חדשות

דו"ח: 5.5 מיליון בני אדם ברחבי העולם מתים מדי שנה בגלל זיהום אוויר

דו"ח שהוצג בכנס האיגוד האמריקאי לקידום המדע מעלה, כי מיליון בני אדם בסין וחצי מיליון בני אדם בהודו מתים מדי שנה כתוצאה מזיהום אוויר חמור שנובע ברובו משימוש התעשייה בפחם; המספר הוכפל לעומת המצב ב-1990

זיהום אוויר בסין (צילום: אילוסטרציה)

כ-5.5 מיליון בני אדם בעולם מתים מדי שנה בגלל זיהום אוויר; כך עולה מדו"ח שהוכן על ידי מכון Health Effects Institute מבוסטון, שהוצג השבוע בכנס השנתי של ההתאגדות האמריקנית לקידום המדע שהתקיים בוואשינגטון.

לפי הדו"ח, רוב מקרי המוות מתרחשים בסין ובהודו, אבל גם בלא מעט מדינות אחרות, בכלל זה במערב. התמותה בשתי המדינות המאוכלסות ביותר בעולם היא בגלל התעשייה הכבדה הפעילה בהן, וכן בגלל השימוש בתחנות כוח המופעלות בפחם.

מחלות כתוצאה מזיהום אוויר, בין אם מתעשיה או מכלי רכב, מציבות את הבעיה במקום השני בדירוג סיבות המוות בעולם

עורכי המחקר הדגישו, כי הנתונים שבידיהם מתייחסים אמנם עד לשנת 2013 אבל השיעור לא השתנה על-פי מיטב ההערכות גם בשנים שלאחר מכן.

עוד הדגישו מחברי הדו"ח, כי מחלות הנשימה עקב זיהום אוויר, בין אם מתעשיה או מכלי רכב, מציבות את הבעיה הבריאותית הזאת במקום השני בדירוג סיבות המוות בעולם – אחרי עישון. תופעת העישון גובה מדי שנה את חייהם של 6 מיליון בני אדם, על-פי נתוני ארגון הבריאות העולמי.

זיהום האוויר נגרם בגלל חלקיקים קטנים המשתחררים מארובות תחנות כוח, כלי תחבורה או שריפת שטחים כחלק מחקלאות. זיהום שמקורו במשקי הבית נוצר בגלל שימוש בתנורי בישול ואפייה, שריפת פחם וגם עץ לחימום וכן בגלל שימוש בגללים של בעלי חיים כחומר בעירה (נפוץ מאד בסין, הודו ואפריקה, במיוחד באזורים החקלאיים).

זיהום האוויר עקב חלקיקים אלו גורם להתקפי לב ולשבצי מוח. בסין בלבד מתים בשנים האחרונות מדי שנה עקב בעיה זאת יותר מ-1 מיליון בני אדם ויותר מחצי מיליון מתים בהודו. בארה"ב ובמדינות האיחוד האירופי (בחישוב משותף) מתים מאוויר מזוהם כמעט 300 אלף איש מדי שנה בממוצע.

מחברי הדו"ח הציגו נתונים לפיהם ב-1990 מספר מקרי המוות בעולם בשל זיהום אוויר היה רק 2.2 מיליון. בסין ב-1990 מתו מבעיה זאת 577 אלף בני אדם, בהודו 366 אלף, במדינות האיחוד האירופי 350 אלף, במדינות ה-OECD (לגביהן נעשה חישוב נפרד) 538 אלף ובארה"ב 119 אלף.

באחרונה ממשלת סין פועלת לשיפור איכות האוויר וכופה על כלי הרכב להצטייד בטכנולוגיות מיוחדות לניקוי הפליטות מהמנועים וכן מחייבת את תחנות הכוח, תעשיית הבטון ומפעלים אחרים בתעשיות הכבדות לצמצם את כמות הפליטות. בינתיים ההצלחה בנושא זה מעטה.

פחם אשם ביותר מ-50% מהבעיה והוא בגדר הנטל הבריאותי הגדול ביותר", אמר נשיא המכון, ד"ר דן גרינבאום. שותפו לכתיבת הדו"ח, הסטודנט לתואר שלישי קייאו מה (Qiao Ma), מבית הספר לסביבה באוניברסיטת צ'ינוגאה בבייג'ינג, מעריך כי עד 2030 ימותו בסין מדי שנה עקב זיהום אוויר 1.3 מיליון בני אדם, אלא אם כן ינקטו צעדים קשוחים יותר לצמצום הפליטות ולשיפור איכות האוויר.

נושאים קשורים:  חדשות,  זיהום אוויר,  סין,  הודו,  מחלות לב,  שבץ,  האיגוד האמריקאי לקידום המדע
תגובות