חדשות

משרד הבריאות דורש מכל אנשי הצוות הרפואי להתחסן נגד שפעת

המשרד פירסם הנחיות לקראת עונת השפעת הקרובה, לפיהן האחריות על חיסון כל אנשי הצוות מוטלת על מנהלי המוסדות הרפואיים

חיסון (צילום: אילוסטרציה)
חיסון (צילום: אילוסטרציה)

משרד הבריאות הפיץ אתמול (ד') הוראה לכל אנשי הצוות הרפואי – רופאים, אחיות ובעלי מקצועות אחרים בבתי החולים ובמרפאות קהילה - שבה נקבע כי חלה עליהם חובה מיוחדת להתחסן נגד שפעת. ההוראה פורסמה על ידי מינהל הרפואה במשרד, לקראת עונת השפעת המתקרבת.

במסמך, שנשלח למנהלי בתי החולים להממונים על המרפאות בכל הקופות הודגש, כי חובת ההתחסנות קיימת משום שאנשי צוות רפואי עלולים להעביר את נגיף השפעת לאנשי צוות אחרים ולמטופלים - ובמיוחד למטופלים שהמערכת החיסונית שלהם פגועה ולמטופלים שמצויים בסיכון גבוה לסיבוכי שפעת ביניהם יילודים, פגים, קשישים ויולדות.

לפי ההודעה, באחריותו של מנהל כל מוסד רפואי לוודא שכל עובדיו התחסנו עתה לקראת העונה החדשה של פעילות נגיף השפעת.

כל רופא ועובד אחר שיסרב להתחסן, יוחתם על טופס סירוב לקבלת חיסון ובמקרה שהעובד יסרב לחתום על הטופס הזה יש לתעד זאת ברשומות

בהוראות נמסר, כי מנהל המוסד הרפואי יעקוב אחר שיעור המתחסנים בכלל ובמחלקות שבהן מאושפזים חולים בסיכון גבוה לסיבוכי שפעת במוסדו, בפרט. באחריותו להכין תכנית לחיסון הצוות הרפואי באופן זמין ונגיש בכל משמרת, הפעלת עמדות חיסון רבות והגעה יזומה אל צוותי הרפואה השונים באתרים השונים שבכל מתחם של מוסד רפואי.

כמו כן, חויבו המנהלים לגבש ולהפעיל תכנית הסברה אודות השלכותיה של מחלת השפעת, יעילותו של החיסון, ובטיחותו.

לגבי מוסדות גריאטריים ציבוריים ופרטיים הורה משרד הבריאות, כי על מנת להשיג שיעור גבוה של התחסנות כנגד שפעת בקרב הצוותים המטפלים במוסדות אלו, יינקטו הצעדים הבאים: כל מוסד יעביר ל"מרפאת קשר" של קופת החולים, אליה שייך המוסד, את רשימת אנשי הצוות המטפל במבוטחי הקופה (במתכונת העברת רשימת הקשישים המאושפזים מבוטחי הקופה) וזאת לצורך קבלת החיסון עבורם. משלוח מנות החיסון ע"י הקופה למוסד, יהיה על פי הרשימות של צוותים אלה.

על פי דיווחי המוסד, לאחר מתן החיסונים, ידאגו קופות החולים לעדכן את הרשומה בתיקו האישי של כל מבוטח בנוגע לקבלת החיסון בפועל.

כל רופא ועובד אחר שיסרב להתחסן, יוחתם על טופס סירוב לקבלת חיסון ובמקרה שהעובד יסרב לחתום על הטופס הזה יש לתעד זאת ברשומות.

על מנהלי המוסדות הרפואיים הוטל לדווח על חיסון הרופאים והעובדים במוסדם החל מ-1 בנובמבר ועד 1 בפברואר. במקביל, קיימת חובה לדווח שמית על כל חולה מאושפז במצב קשה שחלה בשפעת ושהנגיף אובחן בבדיקת מעבדה.

תגבור לקראת עונת השפעת

כמו כן, מפרט משרד הבריאות בהוראה זאת כיצד יש לתגבר את מחלקות הרפואה הדחופה, וזאת משום שבתקופת החורף קיימת עלייה משמעותית במספר הפונים למחלקות לרפואה דחופה עקב תחלואה נשימתית. תגבור כוח האדם כולל: תגבור המחלקה (מיון) ברופא מומחה ברפואה דחופה, ו/או רפואה פנימית, גריאטריה ורפואת ילדים. ההוראה מפרטת כיצד לחלק את משמרות הכוננות.

ההוראה גם מחייבת תגבור אחות במלר"ד בכל משמרת לילה וניתנה המלצה לתגבר בעובד סוציאלי בחצי תקן לשעות אחר הצהריים.

להורדת החוזר המפורט שנשלח לחצו כאן

נושאים קשורים:  חדשות,  עונת השפעת,  מלר"ד,  חדרי מיון,  חובת חיסון,  משרד הבריאות,  חיסון נגד שפעת
תגובות
אנונימי/ת
08.10.2015, 20:40

סירוב של איש צוות להתחסן יתועד ברשומות. ואז מה? האם המטפלים בישראל לא שמעו על "קודם כל לא להזיק"? האם מושתלים, למשל, אמורים לחקור כל איש צוות שניגש אליהם, אם הוא או היא התחסן?

08.10.2015, 22:42

חיסון נגד שפעת מונע רק חלק קטן מזיהומי דרכי הנשימה המדבקים. הימנעות מהגעה למרפאה בזמן מחלה חריפה של אנשי הצוות (ואולי גם אמצעים כמו רחצת ידיים + סילוק תדיר של הפרשות אף בממחטה חד פעמית - כדי למנוע התעטשות ושיעול וכד') יכולים להפחית הדבקה גם כן. בנוסף, עונת השפעת היא זמן טוב לעידוד שתיית נוזלים, אינהלציה של תמיסת-מלח, הימנעות מחשיפה לעשן והפחתה של רישום תרופות הגורמות לתסמינים שפעתיים או לסיכון לשפעת - כמו סטאטינים, חוסמי ACE, קו-דיובאן, NSAIDS כגון דיקלופנק, סטרונאז וסטרואידים אחרים, רלוקסיפן, אזילקט, סרוקוול ועוד...

אנונימי/ת
09.10.2015, 17:52

- למנהלי המוסדות אין שום יכולת לכפות על הסגל להתחסן.
- קצת קשה לבצע הסברה על יעילות החיסון כאשר העדויות בנוגע ליעילות חיסון צוותים רפואיים במניעת הדבקת מטופלים מאוד חלשות.
- הסיכוי של אדם כלשהו להנות מחיסון שפעת נעה בין 1% ל 3%.