חדשות

לגליזציה של קנביס או דה-קרימינליזציה של קנביס - אותה גברת בשינוי אדרת

ברגע שתהיה לגליזציה או דה קרימינליזציה (אי הפללה על שימוש בסם), זה יהיה מסר ברור וחד משמעי לנוער ולצעירים: "הממסד לא רואה בשימוש סכנה או נזק - אין בעיה שתתמסטלו"

חלוקת קנאביס רפואי במרכז רפואי בישראל (צילום: אילוסטרציה)

ישנם גורמים רבים בציבור, במיוחד מצד התקשורת, שדורשים לבצע אחת משתי האופציות: לגליזציה של קנביס או לפחות דה קרימינליזציה.

החכמים והוגי הדעות הגדולים ביותר בהיסטוריה האנושית גרסו שהסיבה העיקרית לסבל ולאומללות האנושית היא הבורות. זה היה נכון לפני שלושת אלפים שנה (שלמה המלך הביע זאת), זה היה נכון לפני כאלפיים וחמש מאות שנה (גוטמה בודהה אמר זאת), היה נכון לפני כאלף שנה (הרמב"ם אמר זאת) וזה גם נכון להיום.

אחת הדוגמאות הבולטות לכך היא סוגיית הקנביס:

אנשים רשאים כמובן לדבר בעד לגליזציה או דה קרימינליזציה, אך קודם
שיתגברו על הבורות שלהם ושיהיה להם ידע בסיסי והבנה בסיסית לגבי נזקי
הקנביס ואז יחליטו כרצונם.

רוב הציבור לא יודע על הנזקים החמורים של קנביס, אך לצערי כך גם חלק
מהרופאים.

שאלה לגיטימית לשאול את הח"מ מאיפה הידע שלו על קנביס. תשובתי לכך: טיפלתי במאות רבות של נפגעי קנביס (במסגרת ניהול במשך 23 שנה של המכון הירושלמי לטיפול בבעיות סמים ותחלואה כפולה השייך למשרד הבריאות ובקליניקה פרטית) וכמובן מקריאה בספרות הרפואית.

יש לציין שהח"מ בעד קנביס רפואי דהיינו בעד נתינתו לחולי סרטן, חולים עם הפרעות נוירולוגיות שונות ועוד לפי כל האינדיקציות הרפואיות הגופניות של משרד הבריאות, אך בבריאות הנפש התמונה שונה לחלוטין.

מעל במה זו פירטנו את הפגיעות הנפשיות של קנביס כולל פסיכוזות, סכיזופרניה, התקפי פאניקה, הפרעות דיסוציאטיביות, פגיעות קוגניטיביות כולל בזיכרון, קשב וריכוז בקרב מתבגרים ומבוגרים צעירים וירידה דרסטית בלימודים ובתפקוד,ירידה ב I.Q, פגיעות בהתפתחות המוח, מקפצה לסמים קשים, תאונות דרכים קטלניות ועליית ניסיונות ההתאבדות בקרב מתבגרים. ראה מאמרינו באתר זה:

1. ד"ר ארתורו לרנר והח"מ: "הפרעות פסיכיאטריות מגוונות בקרב המשתמשים במריחואנה"
2. ד"ר גרגורי כץ והח"מ: "תסמונת גמילה מקנביס- תופעה שאינה מוכרת בצבור"
3. "שימוש בקנביס כל האמת"
4. "עשר סיבות לא לצרוך מריחואנה בתחום בריאות הנפש"

ברגע שתהיה לגליזציה או דה קרימינליזציה (זו למעשה אי הפללה על שימוש בסם), זה יהיה מסר ברור וחד משמעי לנוער ולצעירים: "הממסד לא רואה בשימוש סכנה או נזק- אין בעיה שתתמסטלו". לפי הדיווח האחרון של הרשות למלחמה בסמים מ-2011, היקף השימוש במתבגרים היה פחות מ-10%.

