חדשות

הנחיות חדשות של ה-WHO: להתחיל מייד בטיפול תרופתי לאחר אבחון HIV

ארגון הבריאות העולמי הודיע על הצעד לאחר שמחקרים הוכיחו כי טיפול מיידי מאריך את חיי החולים; במקביל, ממליץ הארגון על שילוב תרופות ART במינון אחר למי שנמצאים בסיכון

גלולות, תרופות (צילום: אילוסטרציה)

ארגון הבריאות העולמי (WHO ) הפיץ אתמול (ד') הנחיות חדשות בנוגע לטיפול בנדבקי HIV. לפי ההנחיות, יש לתת מיד לאחר האבחון את מישלב 3 התרופות האנטי-ויראליות. לגבי מי שנמצא בסיכון בלבד, יש להציע מיד את המינון המגן של אותן תרופות.

הארגון הודיע כי מטרת ההנחיות החדשות היא לצמצם את תפוצת נגיף האיידס, להגדיל ב-9 מיליון את מספר המטופלים בעולם בתרופות המתקדמות נגדו, ולהפחית את שיעור התמותה של החולים. טיפול מיידי בקוקטייל התרופות נחשב לסטנדרט בארה"ב ובעוד מדינות מפותחות. בישראל הוא עדיין לא מתבצע באופן מלא.

ההנחיות החדשות נחשבות כמהפכה של ממש בתחום הטיפול בנשאי HIV. עד כה, העדיפו רופאים לא מעטים להמתין זמן מה עד לתחילת הטיפול התרופתי. עתה ממליץ ה-WHO, שחולים יקבלו את התרופות כבר מהיום הראשון מרגע גילוי המחלה.

פרופ' אדוארד שחר: "הבעיה המרכזית בישראל היא שחלק מקופות החולים עדיין לא נוטות לאשר את הטיפול, בטענה שהוא איננו מאושר באופן גורף לכלל הנשאים"

מדובר בטיפול ה-ART – Anti Retroviral Therapy, המעכב את התפשטות נגיף האיידס. טיפול מיידי זה היה בעבר הלא רחוק נושא שנוי במחלוקת, עד שהתברר במחקרים כי ככל שמקדימים בטיפול פוחתת רמת הנגיף בדם, ואורך החיים של החולה - עולה.

עתה גם נקבע, כי מי שנמצאים בסיכון גבוה להדבקה (נרקומנים, גברים הומוסקסואלים המקיימים יחסי מין לא מוגנים, זונות) צריכים להתחיל בטיפול מונע (PreEP – Pre exposure therapy). זאת, בעקבות מחקרים שהראו כי הוא מפחית משמעותית את סיכון ההדבקה בנגיף.

ארגון הבריאות העולמי קרא למדינות החברות בו להבטיח את זמינות הבדיקות ל-HIV והטיפולים התרופתיים הללו לכל הנשאים.

ההערכה היא, כי ההנחיות החדשות יגדילו את כלל המטופלים כיום בעולם (נשאים רשומים ומאובחנים) בתרופות הללו מ-28 מיליון ל-37 מיליון. עד שנת 2020, הציב לעצמו ה-WHO להגדיל ב-90% את שיעור המטופלים ביחס למצב כיום. על פי תחזית ה-WHO, בתוך 15 שנה יעלה שיעור הנשאים השורדים בעולם - מ-21 מיליון ל-28 מיליון.

פרופסור אדוארד שחר, מנהל מרפאת האיידס ב"רמב"ם", אמר בראיון לאתר Ynet, כי "בשנים האחרונות רופאי האיידס בישראל מתחילים בטיפול מיידי לנשאים, מיד עם קבלת תוצאות הבדיקות, לאחר שהוכח שהטיפול המוקדם מפחית משמעותית בתחלואה ובתמותה - למרות הספקות שהיו בעבר לגבי יתרון הטיפול המוקדם".

עם זאת, הוא ציין כי "הבעיה המרכזית בישראל היא שחלק מקופות החולים עדיין לא נוטות לאשר את הטיפול, בטענה שהוא איננו מאושר באופן גורף לכלל הנשאים". נראה כי ההנחיות החדשות ישנו את תמונת המצב.

פרופסור שחר הוסיף, כי בארץ קיימת בעיה נוספת הנוגעת לעובדים הזרים, שאינם מקבלים את הטיפול כלל. "עובדה זאת", הזהיר, "עלולה להפוך את ההדבקה לפצצה מתקתקת. משרד הבריאות חייב להורות על טיפול מידי שווה לכולם. אמנם סל התרופות מצומצם, אך הסכנה מהדבקה גדולה יותר".

לקריאה נוספת לחצו כאן

נושאים קשורים:  חדשות,  איידס,  HIV,  קוקטייל תרופות,  ART,  ארגון הבריאות העולמי,  WHO
תגובות