חדשות

הר"י יוזמת עצומה נגד פרק הבריאות בחוק ההסדרים; "פועלים לבטל הגזירות"

יו"ר הר"י, ד"ר ליאוניד אידלמן, הפיץ במכתב לרופאים עצומה עליה הם מתבקשים לחתום, הקוראת להפריד את פרק הבריאות מחוק ההסדרים שצפוי לעלות להצבעה השבוע בכנסת; הפרק מכיל צעדים שנועדו לצמצם את הרפואה הפרטית וכי הר"י מתריעה שייפגעו בציבור

שר האוצר, משה כחלון. "מחצית מעלות האשפוז" (צילום: יונתן סינדל / פלאש 90)

כ-800 רופאים חברי ההסתדרות הרפואית כבר הצטרפו עד כה לעצומה הקוראת לשר הבריאות לפעול לביטול סעיפים שונים בחוק ההסדרים ל-2016.

במכתב שהפיצה הר"י בשבוע שעבר, שקרא לרופאים לחתום על העצומה, כתב יושב ראש ההסתדרות הרפואית ד"ר ליאוניד אידלמן: "בהמשך לפניותינו לכל הרופאים בחודשים האחרונים בנושא שבנדון, ברצוני לעדכן כי מאז פורסמה טיוטת חוק ההסדרים אנו פועלים במישורים שונים בניסיון לבטל את הגזירות שמבקשת הממשלה להשית על הרפואה הפרטית בישראל - וזאת, במקום להשקיע את ההשקעה המסיבית הנדרשת ברפואה הציבורית".

ד"ר אידלמן כתב, כי "כידוע מסלול החקיקה בחוק ההסדרים הוא מהיר, כוחני ולא מאפשר דיון יסודי וכולל בהשלכות החקיקה על עבודת הרופאים. נכון להיום, ההתקדמות שהושגה היא בסעיפי החוק הבאים:

- התבטלה הצעת האוצר לפיה רופאים יידרשו לפרסם את תעריפי השירות באתר משרד הבריאות.

- בנושא שימוש חורג בדירות מגורים לצורך שירות רפואי - למרות כוונת האוצר לבטל כליל את השימוש החורג בדירות במחוזות חיפה, ת"א והמרכז – קיבלה הכנסת את עמדתנו להמשיך ולאפשר לרופאים לעשות שימוש בדירות מגורים. הוחלט, כי רופא עצמאי שעובד בהתקשרות עם גוף ציבורי (קופת חולים, משרד הביטחון, צה"ל וכדומה) יוכל להמשיך ולבקש אישור חורג. כמו כן, מרפאות בקומת הקרקע או כאלו שהן חלק מדירת מגורי הרופא הוחרגו מתחולת החוק. כלומר: השימוש בהן לא אמור להשתנות.

- הניסיון לבטל את שיטת ההחזר בביטוחים המשלימים ובביטוחים הפרטיים לגבי נושאי-ייעוץ שאינם קשורים בניתוח - ירד מן הפרק.

- בהשוואה לכוונה המקורית של האוצר, יוגדל מספר הרופאים המנתחים שיישארו לפעול בשיטת ההחזר".

"במקביל", מסר עוד ד"ר אידלמן, "נאבקנו נגד הכוונה לבטל את מענקי הפריפריה. הכנסת החליטה על תקצוב בעלות של 75 מיליון שקל עבור מענקים לרופאים, לרבות רופאים שיעברו לפריפריה בשנת 2016 - בתמורה לאישור פרק הבריאות בוועדת הכספים.

"אלא שלצד כל זאת, חוק ההסדרים עדיין כולל מספר סעיפים בעייתיים והם:

- צמצום משמעותי של האפשרות לעבוד בהחזר במסגרת ביטוחי השב"ן (משלימים) והביטוחים הפרטיים. למעשה, מדובר בחיוב מרבית הרופאים לעבוד בהסדר עם הקופות ועם חברות הביטוח. לאור פעילותנו בוועדת הכספים, נקבע כי מספר הרופאים שיוכלו לעבוד בהחזר במסגרת רשימת חריגים יהיה עד 50 רופאים בכל קופה או חברת ביטוח, ובנוסף יוחרגו אזורי הפריפריה מתחולת החוק.

- תשלום ממטופל לרופא עבור פרוצדורה/ניתוח המתבצע במוסד רפואי, יעבור דרך המוסד הרפואי ולא ישירות מהמטופל לרופא. יודגש כי מדובר רק באופן התשלום, ואילו הסכום עצמו יוסכם בין הרופא למטופל כפי שהיה עד היום.

- שר הבריאות יוסמך לקבוע כללים לפיהם רופא שראה חולה במרפאת חוץ של בית חולים ציבורי או במרפאה בקהילה לא יוכל לטפל באותו חולה, באופן פרטי, בתקופה שבין 4 עד 8 חודשים ("תקופת צינון"). הכללים יהיו בהסכמת שר האוצר ובאישור ועדת הבריאות של הכנסת, ותהיה בהם התחשבות לגבי הרופאים בפריפריה".

ד"ר אידלמן הוסיף בנוגע לתקופת הצינון, כי "יודגש שמשרד הבריאות הודה, בדיון בכנסת, כי כרגע אין די משאבים ליישום הסעיף הזה, שכן הוא דורש תוספת תקציבית משמעותית לקופות החולים. התוספת מוערכת בכ-1 מיליארד שקל. כמו כן, סעיף זה פוצל ממסלול החקיקה של חוק ההסדרים והוא יובא להצבעה במליאה רק לאחר שהתקציב וחוק ההסדרים יעברו סופית בכנסת".

תקציב המדינה אושר בסוף השבוע שעבר, ואילו על סעיפי חוק ההסדרים יחלו דיונים מכריעים השבוע. "במהלך הדיונים על הסעיף הנ"ל", כתב עוד יו"ר הר"י, "הזהרנו כי תקופת צינון מעוותת זו עלולה להביא לכך שפחות רופאים בכירים יטפלו בחולים במרפאות החוץ של בתי החולים".

לקראת ההצבעה על חוק ההסדרים, הצפויה השבוע במליאת הכנסת, פנתה הר"י שוב לרופאים ולרופאות "להתגייס באמצעות העצומה המצורפת שבה נקרא שר הבריאות להוציא את פרק הבריאות מחוק ההסדרים".

הרופאים התבקשו לחתום על דף שצורף למכתב (להורדה לחצו כאן) ולשלוח בפקס למספר 03-5750704 או לכתובת הדוא"ל [email protected]

בדיון המרתוני שבו אישרה הכנסת עד שעות הבוקר של יום חמישי שעבר את תקציב המדינה לשנים 2016-2015 התברר, כי משרד הבריאות יקבל תוספת בסך 4.6 מיליארד שקל. בין השאר הוקצו 500 מיליון שקל לרפורמה בבריאות הנפש, 200 מיליון שקל ל"מבחני התמיכה בבת החולים הציבוריים", 120 מיליון שקלים לפרויקט הבנייה של בית החולים של "אסותא" באשדוד, 100 מיליון שקלים לקיצור תורים לניתוחים, 80 מיליון שקלים לתמיכה בקופות החולים, 60 מיליון לקיצור תורים לבדיקות MRI ו-50 מיליון לתכנית למניעת זיהומים נרכשים בבתי החולים.

נושאים קשורים:  חדשות,  הר"י,  חוק ההסדרים,  משרד האוצר,  משרד הבריאות,  פרופ' ליאוניד אידלמן
תגובות