גם גורמים שונים המצדדים בלגליזציה מודים שכתוצאה מכך השימוש יגבר.
אז תארו לעצמכם שכתוצאה ממהלך כזה במקום כ-10% מהמתבגרים ישתמשו כ-40% .עיקר הנזקים הפסיכיאטריים, הפגיעות במוח, הירידה ב I.Q וכו, כפי שתוארו לעיל קורים בקרב הצעירים - אז לא צריך להיות חכם כדי להבין לאיזה קטסטרופה נגיע.

אמצעי התקשורת בארץ מסתירים דיווחים ממוקדי הלגליזציה כמו קולורדו, שם עלו בצורה חדה תאונות הדרכים הקטלניות עקב קנביס וכן בוצעו הפניות רבות לחדרי מיון של ילדים ומתבגרים עקב שימוש בסם זה- ראו מאמרי באתר: "הסכנות הבריאותיות הגלומות בלגליזציה של קנביס".

בהולנד שהיא "מלכת הלגליזציה" בשנים האחרונות משנים את המדיניות, בכך שסוגרים בצורה מסיבית את הקופי-שופס לאחר שהבינו את מידת הנזק: לא רק תיירות סמים אלא מקפצה לסמים קשים, עליית הפשיעה ועוד.
רופאים ופסיכולוגים הולנדים שהח"מ פוגש בכנסים מודים שעשו שגיאה במדיניות הלגליזציה- אז למה לא ללמוד מהם ולהביא עלינו את הצרה?

לא מעט אוהדי קנביס טוענים שאם אלכוהול חוקי למרות שהוא מזיק אז למה לא מריחואנה?

תשובתי: זה שיש חומר מזיק (אלכוהול) שהוא חוקי לא מצדיק הכשר אוטומטי של חומר אחר מזיק (בהיבטים ספציפיים שלו), שאינו לגלי.

במאמרים הנזכרים לעיל ציטטתי את פרופסור וולקאו, מנהלת NIDA במאמרה שהתפרסם ב New England J of Medicine ב-2014 שכתבה בין היתר: חומרים כמו ניקוטין ואלכוהול גורמים נזק נרחב לא בגלל שהם יותר מסוכנים מחומרים בלתי לגליים, אלא בגלל שהם לגליים והסטטוס הזה מאפשר להם יותר נגישות ויותר חשיפה.

לגבי סוגית הדה קרימינליזציה- יש אנשים שמתלהבים מהדוגמה הפורטוגלית, שם אין האשמה פלילית על שימוש בסם.

למה ללכת רחוק לאירופה או לארה"ב- יש בארץ בשנים האחרונות ביטוי מעשי (דה פקטו) של דה קרימינליזציה ב"מדינת תל אביב": זה לא סוד שבכל פארק ציבורי בת"א, בספסלים ציבוריים ובחוף הים, מעשנים חופשי מריחואנה והמשטרה לא עוצרת, לא מגישה כתבי אישום נגד המשתמשים ולכן החגיגה גם נמשכת בפומבי. לפי דיווחים המגיעים אלי, התוצאה הינה שיותר מתבגרים וצעירים מצטרפים לחגיגה.

לפי אנשי תקשורת שונים המתלהבים מקנביס יש רושם שברוב העולם יש לגליזציה של הסם. למעשה ב-90% ממדינות העולם אין לגליזציה. אפילו בארה"ב בה ארבע מדינות ביצעו לגליזציה- ב90% מהמדינות שלה אין לגליזציה של קנביס.

רצוי להבין – מרבית האוכלוסיה בארצנו שומרת חוק ולכן רובם לא יפעלו נגדו ולא יצרכו את הסם, אך במצב של לגליזציה או דה קרימינליזציה יהיה מסר ברור מצד המדינה- זה לא מזיק, קח בלי פחד ואז יהיה מאוחר מכדי לתקן את הנזק.

