הודעות

עדכון ועד האיגוד אודות פגישה בנושא מחקר זיהום האוויר בחיפה

מכתבו של פרופ' סומך, יו"ר האיגוד הישראלי לרפואת ילדים, בנושא מחקר השפעת זיהום אויר על ילדים באזור חיפה

זיהום אוויר. הציבור בישראל נחשף למגוון מזהמים סביבתיים (צילום: שאטרסטוק)

עמיתים יקרים,

בעקבות הפרסומים בתקשורת על ממצאי המחקר שנערך מטעם חוקרים באוניברסיטת חיפה להשפעות זיהום האוויר ובעיקר הדיווחים בדבר ההשפעה על היקפי הראש של תינוקות באזורים בחיפה נפגשנו ד"ר צחי גרוסמן ואנוכי ביחד עם אנשי משרד הבריאות עם החוקרים מאוניברסיטת חיפה על מנת לדון בפרוטרוט בממצאים.

מטרת הפגישה הייתה ללמוד מקרוב על הממצאים, מתוך דאגה לבריאות הילדים באזור חיפה וגם בכדי להביא לציבור ההורים אינפורמציה מהימנה ככל האפשר בנושא מבלי שיהיו במצב של אי ודאות עד לפרסום רשמי של הממצאים.

ממצאי המחקר בהתייחסות להיקף הראש של הילדים בחיפה הראו מספר גורמים המשפיעים על היקף הראש: בראש ובראשונה גיל ההיריון (וברור כי תינוק שנולד במועד היקף ראשו יהיה גדול מתינוק פג). כמו כן ככל שמספר הלידות של האישה גדל, צפוי שהילוד יולד במשקל גבוה יותר ועם היקף ראש גדול יותר. אלו שני הגורמים שנמצאו במחקר כמשפיעים ביותר על היקף הראש ללא תלות בזיהום האוויר.

החוקרים דווחו גם כי במספר אתרים שלשיטתם מושפעים מזיהום אויר נמצא כי היקף הראש היה קטן יותר. אם כי על פי הממצאים שלהם גם אם קיימת השפעה, היא קטנה בהרבה בהשוואה לשני הגורמים האחרים שהוזכרו והיא בוודאי רחוקה ביותר מהמספרים שריחפו באוויר לפני מספר ימים. כאן צריך גם לסייג ולומר כי הממצא הזה עדיין טעון בירור ובדיקה כדי לברר גורמים משפיעים אחרים כמו עישון אימהי.

אנו באיגוד הצענו ומציעים את מלוא עזרתנו לברר את השאלות שעלו במחקר. ואכן במשרד הבריאות החלו בבדיקה משלהם לגבי היקפי הראש בחיפה ובשכונות השונות. כמו כן סוכם כי נציג האיגוד לרפואת ילדים יהיה שותף בוועדת ההיגוי שתלווה את המשך המחקר מתוך מטרה שהשאלות שהועלו לא יישארו פתוחות ויקבלו מענה מתאים.

לנגד עינינו עומדת בראש ובראשונה טובת הילד וההגנה עליו מהשפעות מזיקות של זיהום אויר. אנו גם רואים לנגד עינינו את ציבור ההורים החשופים לקטעי מידע מפחידים ומאיימים וחשוב להביא להם מידע נכון ומדויק ככל האפשר ואת זה נקפיד לעשות. 

בברכה,
פרופ' אלי סומך
יו"ר האיגוד

נושאים קשורים:  הודעות
תגובות