חדשות

דיון חירום של ארגון הבריאות העולמי בקדחת ה"זיקה"; "איום גדול מהאבולה"

בקולומביה דווח על יותר מ-2,000 נשים שנדבקו בנגיף, ובהוואי נולד תינוק הסובל ממיקרוצפליה לאחר שאמו חלתה במחלה; מומחים מציעים להילחם ביתושים בעזרת DDT

יתושה מזן aedes aegypti, המעבירה את נגיף הזיקה (צילום: אילוסטרציה)

ארגון הבריאות העולמי יקיים מחר דיון חירום בנוגע להתפשטות קדחת ה"זיקה" באמריקה הלטינית ובמקומות אחריפ ברחבי העולם, בעקבות החשש הגובר בין התפשטות המחלה לבין זינוק במספר מקרי המיקרוצפליה בברזיל ובמקומות אחרים. יותר מ-2,100 נשים הרות בקולומביה נדבקו בנגיף זיקה, נמסר לקראת הדיון, ובהוואי נולד תינוק הסובל מהמום הקשה לאם שחלתה שמחלה.

בכירים בארגון הבריאות העולמי אמרו ל"גרדיאן" בסוף השבוע, כי המחלה עשויה להיות "איום בריאותי גלובלי חמור יותר מהאבולה". ד"ר מייק טרנר, ראש המחלקה לאימונו-ביולוגיה ומחלות זיהומיות בתאגיד Wellcome Trust, אמר עוד: "כרגע אין רואים באופק חיסון לזיקה בעוד שלאבולה יש כבר כמה חיסונים שנמצאים בניסוי קליני. הבעיה היא שכדי להשיק חיסון לזיקה יהיה צורך לנסות אותו על נשים הרות, וזה סיוט אתי ופרקטי".

רשויות הבריאות בברזיל דיווחו בסוף השבוע, כי ההערכות הן ש-1.5 מיליון בני אדם במדינה היו או שעודם נשאים של הנגיף

כמה מומחים העלו את האפשרות לנסות בשלב הזה להילחם בנגיף וביתושים שמעבירים אותו באמצעות ריסוס ב-DDT – אם כי יש צורך לקחת בחשבון את הצורך לאזן בין הסיכון לאנשים לבין הסיכון לסביבה עקב השימוש בחומר זה. רעיון אחר שהעלו מומחים בארה"ב הוא "להנדס" את היתושים כדי שלא יוכלו לשאת את הנגיף, ולהפיצם, כפי שמנסים לעשות עם מלריה.

רופאה בברזיל המטפלת עתה ב-130 ילדים שנולדו עם מיקרוצפליה אמרה בראיון לרשת ABC, כי המצב מפחיד לא רק מטופלות אלא גם רופאים.

ה-CDC האמריקאי מסר כי נכון לסוף השבוע, מספר האמריקאים שאובחנו כנשאי הנגיף מגיע ל-36. ארבעה מהם בטקסס. בכלל המאובחנים גם ארבע נשים בהריון – שתיים ממדינת אילינוי, אחת מניו-יורק ואחת מוושינגטון הבירה. המרכז מסר, כי מקרי מחלה אותרו ב-11 מדינות נוספות בארה"ב. כל המאובחנים נדבקו בנגיף מחוץ לארה"ב וייבאו אותו בעת שובם הביתה.

כמו כן הגיע אתמול (יום ש) דיווח מדנמרק על מקרה ראשון של מאובחן כנשא של הנגיף, וגם על ארבעה מקרים בקנדה ואחד בבבואנוס-איירס - הראשון שנרשם בארגנטינה השכנה לברזיל.

ה-CDC האמריקאי מסר כי נכון לסוף השבוע, מספר האמריקאים שאובחנו כנשאי הנגיף מגיע ל-36

רשויות הבריאות בברזיל דיווחו בסוף השבוע, כי ההערכות הן ש-1.5 מיליון בני אדם במדינה היו או שעודם נשאים של הנגיף. ביטאון רפואי בברזיל מסר, כי הפרופיל הגנטי של הנגיף שהתגלה העלה שמדובר בזן אסיאתי. ההערכה היא, שאדם שנעקץ בידי היתוש נושא הנגיף בעת ביקור בפולינזיה הצרפתית ייבא אותו לברזיל. ייתכן שהדבר קרה במהלך משחקי מונדיאל הכדורגל של 2014 , או באליפות העולם בחתירה בסירות קאנו, שהתקיימה בצפון מזרח ברזיל.

"התפשטות הזיקה עברה מאיום קל לממדים מפחידים", אמרה מנכ"לית ה-WHO, ד"ר מרגרט צ'אן. ד"ר מרקוס איספניול, מומחה למחלות זיהומיות בארגון, העריך כי מספר הנדבקים עשוי להגיע לארבעה מיליון.

אמש נמסר, כי נשיא ארה"ב, ברק אובמה, הבטיח לנשיאת ברזיל את הירתמות המדע האמריקני לפיתוח מואץ של חיסון וטיפול. בכירים ברשויות הבריאות בברזיל הביעו בסוף השבוע הערכות פסימיות וחשש כי "אנחנו הולכים ומפסידים את הקרב נגד הנגיף".

נושאים קשורים:  חדשות,  קדחת ה"זיקה",  ארגון הבריאות העולמי,  התפרצות,  מגיפה,  יתושים,  ברזיל
תגובות