הצביעות הגדולה בישראל

עד שנות השמונים של המאה שעברה כאשר רוב משתמשי הסמים היו בקרב השכבה הסוציו-אקונומית הנמוכה, אף אחד מאנשי התקשורת, אף אחד מבכירי האקדמיה ואף לא אחד מאנשי הצווארון הלבן לא דיבר על הצורך בלגליזציה, אך בשנות האלפיים כאשר הסמים הגיעו למכביר לפתחם של האנשים המבוססים הללו, דהיינו לשכבה הסוציו-אקונומית הגבוהה וזו החלה לצרוך את הקנביס (הבכירים הנ"ל או ילדיהם או חבריהם), אז ראה זה פלא עלה פתאום הצורך הדחוף בקרבם ללגליזציה של הסם ואפילו הם תוקפים את אלו שנגד. לא צריך להיות חכם כדי להבין את הצביעות והאינטרסים שעומדים מאחורי צורך דחוף זה בקרב השכבה האליטיסטית הזו.

נושאים קשורים:  חדשות,  מריחואנה,  קנאביס,  לגליזציה של מריחואנה,  בעיות נפשיות,  צביעות,  קנאביס רפואי
תגובות
25.08.2015, 15:17

אמי שלום .
צערי אנחנו נמצאים בתקופה מתמשכת של הבניות חברתיות לפי אנטרנסים . של אנשי הכוח בחברה ודוגמאות כאלו ראינו לאורך מאות שניים שחלקם באימוצים של דעות גזעניות המשרתות את האדונים . ישר כוח שישנם אנשים טובים המעברים ידע
אשר לפחות יאתגר את החברה לביקורת נוספת . אני מסכים עם תפיסתך ומעריך את עשייתך בתחום במשך שנים רבות

25.08.2015, 15:54

תודה רבה מאיר- אני שמח שאני לא דון קישוט היחידי בתחום זה

אנונימי/ת
26.08.2015, 19:29

ועל זה כבר נאמר שהמוסר בידי החזק

26.08.2015, 10:38

קריאה של אמינות מדעית, אנושית, ואחראית, לצבור בכלל, ולנבחרי העם שליחיו לקבלת החלטות לטובת הכלל, האם יקשיבו ויפנימו לפני קבלת החלטות שעלולות להזיק לשלום ובריאת הציבור

אנונימי/ת
26.08.2015, 11:30

ד"ר שופמן ישר כח!

לצערי גם בתחום זה ניכרת פעילותה של קבוצה נהנתנית, חסרת עכבות, קטנה אך מאוד מתלהמת ואגרסיבית, שמצליחה לקבוע לכולנו את סדר היום הציבורי, מה מוסרי, וכיצד ראוי לחיות. ע"ע אוכלוסיית הלהט"בים (שיתכן ואף משיקה ברובה לקבוצה המוזכרת לעיל) והקרבתו של ד"ר סודי נמיר על מזבח המוסריות המדומה ע"י ראשי ועדת ה"אתיקה" הרפואית.

לא בכדי, אתה נמצא אל מול המערכה החזקה, חזק ואמץ!
נ.ב
לד"ר וידנפלד הנכבד, שבוודאי ידרוש שוב לחשוף את הזהות האנונימית - תחסוך מאיתנו את זה. יש כעת בהר"י מוקדי כוח רבים שמנצלים את מעמדם לדרוס ולמגר את כל מי שאיננו חושב כמותם, גם אם זו דעה לגיטימית לחלוטין. ומקרהו של ד"ר נמיר יוכיח. לא סתם חלק ניכר מהתגובות ה"לא נכונות" מפורסמות באנונימיות.

שיהיה לכולם יום טוב ופורה.

אנונימי/ת
26.08.2015, 19:25

עולם נקי מסמים
http://il.drugfreeworld.org/home.html

26.08.2015, 20:25

תודה ששלחתה קישורית לאתר המצוין הזה- עולם ללא סמים. לא ידעתי עליו

אנונימי/ת
27.08.2015, 17:30

אכן מעניין מי היוזמים המלאכים של האתר הזה!
כעת כשמגגלים על סמים קלים מגיעים למידע המציל הזה ולא רק למידע שגוי ושקרי שמציפים את המדיה מסוממים ובעלי אינטרסים...

