רינוסקלרומה

מיטומיצין C טופיקלי יעיל במניעת סיבוכים בתר-ניתוחיים הקשורים לרינוסקלרומה

מתן מיטומיצין C טופיקלי מפחית היווצרות רקמת גרנולציה והידבקויות בפנים האף לאחר הקטנת נפח אנדוסקופית המבוצעת כטיפול ברינוסקלרומה

טיפול בטיפות לאף (צילום: אילוסטרציה)

רינוסקלרומה (Rhinoscleroma) הינה גרנולומה כרונית אשר קיימת בהיקף אנדמי במצרים. רינוסקלרומה נגרמת מחיידק בצילוס גרם-חיובי, Klebsiella rhinoscleromatis.

כמעט בכל המקרים מושפעת רירית האף ונוצרת חסימה של חללי האף, תתרנות (anosmia) ודימום מהאף (epistaxis). מהלך המחלה כולל שלב אטרופי (דלקת אף אטרופית) ושלב גרנולומטי, לפני השלב הסופי שהינו פיברוטי, ולעתים כולל גם הרס של העצם.

מחקר זה בחן את ההשפעה של מיטומיצין Cי (mitomycin C) טופיקלי בהפחתת ההישנות של רקמת גרנולציה והידבקויות בפנים האף, לאחר הקטנת נפח אנדוסקופית (endoscopic debulking) וטיפול תרופתי ממושך ברינוסקלרומה.

בניסוי קליני כפול-סמיות עם הקצאה אקראית השתתפו 30 מטופלים עם רינוסקלרומה, בשלבים גרנולומטיים ופיברוטיים של המחלה. בסוף הקטנת הנפח האנדוסקופית הונחו רשתות (meshes) עם מיטומיצין C בצד אחד של חלל האף למשך 5 דקות, בעוד רשתות אחרות עם תמיסה פיסיולוגית (Saline) הונחו בצד השני. במהלך תקופת המעקב הונחו שוב ושוב רשתות עם מיטומיצין C באותו צד בהן הונחו בפעמים הקודמות.

המטופלים היו תחת מעקב במשך שנה. החוקרים תיעדו את ההישנות של רקמת גרנולציה ואת חומרת ההידבקויות בפנים האף.

ההיארעות של רקמת גרנולציה וחומרת ההידבקויות בפנים האף תועדו והושוו לפי מדד Lund-Kennedy.

בתום שנת מעקב אחר 30 המטופלים, נערכה השוואה בין 30 צדי אף שטופלו במיטומיצין C לבין 30 צדי האף השני, שהיוו ביקורת. 69% מחללי האף שטופלו במיטומיצין C ו-32% מחללי האף שטופלו בתמיסה פיסיולוגית לא חוו הישנות של רקמת גרנולציה. 65% מחללי האף שטופלו במיטומיצין C ו-24% מחללי האף שטופלו בתמיסה פיסיולוגית לא הראו הישנות של הידבקויות בפנים האף.

מדדי Lund-Kennedy ירדו מממוצע של 2.1 ל-0.41 בצד שטופל במיטומיצין C ומ-2.3 ל-1.9 בצד הביקורת, עם היארעות נמוכה יותר, אך ללא מובהקות סטטיסטית, של הידבקויות בפנים האף בצד שטופל במיטומיצין C.

החוקרים סיכמו, כי מיטומיצין C טופיקלי מסייע בהפחתת היווצרות רקמת גרנולציה והידבקויות בפנים האף בקרב מטופלים עם רינוסקלרומה. יש צורך במחקרים נוספים בקנה מידה גדול יותר ותקופת מעקב ממושכת יותר על מנת לחזק את תוצאות המחקר.

מקור:
Awad, Osama G. Abdel-Naby; Hammad, Mostafa Sayed
Topical mitomycin C as an adjunct to surgical debulking and medical treatment in rhinoscleroma; American Journal of Rhinology & Allergy, Volume 29, Number 4, July/August 2015, pp. e95-e99(5)

נושאים קשורים:  רינוסקלרומה,  Rhinoscleroma,  גרנולומה כרונית,  Klebsiella rhinoscleromatis,  רירית האף,  תתרנות,  דימום מהאף,  דלקת אף אטרופית,  מיטומיצין C,  הקטנת נפח אנדוסקופיה,  רקמת גרנולציה,  הידבקות בפנים האף,  מחקרים
תגובות