חדשות

מחקר: סיכון גבוה ומתמשך לתמותה בנשים שעברו שבץ או התקף לב בגיל צעיר

לפי המחקר, נשים שעברו התקף לב או שבץ מוחי איסכמי לערך בגיל 50, נמצאות בסיכון גבוה פי 3.7 ו-1.8, בהתאמה, לתמותה יותר מ-18 שנים לאחר האירוע

שבץ איסכמי (צילום: אילוסטרציה)

נשים ששרדו אירועים קרדיווסקולריים בגיל צעיר יחסית מצויות בסיכון מתמשך ניכר למוות לאחר אוטם לב שני או שבץ מוחי; כך עולה ממחקר חדש, שנעשה באוניברסיטת ליידן בהולנד יחד עם המרכז לשבץ בברלין, ושפורסם השבוע בכתב העת JAMA Internal Medicine.

לפי המחקר, אשה שעברה התקף לב או שבץ מוחי איסכמי לערך בגיל 50, נמצאת בסיכון גבוה פי 3.7 ו-1.8, בהתאמה, לתמותה, יותר מ-18 שנים לאחר האירוע. זאת בהשוואה לנשים ללא היסטוריה של פקקת עורקים.

את המחקר ניהל ד"ר פריץ רוזנדאל (Frits Rosendaal), והוא אחד הראשונים שבחנו את ההשפעה ארוכת הטווח של תוצאת התקף לב או שבץ מוחי אצל נשים ששרדו אירועים אלו.

החוקרים מסרו כי תוצאות עבודתם מראה כי הסיכון מאירועים קרדיווסקולריים קטלניים ולא-קטלניים נותר בעינו לאורך תקופה ארוכה מאוד. עם זאת, ציינו החוקרים כי הסיכון גדל בהתאם לסוג האירוע: הסיכון לאירועים הקשורים לכלי הדם ולאספקת הדם למוח (Cerebrovascular event) גבוה יותר בקרב שורדי שבץ מוחי איסכמי, והסיכון לאירוע קרדיאלי גבוה יותר אצל שורדי אוטם לב (MI).

המסקנה שעלתה מהמחקר היא, שהמנגנונים המובילים להישנות האירועים הם ספציפיים למחלה. במחקר נטלו חלק נשים בטווח הגילים 50-18 שנטלו חלק גם במחקר RATIO לסיכון פקקת עורקית בהקשר לנטילת גלולה למניעת הריון. 226 מהנשים שרדו אוטם לב ראשון ו-160 - שבץ איסכמי שעברו רק באחרונה. 782 נשים אחרות שימשו קבוצת ביקורת: הן היו ללא היסטוריה של פקקת עורקית.

המעקב אחריהן החל בינואר 1995 ונמשך עד סוף 2012, כלומר חציון פרק הזמן היה 18.7 שנים. שיעורי התמותה אצל נשים עם היסטוריה של MI היו 8.8 ל-1,000 שנות-אדם – פי 3.7 לעומת קבוצת הביקורת (2.4 ל-1,000 שנות-אדם). בקרב נשים עם היסטוריה של שבץ, שיעור התמותה היה 4.4 ל-1,000 שנות-אדם – כלומר פי 1.8 מקבוצת הביקורת.

לדיווח על המחקר לחצו כאן

נושאים קשורים:  חדשות,  שבץ,  התקף לב,  שיעורי תמותה,  סיכון,  נשים,  מגדר
תגובות