07.11.2015, 13:21

כשאתה קורא לאתר שכל מטרתו (הנסתרת) היא למשוך אנשים לכת הסיינטולוגית אתר מעולה אתה מראה בדיוק את ההבנה שלך בסמים. נורא קל להציג רק את הצד השלילי של הקנאביס, אלה שלי זה קצת מזכיר קצת את הכתבות המפחידות שלהם (הסיינטולוגים) על תופעות הלוואי של הציפרלקס. לציבור צריך להגידאת האמת על תכשירים לטוב ולרע ולא להחליט מה נכון לציבור ולהציג להם רק את מה שיגרום להם לקבל החלטה "נכונה"

07.11.2015, 19:53

לכבוד מר להב(מקווה שזה שמך האמיתי). להגיד על אתרנו שאנו קשורים לכת הסינטולוגיה אלה דברי הבל ורעות רוח. בתחילת כל מאמר שלי אני מציין את החיוב של שימוש בקנביס באינדיקציות רפואיות מסוימות, אך חייבים גם לכתוב את הנזקים המוכחים מניסיון קליני וממחקרים המפורסמים בגורנלים מובילים. אסור שנפחד מאינטרסנטים שונים כמו עלה ירוק, עיתון קנביס וחבריהם בתקשורת.

אנונימי/ת
26.08.2015, 20:20

כך הדברים נראים כשבמשטרה מתפקדים עבריינים, וראו מה חושב המפכ"ל! לא פחות ולא יותר:
מדקה 7:30 הוא מגן על האליטה בהקשר אחר "אני כאבתי את כאבם", עלאק, ומזהיר ש"זה יכול לפרק אנשים ומשפחות"....ממש איש "מוסר וחוק" כל עוד זה נוגע לו, למקורביו ולאינטרסיו האישיים...אבל כשזה נוגע לאחרים (החל מדקה 7:40): "הוא לא מעניין אותי...", ואם זה גם סותר את האינטרס שלו לשתף פעולה עם עבריינים שמפעילים עליו לחץ, אז בואו נעודד בריש גלי אי ציות לחוק ופשיעה!! ומה אם זה יגיע לפתח ביתו? ראו תשובתו של הבור מדקה 8:30...אופס, מוסר כפול...
http://reshet.tv/News_n/heb/news/programs/FridayNewscast/articlenews,188806/
מה זו ההתבטאות הזו והמדיניות השערורייתית הזו של ראש ארגון אכיפת חוק! ועכשיו עוד רוצים למנות עוד עבריין יוצא צבא...כמה אפשר להדרדר? מסתבר שאין גבול ...
ותגידו, בימינו אין לכל "הבכירים" האלו גישה לאינטרנט, למקורות ידע, טלפון להתקשר ולהתייעץ עם מספר מומחים בתחום?
כל המינויים הפוליטיים האלו הם סכנה של ממש לאזרח, שמאחוריהם עומדת ממשלה בורה שממנה בורים בדמותה...ומאחוריה עומדים אזרחים בורים בעצמם שבחרוה...אוי, מעגל הבורות...

שלום אמי, שוב הורדת פצצה על רשלני הקנאביס! ולא כמו בהירושימה ונגאסקי היא מושלכת לטובת חסרי הישע ולא לרעתם. מקווה שהיא תגיע לאוזניהם הערלות עד כה, של כל אלו שטרם שמעו את דבריך ושתצליח למנוע מהם את הרס בריאותם הנפשית; וכמובן שלא על קנאביס רפואי מדובר אלא על חוסר הגבולות בינו לבין הקנביס הנלקח למען "כיף". ללא קולות כמו שלך, ימשיך כל בור ועם הארץ לגרום נזקים לעצמו ולאחרים. אני מקווה שלא תרפה ולא תשקוט אלא תמשיך להפיץ את דבריך בעניין הסיכון שבקנאביס, הנצרך ללא התוויות רפואיות. בהצלחה וכל הכבוד, הלן שיינפלד

