עונת השפעת

משרד הבריאות לא מעניק השנה עדיפות לחיסון בתרסיס לילדים

יו"ר איגוד רופאי הילדים פרופסור אלי סומך, מבהיר שיחה ל"דוקטורס אונלי" את הסיבה להחלטה

חיסון נגד שפעת (אילוסטרציה)
חיסון נגד שפעת (אילוסטרציה)

עונת חיסוני השפעת מתחילה היום (א'). "מכבי" שירותי בריאות הודיעה כי תחל לחסן את מבוטחיה, חינם, כבר היום – ובכך הקופה הקדימה את המועד הרגיל לתחילת החיסונים שחל לרוב לאחר סוכות. ההסבר שנתנה "מכבי": כל מלאי החסונים שהזמינה התקבלו ויש גם חשש כי מחלת החורף החלה כבר להראות סימנים שהיא כאן. נדרשים שבועיים בין ההתחסנות ועד שהגוף מייצר נוגדנים לנגיף.

עוד הודיעה הקופה כי את תרסיס החיסון לאף flumist תציע לילדים בני 6-2 שנים שהוריהם מבוטחיה. החיסון בתרסיס יחל בנובמבר. החיסון בתרסיס לבני 49-6 יוצע במחיר של 27.45 שקל למנה. יש להצטייד לשם כך במרשם רופא, לרכוש את התרכיב בבית המרקחת שהקופה קשורה אליו ולהביא לאחות במרפאה. מכבי מסרה כי רכשה לעונת הנוכחית 430 אלף מנות חיסון בזריקה ו-9,000 בתרסיס.

גם "הכללית" החלה לזמן לקבלת החיסונים מבוטחים שמוגדרים חולים כרוניים וקשישים המצויים בקבוצת הסיכון לסיבוכים. מ-15 בנובמבר יוזמנו כלל מבוטחי הקופה, שהזמינה 1.1 מיליון מנות חיסון – ב-100 אלף יותר מאשר אשתקד. "מאוחדת" ו"לאומית" יחלו לחסן אחרי החגים.

בתוך כך דיווח "ישראל היום" כי השנה משרד הבריאות לא מעניק עדיפות לחיסון בתרסיס לאף לילדים עד גיל 6 כפי שנהג בשנתיים הקודמות והוא ממליץ על שתי צורות החיסון – בזריקה ובתרסיס – במידה שווה. עקב מחסור עולמי במנות החיסון בתרסיס יגיעו השנה לארץ רק כ-50 אלף מנות.

בחורף שעבר חוסנו בתרסיס, לערך 25% מכלל הילדים שהתחסנו בארץ. על-פי הדיווח, מחקרים חדשים שנעשו בארה"ב על-ידי יצרנית התרסיס חברת "אסטרה-זנקה" העלו כי יעילות התרסיס הייתה 19-18% בעוד שיעילות החיסון בזריקה בקרב ילדים בארה"ב – 33% .

כן דווח שבארה"ב נתגלתה בחורף שעבר תקלה ביצור החיסון בתרסיס: אחד מרכיביו נמצא רגיש מדי לחשיפה קצרת-מועד לטמפרטורות גבוהות מ-27 מעלות – ולכן, כך הסבירה החברה, נפגעה יעילותו. הרכיב הבעייתי הזה לא נכלל השנה בתרכיב החיסון. עם זאת לא נמסר על תקלה דומה במלאי שהועבר למדינות אירופה או לקנדה. ישראל מקבלת את מלאי החיסונים שלה, במסגרת תכנית האספקה האירופית של החברה.

העיתון מסר כי יו"ר הוועדה המייעצת למחלות זיהומיות וחיסונים במשרד הבריאות פרופסור שמואל רשפון, אמר כי "בארה"ב דווח שהייתה תקלה ביצור החיסון ושם ביטלו את ההעדפה לשנה אחת, עד שתתבהר דרגת המועילות של החיסון המתוקן. זו תתברר רק בסוף עונת השפעת הקרובה".

