חדשות

משרד הבריאות הודיע כי אושר פיילוט לטיפול מונע נגד הידבקות ב-HIV

הטיפול המונע PrEP, שהוכיח שיעורים גבוהים של חיסון במחקרים ובשימוש במדינות אחרות, יוצע למי שנמצאים בסיכון גבוה: בני זוג ובנות זוג של חולי איידס ונרקומנים

תרופת PrEP, המיועדת kטיפול מונע להידבקות ב-HIV (צילום: אילוסטרציה)

משרד הבריאות הודיע אתמול (ג') כי בקרוב ייחל פיילוט שבו יינתן הטיפול המונע PrEPי(Pre-Exposure Prophylaxis), למי שנמצאים בסיכון גבוה להידבקות בנגיף ה-HIV. על הפיילוט נמסר בישיבת הבריאות של הכנסת לרגל יום זכויות הקהילה הגאה.

הרכזת הארצית לנושא האיידס במשרד, נטע הראל, אמרה בדיון: "המלצנו למנכ"ל משרד הבריאות להתחיל בפיילוט - והוא קיבל את ההמלצה". לדבריה, עתה מתחילים בתכנון הפרויקט, אליו יגויסו בתי החולים והקופות. בין השאר יש צורך להחליט אם חלוקת התרופה תיעשה במרכזים לטיפול באיידס ובאילו מרפאות.

"נפעל לכלול אוכלוסיות סיכון נוספות, ביניהן נרקומנים, או בנות זוג של חולי איידס בפרויקט הניסויי, לא רק הומוסקסואלים", הוסיפה. בהודעה נמסר, כי עם הפעלת הפרויקט תהיה ישראל למדינה הרביעית בעולם (אחרי צרפת, ארה"ב והולנד) שבה ניתן טיפול כזה מטעם המדינה. כיום ניתן הטיפול במסגרת סל הבריאות אולם רק מיד לאחר הדבקה. עלות התרופה לרוכשים באופן פרטי היא 2,500 שקל בחודש.

הרכזת הארצית לנושא האיידס במשרד הבריאות, נטע הראל, אמרה בדיון: "המלצנו למנכ"ל משרד הבריאות להתחיל בפיילוט - והוא קיבל את ההמלצה"

יו"ר הוועדה, ח"כ אלי אלאלוף, דרש ממשרד הבריאות להציג לוועדה בעוד 3 חודשים התקדמות בתכנית הפיילוט ואמר: "זה מהלך מבורך. אחזק אותו בדיונים שאקיים עם שר הבריאות ומנכ"ל המשרד. נדרוש שיוצג לוח זמנים מסודר ליישום התכנית".

בדיון שנערך בוועדה אמרה שרת הבריאות לשעבר ח"כ יעל גרמן: "התרופה הזאת היא מהדברים המתקדמים ביותר בתחום הרפואה כיום; מי שלוקח אותה באופן קבוע מוגן בשיעור של 96-85% מפני הידבקות ב-HIV". מנהלת היחידה לרפואת האיידס במרכז הרפואי הדסה, ד"ר הילה אלינב, אישרה: "יעילותה אכן הוכחה מחקרית". היא הוסיפה: בשנה שעברה ובשנה שלפניה נרשמו 470 מקרים חדשים של הידבקות בנגיף האיידס בישראל, שליש מתוכם גברים שקיימו יחסי מין עם גברים.

ד"ר גל וגנר-קולסקו, רופא הפעיל באגודת הלהט"ב: "עלות הטיפול המונע ב-PrEP נמוכה מהטיפול שניתן לאחר הדבקה לנשא של נגיף ה-HIV, הן לגבי כמות התרופות שנדרשות לטיפול והן לגבי משכו". הוא מסר, כי בניסוי שנערך בסן פרנסיסקו לא נדבק איש מבין אלו שלקחו את התרופה במסגרת הטיפול המונע הזה.

לדבריו, בניגוד למרבית מדינות העולם, בישראל אין ירידה בשיעור ההידבקות בנגיף. "רבים מן הנדבקים נאלצים להשיג את התרופה המונעת דרך השוק השחור. רק לפני ימים אחדים הגיע אלי אדם שאמר לי: לפני כמה חודשים הגעתי אליך וביקשתי תרופה מונעת. אמרת לי שלא ניתן להשיגה ומאז נדבקתי".

מנכ"ל הוועד למלחמה באיידס, ד"ר יובל לבנת, אמר בדיון: "רק חלק קטן מחברי הקהילה ההומוסקסואלית אינם משתמשים בקונדום. עם זאת, אסור להתעלם מכך שגברים שמקיימים יחסי מין עם גברים, הם הקבוצה עם שיעור הדבקה ב- HIV גבוה מאוד ביחס לגודלה, ולכן בתוך אוכלוסיית הקהילה הגאה טיפול מונע הוא ממש חיוני".

נושאים קשורים:  חדשות,  משרד הבריאות,  טיפול מונע,  HIV,  איידס,  הקהילה הגאה,  ועדת הבריאות של הכנסת,  Pre-Exposure Prophylaxis
תגובות