אנונימי/ת
27.08.2015, 18:03

שחיתות וסיאוב גם ב"רשות למלחמה בסמים",
וראו איך מתנהג ומתנהל יו"ר הרשות, שמונה (איך לא?) ע"י רה"מ...
http://www.calcalist.co.il/local/articles/0,7340,L-3667068,00.html
ומי עומדת בראש "הוועדה למאבק בנגעי הסמים והאלכוהול"? ח"כ תמר זנדברג: מובילת מאבק ללגליזציה של קנביס בישראל, ומגישת הצעת חוק לדה-קרימינליזציה (הפסקת הפללת צרכני הסמים)...איזו בדיחה עצובה...
Der Fisch stinkt vom Kopf

אנונימי/ת
28.08.2015, 10:00

בעולם אידאלי כול דבר הגורם נזק בריאותי לא מיוצר ולא נמכר ולא קיים עוד ברשות הציבור.... אך אנחנו לא חיים בעולם כזה. בחשבון הכולל החברה האנושית מפסידה מול הסמים האסורים. עדיין יש פשע וקרטלים ורציחות וגנבות. הסמים גם מהווים מקור מימון בלתי נדלה לארגוני טרור רבים. עשרות שנים של מלחמה בסמים לא הניבו שום תוצאות וגם זאת עובדה שאין עליה עוררין . ברחובות מקסיקו,USA,דרום אמריקה וכו' וכו' נערמים הגופות של החפים מפשע אך עיקר שהעולם "נלחם בסמים".
אין כול וויכוח שסמים גורמים נזק בריאותי : מבחינה ביולוגית זאת אמת מוחלטת .אבל לאסור אותם באופן גורף זה חשבון צר מבחינה חברתית .לגליזציה של סמים (ולא רק קנביס) תוריד פלאים כול הפשע מסביב. אז אולי יהיו יותר תאונות דרכים ויותר מקרי פסיכוזה אך כמות הרציחות תרד ,כמות הגנבות לצורך מימון הסמים תרד, הקרטלים ייעלמו עקב ביטול המונופול שלהם וארגוני טרור יצטרכו למצוא מקור מימון אחר.
המלחמה בסמים ממש לא מצליחה בפורמט הנוכחי :יש לתת אם כך את הדעת על הלגליזציה של הסמים ואת הכספים האין סופים המושקעים במלחמה בהם יש להעביר לחינוך הציבור והטלת מגבלות שימוש זהות למגבלות על הסיגריות (איסור השימוש במקומות ציבוריים) שיעילותם בהורדת תחלואה כבר הוכחה מעבר לכול ספק.

28.08.2015, 12:18

אמי שלום רב,
אתה כמו תמיד מעלה נושאים הנמצאים על סדר היום.
מאמרך נוגע בלב ליבה של נושא מרכזי המעורר דיון.
הבעיה היא שדיון לא תמיד מלווה בחשיבה.
לטעמי צריכים גם להייעץ עם אנשי טיפול מכל הקשת הטיפולית טרם קבלת החלטות.
אני רוצה לקוות שהדיון יהיה עינייני.
מאמרך מעורר מחשבה ודיון וכמו תמיד הוא מצוין.
אולי מעט יודעים כמה ניסיון יש לך בנושא.
תודה על תרומתך.ו ועזרתך להמשך דיון חשוב זה.
ד"ר ארתורו לרנר