פרופ' אלי סומך (צילום: פרטי)

פרופ' אלי סומך (צילום: פרטי)

מנהל חטיבת הילדים בוולפסון ויו"ר איגוד רופאי הילדים שחבר בוועדה המייעצת, פרופסור אלי סומך, הרחיב, לבקשת "דוקטורס אונלי", את ההסבר:
"קיימים שני חיסונים עיקריים לשפעת – החיסון הכולל נגיף מומת הניתן בזריקה והחיסון החי-מוחלש הניתן בתרסיס לאף. מחקרים קליניים וניסיון של שנים קודמות הראו כי לחיסון החי-מוחלש יעילות טובה יותר בילדים מאחר שהוא יוצר גם תגובה חיסונית מקומית. כמו כן לחיסון החי-מוחלש יתרון בכך שהוא לא ניתן בזריקה והדרך הזאת כמובן יותר ידידותית לילדים ועשויה להביא לשיעור כיסוי חיסוני גבוה יותר. לאור זאת, בשנים האחרונות, ניתנה העדפה למתן החיסון החי-מוחלש בילדים.
"אולם, סיכום של שתי עונות השפעת האחרונות בארה"ב, הראה כי החיסון החי-מוחלש שהוכן כנגד זן הנגיף H1N1 (שפעת החזירים) הציג יעילות נמוכה מאוד כנגד הדבקה בנגיף זה. התברר, כי ההרכב הספציפי של החיסון הפך אותו לרגיש מאד לשינויי טמפרטורה - ולכן פגע ביעילותו. יצרן החיסון הודיע כי התגבר על הבעיה הזאת והחיסון המוחלש לזני הנגיף המיועדים לחורף הקרוב, אמורים להיות יציבים ועל כן גם יעילים.
"בשל השינויים שחלו ביצור תרכיב החיסון החי-מוחלש - הכמות של תרכיבי החיסון מהסוג הזה שתגיע לשוק, תהיה קטנה יחסית ועל כן לא ניתן לתת לו השנה עדיפות, אפילו אם יתברר שהוא אכן מראה יעילות גבוהה יותר מהחיסון המומת. לאור זאת ההמלצה שלנו היא להתחסן בסוג החיסון הזמין והנגיש ביותר.
"יש לזכור כי חשיבותם של חיסוני השפעת היא במניעת סיבוכי המחלה ובמניעת תמותה וחשיבות זאת הוכחה במחקרים רבים. על כן מומלץ לציבור הרחב, להתחסן – ובמיוחד המלצה זאת נכונה לקבוצות הסיכון השונות כולל תינוקות וקשישים וכן לעובדי מערכת הבריאות."
ממשרד הבריאות נמסר: "הנתונים מהמחקר מתעלמים מחשיבות 'אפקט העדר', שמשמעותו היא שחיסון האוכלוסייה בשיעורים גבוהים, מונע תחלואה גם בקרב אנשים שלא התחסנו. הנתון של 18% יעילות מתייחס אך ורק לזן הנגיף החדש H3N2, ולא לשאר הזנים. החיסונים נגד השפעת שיינתנו השנה בישראל יכללו גם את הזן החדש".
חברת "אסטרה-זנקה" מסרה: "בדיקת יעילות התרכיב בעונת 2014-2013 הצביעה על חוסר יעילות החיסון נגד אחד מזני השפעת שהופיעו בעונה זו". החברה הדגישה כי ביצעה בדיקה מעמיקה במהלך 2015, שתוצאותיה לימדו כי חוסר היעילות התייחס רק למרכיב אחד בחיסון והוא היה מוגבל רק לשוק האמריקני. לגבי יעילות החיסון לזני הנגיף האחרים שנכללים בתרכיב לא נתגלו תקלות".

נושאים קשורים:  עונת השפעת,  חיסונים,  חיסון בתרסיס,  משרד הבריאות,  FluMist,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
03.10.2015, 06:25

אילוסטרציה לא הגיונית!!