חדשות

מומחים מזהירים: עלייה בשיעור מחלות נפש באמריקה הלטינית בעקבות התפרצות ה"זיקה"

רופאים מזהירים כי ישנו קשר בין הידבקות נגיפית בתחילת ההריון לבין עלייה בסיכון למחלות כמו אוטיזם, הפרעה דו-קוטבית וסכיזופרניה, לצד אפילפסיה, גם אם לא אותרה פגיעה כמו מיקרוצפליה; ספורטאית אולימפית מפורסמת בארה"ב הודיעה כי לא תיסע לאולימפיאדה בריו

ילדים בשכונת עוני בברזיל (צילום: אילוסטרציה)

מומחים מזהירים כי להידבקות בנגיף זיקה עלולות להיות השלכות נוספות, סמויות מהעין בשנים הראשונות, על תינוקות במדינות אמריקה הלטינית. לפי דיווח ב"ניו יורק טיימס", מומחים בתחום הפריון מזהירים כי מחקרים הוכיחו בעבר קשר בין זיהום נגיפי שעובר לעובר ברחם לבין מחלות נפש ובעיות מנטליות. זאת, בנוסף למקרי המיקרוצפליה הנגרמים ככל הנראה על ידי נגיף ה"זיקה".

בדיווח נמסר, כי לדעת מומחים בארה"ב ה"זיקה" מזכיר נגיפים שנקשרו להופעת אוטיזם, הפרעה דו-קוטבית, סכיזופרניה והפרעת קשב וריכוז (ADHD). מנהל המרכז למחלות זיהומיות ואימונולוגיה באוניברסיטת קולומביה בניו-יורק, ד"ר יאן ליפקין, אמר לעיתון כי לא יהיה מופתע אם בעתיד נראה בקרב ילדים באמריקה הלטינית שנולדו לאימהות שנדבקו בזיקה, עלייה בשכיחות ההפרעות המנטליות הללו, וכן אפילפסיה.

"תקיפה ויראלית של האם בתחילת ההיריון יכולה לא רק להרוג את העובר או לגרום לקטנות הגולגולת, אלא גם לפגוע במשך תהליך ההתפתחות של מוחו", אמר. זאת, בניגוד להידבקות בנגיף בשלב שבו מוח העובר כבר קרוב להתפתחות מלאה, "אז הנזק יהיה כנראה פחות מובהק".

הרופאים שרואיינו בכתבה מסרו, כי הוצגו כבר ראיות לכך שמחלות נפש שונות שבהן לוקים בוגרים נקשרו לחשיפת האמהות בעת ההיריון לנגיפים כמו הרפס, שפעת, אדמת או טפילים כמו טוקסופלזמה גונדי (Toxoplasma Gondii).

במגפת אדמת בשנת 1965-64 בארה"ב נפגעו למעלה מ-20 אלף תינוקות, ביניהם 3,500 עם עיוורון מולד. אצל לפחות 1,800 מהם, שאימהותיהם חלו באדמת בהריון, הופיעו הפרעות נפשיות בשלב מאוחר יותר של החיים.

גם גברים צריכים להיזהר מהדבקה

בתוך כך, בעוד הדיון על ההשתתפות באולימפיאידה הקרובה בברזיל הולך ומתחמם, מזהירים רופאים כי לא רק נשים שרוצות להיכנס להריון צריכות להימנע, אלא גם בני הזוג שלהם, שעלולים להידבק בנגיף ולהעביר אותו בנוזל הזרע.

פרופ' וויליאם שאפנר (Schaffner), מהמרכז הרפואי של אוניברסיטת וונדרבילט בשיקגו, החבר בצוות הייעוץ הבכיר של ה-CDC, אמר לרשת CNN כי, "הנגיף התגלה בזרע של גברים שנדבקו, והבעיה היא שעדיין לא ידוע כמה זמן הוא ימשיך להימצא שם, ועד כמה הדבר מאפשר את העברת הנגיף דרך מגע מיני".

