך בבדיקות הקולונוסקופיה.

גורמי הסיכון העיקריים למחלה, נכתב בדו"ח, הם גיל, היסטוריה משפחתית, גידול שפיר קודם במעי או מחלת מעי דלקתית, מוטציות גנטיות, השמנה, אורח חיים יושבני , תזונה עתירת שומן ודלת סיבים, עישון וצריכת אלכוהול.

בדו"ח נמסר, כי בשנת 2013 אובחנו בארץ 3,224 חולי סרטן המעי הגס והחלחולת, מהם 1,414 גברים יהודים, 1,363 נשים יהודיות, 148 גברים ערבים, 132 נשים ערביות ועוד 81 גברים ו-86 נשים ממגזרי אוכלוסייה אחרים. 2,375 מכלל החולים אובחנו עם סרטן המעי הגס והשאר – סרטן החלחולת.

13.5% מכלל הגברים המאובחנים החדשים של מחלות הסרטן בישראל ב-2013 היו עם סרטן המעי הגס והחלחולת החודרני (מקום שני בשכיחות אחרי סרטן הערמונית) ובקרב נשים עמד השיעור על 11.2%, במקום השני אחרי סרטן שד.

באוכלוסייה הערבית עמד שיעור המאובחנים ב-12.6% מהגברים, מקום שני אחרי סרטן ריאות; ועל 10.7% מהנשים, מקום שני אחרי סרטן השד. בקרב יהודים, אצל ילידי אירופה ואמריקה שיעורי ההיארעות הגבוהים ביותר לעומת ילידי הארץ או אפריקה.

הדו"ח גם מפרט את כי 1,366 ישראלים מתו כתוצאה מהמחלה ב-2013, 594 גברים ו-618 נשים באוכלוסייה היהודית, 57 גברים ו-51 נשים באוכלוסייה הערבית, ו-20 גברים ו-26 נשים במגזרים האחרים. מבין כלל הנפטרים 1,132 מתו כתוצאה מסרטן המעי הגס והשאר מסרטן החלחולת. הגיל החציוני של הנפטרים עמד על 78.2 שנה.

לדו"ח המלא

נושאים קשורים:  חדשות,  סרטן המעי הגס והחלחולת,  הרישום הלאומי לסרטן,  משרד הבריאות,  המרכז לבקרה על מחלות,  השוואה,  OECD,  דירוג
תגובות