אנונימי/ת
28.08.2015, 22:19

לתפיסתך יש לאפשר דה קרמינליזציה לכל העבריינים (רוצחים, גנבים, אנסים וכולי), כי הפשע בימינו נמשך?
לא בטוח שהמלחמה בסמים נכשלה. היא ודאי מנעה ממני ומרבים ליפול לסמים. אם תהיה לגליזציה של סמים, סביר להניח ששיעור המסוממים יעלה, וכלל הציבור יפגע מכך. השאלה היא איך אפשר לשפר את המלחמה בסמים, מדוע היא לא מספיק יעילה. אז קודם כל רצוי להתחיל מלמעלה, למשל, להחליף את ההנהלה המושחתת של הרשות למלחמה בסמים, להחליף מפכ"ל משטרה שיהיה בעל מסר חד וברור לגבי אכיפת החוק (ואדם שומר חוק בעצמו, מן הסתם), למגר את הבורות ע"י השקעה בחינוך ילדים, נוער, מורים, הורים, כולל בכל ערוצי המדיה השונים.
דוגמא למערכת שמצליחה למגר את הסמים מתוכה היא הצבא, אז כנראה שענישה נוקשה כן יכולה להצליח, צריך רק מסר אחיד ושיתוף פעולה מעשי של כולם.

אנונימי/ת
30.08.2015, 07:46

מגיב מ 22:19 יש מספר אי דיוקים בדבריך
- אתה לא יכול לשים את ההפללה של שימוש בסמים יחד עם רצח או אונס או גניבה , עברות בהן קיימת פגיעה באדם אחר. תעשיית הפשע המתלווה לסמים קשורה בהיותם בלתי חוקיים. לעתים עברות הוגדרו באופן שרירותי כעברות, וזה עניין של תרבות ותקופה. למשל פעם גם יחסי מין הומוסקסואליים היו מחוץ לחוק.
- לעתים צריך להיות חכם ולא צודק. לא תמיד יד קשה יותר מביאה לתוצאות טובות יותר. למשל, חוק היובש בארצות הברית. עונש מוות.
- הטיעון דלגליזציה של סמים יביא לעלייה בשיעור המסומים דורש הוכחה. אני לא חושב שזה המצב בקולורדו.
- הצבא היום הרבה יותר סלחן לשימוש בסמים מאשר בעבר. לפני 20 שנה אם חייל אמר שהתנסה בסמים , זה היה פוסל אותו מלקבל סיווג ביטחוני. היום במידה ומדובר בשימוש בעבר (ולא במשתמש כרוני) זה לא פוסל אפילו מלהגיע ליחידות מובחרות.

28.08.2015, 13:18

שלום ד"ר שופמן.
שמחתי לקרוא את הכתבה הבהירה והמסודרת. אני מסכים אתך לגבי בעית הלגליזציה - או הדה - קרימינליזציה. אבל - מערכת הבריאות חייבת להפוך את הטיפול בקנביס לזמין ויעיל יותר למי שצריך אותו. העלת חולי סרטן סופניים. זה ברור. מה לגבי מטופלים אורטופדיים עם תסמונות כאב? שרותי הכאב היום הנם מתחת לכל ביקורת מבחינת זמינות. נקודה נוספת - אופייאטים. אני, ועוד רופאים, נותנים טיפול באופיאטים לכאבים קשים. מה מונע מאנשים שאינם זקוקים לתרופה להשתמש בה ל"הנאה והתמסטלות"? שום דבר למעט העובדה שזה מוגדר כ"תרופה" ולא " סם. יש לחשוב ולבנות מערכת שעוזרת למטופלים ולא משחררת לסביבה לשימוש עצמי.

28.08.2015, 13:47

שלום ד"ר רשף הנכבד
אני שמח שיש משהוא שמסכים אתי לגבי סוגית הלגליזציה של קנביס.
לגבי קנביס רפואי אתה צודק יש בעיה ואני חושב שהשר ליצמן בדרך לפתור אותה- דרך הנפקה של קנביס רפואי בבתי מרקחת. כך גם יוכלו אולי לעקוף את סוחרי הסמים ופחות זליגה לרחוב

אנונימי/ת
05.03.2017, 16:46
אנונימי/ת
05.03.2017, 16:46