פרופ' שאפנר ומומחים נוספים התייחסו לסוגיה בעקבות הודעתה של אחת מכוכבות הספורט הגדולות בארה"ב - השוערת האמריקאית הופ סולו - כי לא תשתתף באולימפיאדה שתיערך בריו בקיץ הקרוב, עקב חששותיה "להידבק בנגיף בנקודת זמן כלשהי".

לדבריה, "אינני יכולה ללהסכים למצב שבו עלי לבחור בין שתי אפשרויות: להשתתף בתחרויות ולייצג את ארצי וכך להקריב את פוטנציאל הבריאות של ילדיי בעתיד, או להישאר בבית ולוותר על חלומותיי והיעד שהצבתי לעצמי כספורטאית". בעלה של סולו הוא כוכב פוטבול-לשעבר .

פרופ' שאפנר אמר בראיון כי "כל עוד היא איננה בהריון בעת שהיא נמצאת בברזיל או שהיא נכנסת להריון זמן קצר לאחר שהותה במדינה זאת, אין סיכון שהמחלה תעבור לתינוק".

דובר ה-CDC הודיע, כי כי הסוכנות "מקווה שמחקרים יתפרסמו בקרוב מהם נדע כמה זמן מחזיק הנגיף זיקה מעמד בזרע". בינתיים, ההמלצה שפורסמה לגברים שחוזרים מברזיל או מאזור אחר שבו יש כיום פעילות זיקה מוגברת, היא שעליהם להשתמש באמצעי מניעה או להתנזר ממין, אך לא ברור לאיזו תקופה.

בעבור נשים המעוניינות להיכנס להריון, וששבו לארצם אחרי ביקור במדינות אנדמיות לנגיף, תקופת הזמן שבה אפשר להתחיל את הניסיונות גם היא אינה ברורה לחלוטין. ד"ר אנתוני פאוצ'י (Fauci), מנהל המכון הלאומי למחלות זיהומיות ולאלרגיה בארה"ב, אמר: "מדדנו את רמות הנגיף בדם של אנשים שנדבקו. מצאנו שבדרך כלל, הנגיף נעלם באופן מלא מהדם לאחר 5-7 ימים או לכל היותר 10 ימים".

האגודה האמריקנית לגינקולוגיה ומיילדות (ACGO) הודיעה בסוף השבוע כי "נכון לעכשיו אין ראייה שהדבקה קודמת בנגיף זיקה, המחוללת מחלה זיהומית, שהיא בדרך כלל קצרת זמן וקלה יחסית, יוצרת סיכון למומים מולדים בהריונות עתידיים".

ד"ר מרק ווילסון, אפידמיולוג בבית הספר לבריאות הציבור של אוניברסיטת מישיגן, אמר כי ייתכן שהידבקות בנגיף במקרים מסוימים עשויה דווקא להוות הגנה מפני תחלואה בעתיד.

בהקשר להחלטתה של הופ סולו, כל שלושה מומחי הרפואה האמריקנים שרואיינו הדגישו כי "לא יהססו לאפשר לבנותיהם להתחרות במשחקים האולימפיים בברזיל (אילו היו ספורטאיות) כל עוד אינן נכנסות להריון בין נקודת הזמן הנוכחית לבין מועד תחילת המשחקים, במהלך המשחקים או חודש לאחריהם כאשר ישובו לבתיהם".

כתב העת "Lancet Infections Diseases" פירסם בגליונו האחרון מחקר המאשר כי נגיף הזיקה אובחן במי שפיר של שתי נשים בברזיל שילדו תינוקות עם מיקרוצפליה – מה שהגביר עוד יותר את ההערכה בדבר יכולת הנגיף לעבור מהאם לעובר ולגרום למומים מולדים קשים. עוד דווח כי התבררה יכולת הנגיף לחצות את השליה.

נושאים קשורים:  חדשות,  נגיף ה"זיקה",  מחלות נפש,  סכיזופרניה,  אמריקה הלטינית,  ברזיל,  אולימפיאדה,  הריון
תגובות