חדשות

הערכה: כ-100 חולי סרטן מעי גס מקבלים מדי שנה טיפול כימותרפי לשווא

כך עולה מנתונים שפורסמו בדיווח של "ישראל היום", על רקע ציון חודש המודעות למחלה; החולים סובלים מ"תסמונת לינץ'" שגורמת לחוסר יעילות של הטיפול הכימותרפי

כימותרפיה, תופעות לוואי (צילום: אילוסטרציה)

(תוקן 8 במארס, 2016, 08:07)

כ-15% מהחולים בסרטן המעי הגס הם נשאי "תסמונת לינץ'", שעשויה לגרום בחלק מהם לחוסר יעילות של טיפול כימותרפי; כך עולה מנתונים שהוצגו בעיתון "ישראל היום", לרגל חודש המודעות לסרטן המעי הגס. לפי הדיווח, כי על-פי הערכה, מדי שנה כ-100 חולי סרטן המעי הגס מקבלים טיפולי כימותרפיה שלא מתאימה להם.

בדיקה של חולים במעבדות המרכז הרפואי "בילינסון", למשל, איתרה כ-40 חולים שעבורם הכימותרפיה איננה מתאימה, ויכולה גם לסכן את חייהם.

בדיקה של חולים ב"בילינסון", למשל, איתרה כ-40 חולים שעבורם הכימותרפיה איננה מתאימה

העיתון ציטט את פרופ' זהר לוי, מנהל השירות לגילוי מוקדם של תסמונות סרטן במערך הגסטרואנטרולוגיה ב"בילינסון", המכהן גם כיו"ר החוג למחלות ממאירות במערכת העיכול באיגוד הגסטרואנטרולוגיה. הוא סיפר על מטופלת שעברה ניתוח להוצאת גידול מהמעי ואז התגלתה כנשאית המוטציות המוגדרות תסמונת לינץ'. לאור הממצא היא נשלחה לניתוח ברחם ובבדיקה נוספת נמצא גידול בשלב ראשוני בקיבה, למרות שלא היו שם תלונות שיכולות להעיד על כך.

בעקבות גילוי זה התבקשה המשפחה לעבור בירור גנטי. בבדיקה שבוצעה באחד מילדי המטופלת, בן 30, הוצא פוליפ טרום סרטני. "חולי סרטן נשאי תסמונת לינץ'", הדגיש פרופסור לוי, "לא צריכים לקבל טיפול משלים כימותרפי. לא זו בלבד שאיננו יעיל עבורם – הם אף יכולים להינזק מתופעות הלוואי שלו".

את הבדיקה, המבוצעת בין השאר בבית החולים "בילינסון", הגדיר פרופסור לוי כ"רפואה מותאמת אישית", החוסכת טיפול לא מתאים ופותחת אופציה לטיפולים נכונים יותר, וגם מאתרת בני משפחה שמצויים בסיכון. בבדיקה מאותרים מאפיינים מולקולריים בגידול הממאיר, שיכולים להעיד אם החולה יגיב לטיפול כימותרפי או אם הוא שייך לקבוצה קטנה של חולים שהטיפול הכימותרפי אינו יעיל בעבורם.

כיום הבדיקה איננה בסל התרופות והאיגודים המקצועיים המליצו להכניסה לסל הממלכתי. ההערכה היא שעלותה בסל תעמוד על כ-6 מיליון שקל. עלות בדיקה יחידה למטופל מוערכת כיום בכמה עשרות אלפי שקלים. ב"בילינסון" מבצעים אותה עתה לכל חולה עד גיל 70 שאצלו מאובחן סרטן המעי הגס ולחולים מעל הגיל הזה, אם קרובי משפחתם חולים במחלה.

בסל התרופות נכללת כיום בדיקה גנטית לזיהוי תסמונת לינץ' לחולים שכבר אובחנו אצל מומחה בגסטרואנטרולוגיה או גנטיקאי ועתה נדרשת למעשה הרחבת ההתוויה.

נושאים קשורים:  חדשות,  תסמונת לינץ',  כימותרפיה,  בדיקה גנטית,  סל הבריאות,  המרכז הרפואי "רבין"
תגובות
אנונימי/ת
04.03.2016, 16:02

הבדיקה מבוצעת גם בבתי חולים אחרים, לדוגמא בשיבא, תל השומר. עלותה כ2000 ₪ בלבד. חבל שאתר המתיימר לתת שירות לאוכלוסיית הרופאים מסתמך על כתבה מלאת טעויות ואינו מנסה לבדוק בעצמו את אמיתות המידע.

אנונימי/ת
08.03.2016, 07:10

צר לי לומר כי הכתבה מטעה הבדיקה מבוצעת גם בהדסה וללא עלות
ברוטינה ,לכל חולה עם סרטן מעי גס ,כחלק מובנה מהתשובה הפתולוגית