חדשות

מחקר ישראלי: קשר בין הפלות חוזרות לבין סיכון מוגבר להופעת סרטן בהמשך החיים

המחקר, שנערך על ידי חוקרים מ"סורוקה" ומאוניברסיטת בן-גוריון, מצא ששיעור הסרטנים הנשיים הכולל היה גבוה פי 1.5 בקרב נשים עם היסטוריה של הפלות חוזרות

בדיקת אולטרסאונד בהריון מוקדם (צילום: אילוסטרציה)

מחקר ישראלי מצא קשר בין הפלות חוזרות לבין הופעת סרטן בנשים בהמשך החיים. המחקר בוצע ידי רופאים מהמרכז הרפואי "סורוקה" ואוניברסיטת בן-גוריון בבאר-שבע, ולדברי החוקרים הוא ראשון מסוגו.

צוות המחקר כלל את ד"ר רון חר"ך, ד״ר מיחאי מאירוביץ, ד"ר רועי קסוס מהחטיבה למיילדות וגינקולוגיה ב"סורוקה" ופרופסור אייל שיינר, מנהל מחלקת נשים ויולדות ב' בבית החולים. הוא הוצג בתחילת החודש בכנס לרפואת האם ועובר שהתקיים באטלנטה, ארה"ב.

עורכי המחקר מסרו, כי הפלות חוזרות מוגדרות לרוב כשתי הפלות עוקבות ומעלה, המתרחשות לפני שבוע 20. כ-15% מההריונות הקליניים עלולים להסתיים בהפלה ספונטנית, כאשר 2% מהנשים בהריון יחוו 2 הפלות רצופות ורק בין 0.4% ל-1% יחוו 3 הפלות רצופות.

פרופ' אייל שיינר: "נשים הסובלות מהפלות חוזרות, עשויות לצאת נשכרות מתכניות סקר מוקדם להופעת סרטן השד וסרטן צוואר הרחם"

שכיחות ההפלות גבוהה יותר ככל שגיל האם גבוה יותר ובגילי הריון צעירים יותר: 57-22% בגיל הריון הנמוך מ-6 שבועות, בהשוואה ל-3-2% אחרי השבוע ה-10 להריון. "למרבה הצער", ציינו הרופאים, "רק בכ-50% ממקרי ההפלות החוזרות ניתן לקבוע מהו הגורם."

ניתן לסווג את הגורמים להפלות חוזרות למספר קבוצות עיקריות ובהן: הפרעות מבניות ברחם, גורמים הקשורים למערכת החיסונית, גורמים גנטיים, הפרעות הורמונליות, זיהומים, הפרעות הקשורות למערכת הקרישה, הפרעות סביבתיות וגורמים נוספים שעדיין אינם ידועים.

השפעתם של הורמוני המין הנשיים על רקמות השד, השחלה, רירית הרחם וצוואר הרחם, והקשר בין הורמונים אלו להופעת ממאירות, מבוססים היטב בספרות המדעית. עבודות רבות הראו שכתוצאה מהשינויים ההורמונליים בזמן ההיריון, קיים קשר בין מאפייני הריון מסוימים לבין הופעת ממאירות נשית עתידית.

בספרות מוסכם על ההשפעה המגינה שיש לוולדנות על הסיכון להתפתחות סרטני השד, השחלה ורירית הרחם בהמשך החיים, ובניגוד לכך - ההשפעה השלילית על הופעת סרטן צוואר הרחם.

יחד עם זאת, מהמידע העולה בספרות עד כה לא ניתן להסיק אם רק הריונות המסתיימים בלידה במועד (Full term) או שמא גם הריונות שלא הושלמו ומסתיימים בהפלה, הם בעלי השפעה על הסיכון לפתח ממאירות נשית בהמשך החיים. כפועל יוצא מכך לא ברורה ההשפעה ארוכת הטווח של הפלות ספונטניות חוזרות על הסיכון להתפתחות ממאירויות נשיות בעתיד.

החוקרים עקבו אחרי יותר מ-100 אלף נשים שילדו ב"סורוקה" בין השנים 1988 ל-2013. אצל 7,052 נשים הייתה היסטוריה של הפלות חוזרות. במחקר נבחנה שכיחות הופעת הממאירות הנשית (סרטן שד, שחלה, רירית הרחם וצוואר הרחם) במעקב ארוך טווח.

נמצא, כי לא רק שלא היה אפקט מגן מפני סרטנים אלו, אלא ששיעור הסרטנים הנשיים הכולל אף היה גבוה פי 1.5 בקרב אותן נשים עם היסטוריה של הפלות חוזרות. עוד עלה, כי ככל שתקופת המעקב הייתה ארוכה יותר, כך עלה הסיכון המצטבר להופעת הממאירות, בייחוד ניכרה העלייה בשכיחות סרטן השד וסרטן צוואר הרחם.

פרופסור שיינר הדגיש: "מחלת הסרטן תופסת נתח משמעותי וחשוב בתחלואה הנשית. נכון לעת הזאת, רב הנסתר על הגלוי באשר לגורמים לתחלואה זו, כמו גם לגורמים לתסמונת ההפלות החוזרות. היריון וסיבוכי ההיריון מהווים חלון הזדמנויות לאבחון מוקדם של תחלואה עתידית. נשים הסובלות מהפלות חוזרות, עשויות לצאת נשכרות מתכניות סקר מוקדם להופעת סרטן השד וסרטן צוואר הרחם. יש לכך חשיבות קריטית לצורך מניעה שניונית וגילוי מוקדם של תחלואה זאת".

נושאים קשורים:  חדשות,  מחקר,  המרכז הרפואי "סורוקה",  אוניברסיטת בן גוריון,  הריון,  הפלה,  הפלות חוזרות,  סרטן
תגובות