חדשות

משרד הבריאות: אין הוכחה לקשר בין היקפי ראש קטנים ביילודים לזיהום אוויר

את הדברים אמר פרופ' איתמר גרוטו, ראש מינהל שירותי בריאות הציבור במשרד, בדיון על הממצאים הראשוניים שפורסמו מהמחקר האפידמיולוגי שנערך באוניברסיטת חיפה; משרד הבריאות הציג נתונים לפיהם אין הבדל בהיקפי ראש היילודים בנפות שונות בישראל

מפעלים באזור מפרץ חיפה (צילום: אילוסטרציה)

ראש מינהל שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, פרופסור איתמר גרוטו, התייחס שלשום (ג') לממצאי הביניים מהמחקר של אוניברסיטת חיפה שפורסמו בתקשורת, לפיהם יש עלייה של 20%-30% במספר התינוקות הנולדים עם היקף ראש קטן מהממוצע.

לדברי פרופסור גרוטו, ממוצע היקף הראש של תינוקות בנפת חיפה הוא 34.7 ס"מ - זהה לממוצע הארצי. עם זאת, הוא הוסיף כי "יש בכל זאת בחיפה כמה מקומות שבהם נאספו נתונים על היקף ראש קטן אצל יילודים או מספר גדול מהממוצע של פגים. זה אכן ממצא מטריד אבל עוד אין כאן הוכחה ששיש לכך קשר עם זיהום אוויר". לדבריו, בשלב זה "אין השוואה ארצית מול הנתונים שבידי החוקרים מחיפה", מה שמחייב את המשך המחקר ובירור הסוגייה לעומק.

פרופ' פרוטנוב: "לפי המדדים, יש באזורים מסוימים בחיפה 'נקודות חמות' שם מתגוררים ילדים שנולדו במשקל גוף נמוך יותר והיקף ראש קטן יותר"

בנוגע לממצאים שהציג המחקר מאוניברסיטת חיפה על עלייה בתחלואת הסרטן באזורים מסוימים, אמר פרופ' גרוטו: "המחקר מתייחס רק לשנת 2012, ולכן על סמך שנה אחת קשה להסיק מסקנות".

בעקבות פרסום ממצאי הביניים של המחקר, שעורר הדים נרחבים בתקשורת, התכנסה מועצת עיריית חיפה יחד עם שר הבריאות יעקב ליצמן והשר להגנת הסביבה אבי גבאי והחוקרים מאוניברסיטת חיפה. הישיבה הייתה סוערת במיוחד, כך דווח בתקשורת אתמול.

מנהל המחקר, פרופסור בוריס פורטנוב, אמר בישיבה כי על פי ממצאי המחקר עד כה לא ניתן להגיד אם נולדים בחיפה ילדים עם היקף ראש קטן יותר ביחס למקומות אחרים בארץ. "אולם אנחנו יודעים, לפי המדדים, שיש באזורים מסוימים בחיפה 'נקודות חמות' שם מתגוררים ילדים שנולדו במשקל גוף נמוך יותר והיקף ראש קטן יותר לעומת אזורים מסוימים אחרים", אמר.

הוא מסר, כי ממצאים אלו נתגלו בשלושה מוקדים בחיפה שמושפעים לדעת החוקרים מזיהום האוויר שמקורו במפעלי התעשייה הפטרו-כימית. ראש צוות המחקר חזר והדגיש כי באיזורים אלה שיעור הלידות של תינוקות במשקל גוף נמוך ועם היקפי ראש נמוכים, גבוה בכ-30%-20% ביחס למדדים שנעשו בשכונות אחרות. הוא הגיש כי הוא ועמיתיו עומדים מאחורי כל ממצא ומסקנה שעלו מעבודתם.

נתוני משרד הבריאות

נתוני משרד הבריאות

משרד הבריאות פירסם אתמול נתונים לפי נפות, המראים כי אין הבדלים ברמת האזורית בין היקפי הראש של היילודים. הנתונים נאספו מטיפות החלב ברחבי הארץ בחצי השנה האחרונה. פרופ' אלי סומך, יו"ר איגוד רופאי הילדים, אמר היום לעיתון "ידיעות אחרונות", כי נתוני משרד הבריאות "מחזקים את הרושם שההשפעה של זיהום האוויר על היקף הראש, אם היא בכלל קיימת, היא קטנה ואולי אף מזערית". הוא מסר כי "האיגוד ישמח לקחת חלק במאמצים להשלמת המחקר כדי לברר היטב את החשד".

"התחלנו את פרויקט המחקר בתחילת 2015, והוא אמור להסתיים ב-2020", ציין פרופסור פורטנוב. לדבריו, החוקרים מנסים, אמר "לאתר 'נקודות חמות' של תחלואה בקרב קבוצות שונות באוכלוסייה", וכך הגיעו לסוגיית היקפי הראש הקטנים מהרגיל. במקביל, הם בודקים אם יש להן קשר לזיהום אוויר לאורך השנים.

"אני מסרב בתוקף לשחרר את המידע כרגע" הדגיש, "כי אנחנו רק בשלבים הראשונים של ממצאי ביניים". לדבריו, במקביל לבדיקת לגבי היילודים, בדקו החוקרים שני סוגי סרטן שידוע כי הם קשורים לזיהום סביבתי: סרטן ריאה וסרטן לימפומה. "בחיפה יש עודף מסוים אבל דומה לזה שיש גם בחדרה ובתל אביב", ציין.

פרופ' פורטנוב עידכן, כי "בתוך מספר שבועות נביא לוועדה מקצועית את הדו"ח המלא שלנו. אם יחליטו לפרסם לציבור או לא – זו כבר לא ההחלטה שלנו". ראש העיר חיפה יונה יהב הודיע בתגובה לדברים אלו כי ידאג אישית לשקיפות המחקר עד תומו.

שר הבריאות ליצמן אמר: "אם יתברר שהנתונים יראו שיש בעיה - נעבוד בשיתוף פעולה ונצטרך לעשות צעדים חזקים. לא נפחד מזה. אני מכבד את הדו"ח, אבל לא נקבל שום מסקנה עד שתעבור בדיקה מקצועית במשרדי הממשלה".

השר גבאי הוסיף: "במידה שנגלה שהמסקנות נכונות הדבר יחייב אותנו לסדרת צעדים אחרת לגמרי. ברור לנו שנחכה בסבלנות עד שהמחקר יסתיים, ואז נקבל החלטות". מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה, ישראל דנציגר, אמר בדיון: "יש זיהום אוויר גם בעוד מטרופולינים. זו הפעם הראשונה בהיסטוריה של מדינת ישראל שהקצו כספים כדי לטפל בבעיה". עד עכשיו, ציין, הורד שיעור זיהום האוויר במטרופולין חיפה ב-11%.

נושאים קשורים:  חדשות,  זיהום אוויר,  תעשיות פטרו-כימיות,  חיפה,  אוניברסיטת חיפה,  פרופ' בוריס פרטונוב
תגובות
אנונימי/ת
04.02.2016, 22:51

מה היקף הרא ש של ראש העיר? כשהיה העוזר של דוברו של תדי קולק היה פעיל מאד בכל מני דברים. כעת פעיל בענייני הון שילטון.