מחקר קליני

אנטיביוטיקה בגיל מוקדם מסייעת לילדים עם סיכון מוגבר למחלות בדרכי הנשימה

מחקר קליני בדק אם מתן אזיתרומיצין בשלבים ראשוניים של מחלת דרכי נשימה מונע התפתחות של מחלה חמורה בדרכי הנשימה התחתונות, בקרב ילדים בסיכון

06.12.2015, 09:03
אנטיביוטיקה (צילום: אילוסטרציה)

ילדים רבים בגילאי טרום-בית-ספר מפתחים אפיזודות חוזרות של מחלות חמורות בדרכי הנשימה התחתונות (Lower Respiratory Tract Illness, LRTI). למרות שלעתים קרובות מדובר בזיהומים ויראליים, גם חיידקים יכולים לתרום להתהוות המחלה. מכאן עולה הצורך באסטרטגיית טיפול יעילה.

מטרת החוקרים, מבית הספר לרפואה של אוניברסיטת ואשינגטון בסנט לואיס, היתה לבדוק אם מתן מוקדם של אזיתרומיצין לילדים בגילאי טרום-בית-ספר, עם היסטוריה של מחלות חמורות בדרכי הנשימה, במועד שקדם להופעת הסימפטומים של המחלה, יכול למנוע את המשך האפיזודות.

המחקר בוצע באופן רנדומלי ומבוקר, כפול-סמיות, ב-9 מרכזי בריאות בארה"ב, בתקופה שבין אפריל 2011 לדצמבר 2014. השתתפו בו 607 ילדים בגילאים שבין 12 חודש ל-71 חודש, כולם עם היסטוריה של LRTI חמורה חוזרת.

המשתתפים במחקר חולקו באופן רנדומלי לשתי קבוצות, האחת (307 ילדים) קיבלה אזיתרומיצין במינון של 12מ"ג/ק"ג/יום למשך 5 ימים. קבוצה הביקורת, שמנתה 300 ילדים, קיבלה פלצבו תואם. הטיפול החל בשלב מוקדם של מחלה נשימתית (RTI), בהתאם לסימפטומים של כל ילד.

בסה"כ, ארעו 937 מקרים של RTI, אצל 443 ילדים, אשר טופלו במסגרת המחקר (473 מקרים טופלו באנטיביוטיקה ו-464 בפלצבו; 223 ילדים בקבוצת האזיתרומיצין ו-220 ילדים בקבוצת הפלצבו), בתוכם אירעו 92 מקרים של LRTI חמורות – 57 מקרים בקבוצת הפלצבו, ו-35 בלבד בקבוצת האציטרומיצין.

נמצא, אם כן, שאציטרומיצין מפחית בשיעור ניכר את הסיכון להתפתחות LRTI חריפה בהשוואה לקבוצת הפלצבו. אזיתרומיצין, לפי המחקר, הפחית באופן משמעותי את הסיכון להתקדמות מחלה נשימתית בשלביה הראשונים ל-LRTI חמורה יחסית לפסלבו: שיעור סיכון של 0.64 (רווח בר סמך 95%; 0.41-0.98, P=0.04).

השראה של אורגניזמים עמידים לאזיתרומיצין ותופעות לוואי נצפו בשכיחות נמוכה.

החוקרים מסיקים, שאצל ילדים צעירים עם היסטוריה של מחלות דרכי נשימה חמורות, מתן אזיתרומיצין בשלב מוקדם של המחלה מפחית את הסיכון להתקדמות למחלה חמורה. דרוש מחקר נוסף באשר להופעת אורגניזמים עמידים לאנטיביוטיקה כתוצאה משימוש באסטרטגיה זו.

ערכה: ד"ר שירי אלפרט

מקור:
Bacharier LB, Guilbert TW, Mauger DT, et al. Early Administration of Azithromycin and Prevention of Severe Lower Respiratory Tract Illnesses in Preschool Children With a History of Such Illnesses A Randomized Clinical Trial. JAMA. 2015;314(19)

נושאים קשורים:  מחקר קליני,  אזיתרומיצין,  מחלות דרכי הנשימה,  ילדים,  LRTI.,  מחקרים
תגובות