חדשות

משרד הבריאות הקים ועדה שתבחן צעדי חקיקה במטרה לקדם תזונה בריאה

לדברי המשרד, למרות פעילויות הסברה וחינוך הציבור בנושא תזונה בריאה, פעולות שאינן דורשות מהלך אקטיבי מצד הציבור הן היעילות ביותר; ביניהן: חקיקה המטילה מגבלות על כמויות נתרן, סוכרים או שומנים במזון, חובה לסימון תזונתי של מזון במסעדות ומיסוי מזון עם ערך תזונתי נמוך

לחמניות בשוק מחנה יהודה בירושלים (צילום: אילוסטרציה)

שר הבריאות יעקב ליצמן הודיע אתמול (א') על מינויה של ועדה חדשה ל"רגולציה המקדמת תזונה בריאה". בוועדה 13 חברים, ובראשה יעמוד מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן-טוב.

משרד הבריאות מסר כי הנושאים שידונו בוועדה, בין היתר, יהיו: חובת סימון תזונתי בחזית האריזה של כל מוצר מזון; מיסוי מזון בעל ערך תזונתי נמוך; החובה לסמן ערכים תזונתיים בתפריטי המסעדות; הטלת פיקוח על מחירי המזונות הבריאים והגבלת כמויות של מרכיבים שונים בפריטי המזון (סוכרים, נתרן, שומני טראנס ועוד).

ההחלטה על הקמת הוועדה התקבלה עקב "העלייה בממדי ההשמנה והתחלואה הכרונית הקשורה בה", מסר משרד הבריאות. "הדבר מחייב פעילות משמעותית ברמה של מדיניות לאומית". המשרד ציין כי, "בשנים האחרונות הושקה על-ידי המשרד תכנית לאומית בשם "אפשרי-בריא", המקדמת אורח חיים פעיל ובריא ומעודדת שינוי התנהגות בריאותית, בין היתר באמצעות יצירת סביבה פיזית וחברתית תומכת".

שוק מחנה יהודה בירושלים (צילום: אילוסטרציה)

שוק מחנה יהודה בירושלים (צילום: אילוסטרציה)

משרד הבריאות: "מחקרים רבים מצביעים על כך שפעולות שאינן דורשות מהלך אקטיבי מצד הציבור - הן היעילות ביותר"

"המזון הנצרך על ידי האוכלוסייה הוא בעל השפעה משמעותית על הבריאות בכלל ועל איכות החיים בפרט. זהו אחד התחומים החשובים שבהם ניתן להשפיע על מגמות התזונה של האוכלוסייה ולהביא לשיפור במדדי בריאות רבים" נכתב בהודעת המשרד.

המשרד הוסיף: "במסגרת תכנית "אפשרי-בריא" מתבצעת פעילות רב-ממדית. אסטרטגיות הפעולה כוללות, בין היתר, שיתוף פעולה עם תעשיית המזון לרה-פורמולציה של מוצרי המזון, מסעות הסברה לציבור, וחקיקה (כמו חוק פיקוח תזונה בריאה במוסדות חינוך).

"עם זאת, עדיין נותר כר פעילות נרחב וקיים צורך לשינויים רבים נוספים. מחקרים רבים מצביעים על כך שפעולות שאינן דורשות מהלך אקטיבי מצד הציבור - הן היעילות ביותר. במדינות שונות בעולם ננקטה חקיקה המקדמת תזונה בריאה, כגון הטלת הגבלת על כמויות של מרכיבים מסוימים במוצרי המזון (נתרן, סוכרים, שומנים), סימון תזונתי של מזון ארוז ומזון הנמכר במסעדות, וגם מיסוי מזון בעל ערך תזונתי נמוך".

הוועדה החדשה אמורה "לקדם דיון ולגבש מדיניות בתחום הרגולציה מקדמת תזונה בריאה לטובת כלל הציבור בישראל. מטרת הוועדה לבחון אמצעים שונים שבהם ניתן להשפיע על הרגלי התזונה של האוכלוסייה וכן להביא לשינוי הרכב המזון שהיא צורכת".

בנוסף לבר סימן-טוב מונו לוועדה: פרופסור איתמר גרוטו, ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות; הרב אברהם מנלה, מנכ"ל חברה קדישא בתל-אביב-יפו; ערן יעקב, המשנה למנהל רשות המיסים; עינב שמרון, סמנכ"ל הסברה ויחסים בינלאומיים במשרד הבריאות; פרופסור רונית אנדוולט, מנהלת המחלקה לתזונה במשרד הבריאות; רן רידניק, רכז הבריאות באגף התקציבים במשרד האוצר; פרופסור איתמר רז, יו"ר המועצה הלאומית לסוכרת; פרופסור איריס שי, חוקרת תזונה ומחלות כרוניות בפקולטה למדעי הבריאות באוניברסיטת בן גוריון בבאר-שבע; עירית ליבנה, המפקחת על תחום הבריאות במשרד החינוך; יפעת שמר, פעילה חברתית בנושאי ההזנה במוסדות החינוך ובצהרונים; רן רבן מהחוג לתקשורת באוניברסיטת תל-אביב ועו"ד גליה שגיא, מנהלת איגוד תעשיות המזון בהתאחדות התעשיינים.

נושאים קשורים:  חדשות,  משרד הבריאות,  תזונה בריאה,  חקיקה,  סוכרים,  מוצרי מזון,  "אפשריבריא"
תגובות
אנונימי/ת
17.02.2016, 14:50

מה עושה בוועדה מנכ"ל חברה קדישא???? הרי המטרה של הוועדה היא שלא נגיע אליו !!

אנונימי/ת
18.02.2016, 12:25

יכול להיות שזה לדאוג לענייני כשרות.
למשל , אם פתאום הוועדה תמליץ שבשר לא כשר הוא יותר בריא (כי הוא לא עובר המלחה למשל) - אז צריך מי שיוריד אותה מהעניין.