חדשות

מרפאה רב-תחומית לסובלים ממחלת ניוון השרירים ALS נפתחה ב"זיו"

בראש המרפאה החדשה עומד ד"ר ראדי שאהין, מנהל המחלקה הנויורולוגית בבית החולים בצפת; זו המרפאה הראשונה לטיפול בחולים אלו בצפון הארץ

המרכז הרפואי זיו. 15 מיליון שקל למיגון מבני המחלקות (צילום: "זיו")

מרפאה רב-תחומית לטיפול בסובלים ממחלת ניוון השרירים ALS נפתחה השבוע במרכז הרפואי "זיו " בצפת. את המרפאה מנהל ד"ר ראדי שאהין, מנהל המחלקה הנוירולוגית ב"זיו". הקמת המרפאה התאפשרה בשיתוף עם עמותת "ישראלס", והיא הראשונה לטיפול בחולים אלו בצפון הארץ.

בית החולים "זיו" מסר, שבמרפאה יינתנו שירותי יעוץ וטיפול רפואי בידי מומחה לנוירולוגיה בליווי אחות, יעוץ רופא לגסטרואנטרולוגיה, ייעוץ של רופא ריאות, פיזיותרפיה, ריפוי בעיסוק, יעוץ פסיכולוגי, יעוץ קלינאי תקשורת, יעוץ תזונתי בידי דיאטנית מוסמכת וכן יעוץ של עובד סוציאלי מטעם עמותת "ישראלס" וכן אימון רפואי.

ד"ר ראדי שאהין (צילום: "זיו")

ד"ר ראדי שאהין (צילום: "זיו")

ד"ר שאהין הדגיש, כי ALS היא מחלה נדירה. בכמה מרכזים רפואיים בארץ מעניקים שירות מקצועי מותאם וייעודי לחולים אלו. עד כה, נאלצו חוליALS מהצפון לקבל את הטיפול הדרוש להם בבתי חולים מרוחקים ובעיקר במרכז הארץ.

"שמירה על איכות חיי החולים מחייבת מעקב וטיפול מקצועי צמוד במרפאה רב מקצועית שבה הצוות מכיר ואמון על אופי המחלה ודרכי ההתמודדות אתה", ציין ד"ר שאהין.

מחלת ה- ALSי (Amyotrophic Lateral Sclerosis), הידועה גם בשם "מחלת לו גריג", על שם שחקן הבייסבול שלקה בה, זוכה בשנים האחרונות לקפיצת מדרגה תודעתית ולגיוס אמצעים כספיים למחקר. המודעות העולמית למחלה עלתה בין השאר בעקבות קמפיין האינטרנט "דלי הקרח", שבו צולמו אנשים שונים שופכים על עצמם דלי מלא בקרח. הקמפיין נועד לגייס תרומות, ורשם הצלחה גדולה. עד כה נאספו בעזרתו 200 מיליון דולר בעולם לצורך מחקר ולמציאת טיפול למחלה.

ד"ר שאהין הסביר, כי "המחלה פוגעת בתאי העצב המוטוריים המרכזיים וההיקפיים, שבאמצעותם המוח מפקח על הפעלת מרבית השרירים בגוף. תאי העצב שנפגעו אינם יכולים להפעיל שרירים וכך הם נחלשים עד שיתוק מוחלט. כיוון שזו כיום מחלה חשוכת מרפא, חיוני שהסובלים ממנה יזכו לטיפול מותאם במרפאה המתמחה ב-ALS".

מנכ"לית עמותת "ישראלס", אפרת כרמי, מסרה: "שכיחות המחלה היא ביחס של מקרה אחד ל-10,000 בני אדם. לפי ההערכה, בישראל חיים כיום 700-600 חולי ALS. הגיל השכיח להופעתה הוא 65-46. יש גם מקרים של חולים צעירים יותר ומבוגרים יותר. ב-10-5% מהמקרים מדובר במחלה תורשתית דומיננטית. מרבית המקרים ספורדיים, ואין דרך לנבא מראש את הופעתה אצל חולה מסוים. רוב החולים יחיו 5-3 שנים נוספות מיום האבחון, 20% יחיו בין 5 ל-10 שנים ו-10% מעל 10 שנים".

"הצבנו לעצמנו מטרה", ציינה, "לאתר את כל החולים בישראל ולפעול להנגשת הטיפול והתמיכה בהם. פתיחת המרפאה ב'זיו' היא צעד חשוב למען חולי ה-ALS ובני משפחותיהם בצפון הארץ. בזכותה יתכן שיאותרו באזור חולים נוספים שעד כה לא זכו לסיוע ולטיפול ראוי".

נושאים קשורים:  חדשות,  מחלת ALS,  ניוון שרירים,  ד"ר ראשי שאהין,  המרכז הרפואי "זיו"
תגובות
01.12.2015, 14:25

הסברתי שהמחלה פוגעת בתאים עצביים מוטוריים גם מרכזיים וגם הקפיים